شناسهٔ خبر: 20532322 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

در حاشیه اظهارات صریح مقامات عالی رتبه نظامی

دیپلماسی تماشاچی، تحریم جدید و ضرورت ورود قوای نظامی/چرا " اقدامات پرهزینه متقابل" به اولین راهکار مقابله با سیاه چاله تحریم تبدیل شده است؟

ورود نیروهای نظامی ایران برای مقابله با تحریم‌های جدید آمریکا کاملاً مشهود است. اما این مسئله از جایی آغاز می‌شود که دیپلماسی دولت یازدهم دیگر توانایی حفظ منافع ملی را ندارد. برای اثبات این مسئله کافی است که به روند طی شده در سال‌های پس از اجرای برجام دقت کنیم. آمریکا با وضع تحریم‌های پیاپی به جسم، روح و متن برجام را کاملاً نقض کرده است اما وزارت امور خارجه در برابر آن هیچ اقدام عملیاتی انجام نداده و تنها به بیانیه خوانی و فشار ایمیلی اکتفا کرده است.

صاحب‌خبر -
گروه سیاست خارجی-رجانیوز: در هفته گذشته تعداد زیادی از مقامات عالی رتبه نظامی ایران نسبت به وضع تحریم‌های جدید واکنش نشان داده و اقدامات احتمالی خود دربرابر تصویب سیاه‌چاله تحریم را اعلام کردند. ورود این‌چنینی به مسئله تحریم‌ها توسط مقامات نظامی نشان از یک واقعیت تلخ دارد و آن‌هم ضعف دستگاه دیپلماسی برای حفاظت از منافع کشور است.
 
به گزارش رجانیوز با ضریب  پیدا کردن اخبار مرتبط با وضع سیاه چاله تحریم در آمریکا، سردار عزیز جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر این‌ نکته که مردم بی‌صبرانه منتظر موضع‌گیری مقتدرانه مسئولین سیاست خارجی کشور هستند گفت:   اگر امریکا بخواهد موضوع تحریم دفاعی و تحریم سپاه را دنبال کند قبل از آن باید پایگاه های منطقه ای خود را تا عمق هزار کیلومتر در اطراف ایران جمع آوری کرده  و بداند اشتباه محاسباتی خود را با هزینه بالایی باید تصحیح کند .
 
همچنین سرلشگر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در واکنش به تروریستی خواندن سپاه مطابق با تحریم جدید آمریکا گفت: همردیف شمردن سپاه با گروه های تروریستی و جاری کردن تحریم های مشابه آنان برای سپاه ریسک بزرگی برای امریکا و پایگاه ها و نیروهای مستقر آنها در منطقه است.
 
سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران نیز «اقدامات پرهزینه متقابل» برای دشمن را پیشنهاد سپاه برای پیشگیری از تحریم‌ها و فشارهای آمریکا خواند.
 
ورود نیروهای نظامی ایران برای مقابله با تحریم‌های جدید آمریکا کاملاً مشهود است. اما این مسئله از جایی آغاز می‌شود که دیپلماسی دولت یازدهم دیگر توانایی حفظ منافع ملی را ندارد. برای اثبات این مسئله کافی است که به روند طی شده در سال‌های پس از اجرای برجام دقت کنیم. آمریکا با وضع تحریم‌های پیاپی به  جسم، روح و متن برجام را کاملاً نقض کرده است اما وزارت امور خارجه در برابر آن هیچ اقدام عملیاتی انجام نداده و تنها به بیانیه خوانی و فشار ایمیلی اکتفا کرده است.
 
برای نمونه در آخرین جلسه کمیسیون مشترک برجام در وین که در هفته گذشته برگزار شد عباس عراقچی سرپرست تیم ایران بارها قبل از آغاز جلسه به بدعهدی آمریکا در قبال برجام اعتراض کرد اما وقتی به بیانیه پایانی رئیس کمیسیون مشترک نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که حتی کوچک‌ترین اشاره‌ای به اعتراض ایران هم نمی‌کند! اقدام عملی که پیش‌کش! 
 
این رویه که بارها  تکرار شده به خوبی نشان از آن داد که دیپلماسی دولت یازدهم توانایی لازم برای احقاق حقوق کشور را دارا نیست. همین مسئله منجر به ورود نیروهای عالی رتبه نظامی کشور برای احقاق منافع ملی شده است.
 

نظر شما