شناسهٔ خبر: 20531662 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

العبادی نسبت به پیامدهای منفی همه پرسی در کردستان عراق هشدار داد

بغداد-ایرنا- نخست وزیر عراق روز سه شنبه نسبت به پیامدهای منفی همه پرسی که دولت محلی اقلیم کردستان عراق اعلام کرده است 25 سپتامبر برگزار خواهد کرد، هشدار داد و گفت: این همه پرسی غیر قانونی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حیدرالعبادی در کنفرانس هفتگی خود در بغداد ، با بیان اینکه 'همه پرسی اقلیم کردستان عراق مغایر قانون اساسی و غیر قانونی است'، تاکید کرد که همه پرسی را به رسمیت نمی شناسد و در اجرای آن همکاری نخواهد کرد.
العبادی که هفته پیش نیز طرح رهبران کردستان عراق برای برگزاری همه پرسی در 25 سپتامبر را اقدامی خارج از قانون اساسی خوانده بود، این هفته نسبت به آثار و پیامدهای منفی همه پرسی در کردستان عراق برای همه طرف ها هشدار داد و رهبران کرد را از حرکت به این سمت بر حذر داشت.
وی افزود: از برادران کرد خواسته ایم که نهادهای اقلیم از جمله پارلمان کردستان عراق را فعال کنند و اختلافات سیاسی -میان احزاب منطقه- را کنار بگذارند.
نخست وزیر عراق در خصوص موضوع انتخابات و گزارش های رسانه ای مبنی بر قصد وی برای جدا شدن از حزب الدعوه و تشکیل یک جریان سیاسی جدید ، تاکید کرد که تا پایان عملیات آزادی کامل عراق از تروریست ها به انتخابات فکر نخواهد کرد.
وی با رد گزارش ها مبنی بر قصدش جهت تشکیل یا اعلان یک فهرست انتخاباتی، گفت: هرگونه تصمیم درباره تشکیل یا اعلان فهرست انتخاباتی یا گروه سیاسی را قاطعانه رد می کنم.
حیدرالعبادی در خصوص طرح های آینده برای آزادی باقی مانده شهرها و روستاهای عراق از چنگ گروه تروریستی تکفیری داعش نیز گفت، برای آزادی تلعفر یک طرح ویژه تهیه شده است.
فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، به تروریست های خارجی که توسط نیروهای امنیتی عراق دستگیر شده اند اشاره کرد و در این خصوص گفت که کشورش از نظر قانون، هیچ استثنایی در این زمینه قائل نخواهد شد.
وی در خصوص برخورد نیروهای امنیتی عراق با غیر نظامیان در عملیات موصل نیز گفت که نیروهای امنیتی عراق در حفاظت از غیرنظامیان بهترین نمونه ها را ثبت کردند.
العبادی ، در خصوص جنایات سازمان یافته مانند قتل و آدم ربایی، بویژه دربغداد، تاکید کرد که با جرم و جنایت و جرایم سازمان یافته همانگونه برخورد می کنیم که با گروه های تروریستی برخورد کرده ایم.
وی در عین حال برخی رسانه ها را متهم کرد که طی روزهای گذشته بر سر این موضوع یک جنجال رسانه ای عمدی براه انداخته اند.
نخست وزیر عراق از شهروندان عراقی خواست از نظر اطلاعاتی ، با نیروهای امنیتی عراق برای مقابله با جرایم و جنایات سازمان یافته همکاری کنند.
در ماه های اخیر جرایم سازمان یافته بویژه آدم ربایی و قتل در شهرهای عراق از جمله بغداد افزایش یافت که موجب نگرانی هایی در سطح افکار عمومی شد. با اینحال دولت عراق اعتقاد دارد که برخی رسانه ها در این خصوص جنجال عمدی براه انداخته و بزرگنمایی کرده اند.
خاورم*4*1770*1480

انتهای پیام /*

نظر شما