شناسهٔ خبر: 20531620 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تصویب طرح تحریم های جدید ضدایرانی در آمریکا؛ نقض کلی برجام است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: اگر طرح جدید تحریم های ضدایرانی آمریکا که در مجلس این کشور در دست بررسی است، تصویب شود کل برجام زیر سوال می رود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، فواد ایزدی با حضور در استودیوی خبر 21 شبکه یک سیما درباره این طرح افزود: به این علت این تحریم ها را مادر تحریم ها نامیدند زیرا برجام را از درون تهی می کند.
وی با بیان اینکه بر اساس برجام لغو تحریم نداشتیم بلکه تعلیق تحریم داشتیم، ادامه داد:  قرار بود لغو تحریم ها پس از 8 سال باشد و شرط آن پایبندی ایران به برجام است که باید آژانس آن را تائید کند.
ایزدی افزود: طرح جدید تحریم های ضدایرانی، شرط دیگری را اضافه خواهد کرد که بر مبنای آن رئیس جمهور آمریکا باید بررسی کند آیا شرکت های تحریم شده قابلیت تحریم دارند و اگر قابلیت تحریم داشته باشند در لیست می مانند و معلوم نیست تحریم ها لغو شوند.
این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: این طرح جدید می تواند ذیل و اطراف نهادهای نظامی کشورمان را مرتبط و تحریم کند.
ایزدی تاکید کرد: این تحریم ها بسیار گسترده خواهد بود و مشکلات جدی را ایجاد خواهد کرد.
وی درباره نحوه واکنش دیگر اعضای گروه 1+5 نشبت به تصویب طرح تحریم های جدید آمریکا علیه ایران گفت: با اینکه برجام تاکنون نقض شده است اما کمیسیون اعضای گروه 1+5 که باید اعلام کند این نقض اتفاق افتاده است اما تاکنون این کار را نکرده است.
این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: اروپایی ها در عمل نشان دادند که در مقابل آمریکا و نقض برجام از سوی آن ها نمی ایستند.
ایزدی گفت: فرانسه، آلمان و انگلیس هم در حد نصیحت و مشورت به آمریکا واکنش نشان می دهند اما قطعا پای کار ایران نخواهند ایستاد.
وی افزود: روسیه و چین  هم این تصور را دارند که قوه مجریه در ایران غرب گراست و برداشت آن ها این است که اگر مشکلات ایران با غرب حل شود نیروی های غرب گرای داخل کشورمان به سرعت به سمت غرب خواهند رفت و روسیه و چین را فراموش می کنند.
این کارشناس مسایل سیاسی ادامه داد: این دو کشور در پی منافع ملی خودشان هستند و به نفعشان نیست مشکلات ایران با غرب حل شود زیرا اگر حل شود آن ها ممکن است نفوذ و صادرات خود به ایران را از دست بدهند بنابراین روسیه و چین در گروه 1+5 اقدام زیادی در جهت منافع ما انجام نخواهند داد.

نظر شما