شناسهٔ خبر: 20531391 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نما | لینک خبر

سید محمد حسین میر محمدی در گفتگو با نما :

واردات بی رویه تولید داخل را زمین گیر كرده است/ اقتصاد مقاومتی با منع واردات كالاهایی كه امكان تولیدداخلی دارند ، محقق می شود

یك نماینده ادوار مجلس گفت : اگر دولت در رویكرد وارداتی خود تجدید نظر نكند تولید داخلی به شدت آسیب خواهد دید ، واردات بی رویه انواع كالاهای خارجی آن هم از مبادی رسمی و با رانت و رابطه , عدم نظارت جدی دولت بر قاچاق كالا با اشباع بازار های داخلی تولید را زمین گیر و میزان بیكاری در جامعه را افزایش داده است .

صاحب‌خبر -
سید محمد حسین میر محمدی عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با نما در واکنش به رویکرد دولت به واردات در سالهای اخیر گفت : اینکه دولت با صرف 85 درصد بودجه کشور اقدام به واردات بی رویه کالاهای مصرفی می کند نشان دهنده نبود عزم و واراده جدی برای رونق بخشیدن به اقتصاد و حمایت از تولید داخلی است .
وی با بیان اینکه تولید داخل نیازمند حمایت و توجه ویژه دولت برای شکوفا شدن است تصریح کرد : برای رونق اقتصادی و حمایت از تولید داخل فقط ضروریات و به قدر نیاز باید اجازه ورود به کشور داشته باشد نه کالایی که در داخل تولید می شود و به وفور یافت و در حجم انبوه تولید می شود .
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه فرصت های بسیار خوبی در منطقه برای صادرات محصولات تولیدی کشور وجود دارد عنوان داشت : ارتباطات و دیپلماسی دولت در شناسایی بازارهای موجود در کشورهای منطقه با توجه به شرایط سیاسی حاکم بر آنها فرصت های خوبی را در صورت داشتن اراده جدی دولت مردان برای صادرات انواع محصولات تولیدی داخلی ، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال مهیا خواهد کرد .
میر محمدی با بیان اینکه اشباع بازار با واردات کالاهای مصرفی برای دولت هنر نیست خاطر نشان کرد : اگر واردات منحصر به ضروریات و کالاهای سرمایه ای وتجهیزات و موارد اولیه لازم برای پیشبرد تکنولوژی کشور باشد که لازم است نقدی بر عملکرد دولت شاید وارد نباشد ولی اینکه دولت اقدام به واردات کالاهای مصرفی ، خوراکی و پوشاک و وسایل لوکس وتجملاتی می کند در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برای بهبود وضع معیشتی مردم و ایجاد اشتغال برای جوانان کشور نیست و به نوعی ترویج اشرافیت است .
وی با اشاره به تصمیم مجدد دولت برای تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنایع ، معادن ، تجارت نیز گفت : به نظر می رسد تفکیک مجدد وزارت بازرگانی نیز در تناسب با رویکر دولت به ارتقاء و افزایش واردات باشد .
وی خاطر نشان کرد : تا زمانی که دولت با اراده جدی نخواهد حامی تولیدات داخلی باشد و با واردات بی رویه منجر به نابودی تولید داخلی شود نمی توان امیدی به بهبود وضعیت اقتصادی جامعه و رفع مشکلات و معضلاتی چون بیکاری داشت چون بر کسی پوشیده نیست کالای داخلی در رقابت با کالای وارداتی مرغوب با عدم حمایت های دولت توان رقابت نخواهد داشت .
وی در پایان افزود : متاسفانه در حال حاضر کنترل نظارتی حلقه مفقوده کشور شده بخصوص در دولت ، چرا که اگر دولت بخواهد و اراده نماید، توان پویا کردن تولید داخل و رونق بخشیدن به اقتصاد و مبارزه با واردات بی رویه را دارد و خود می تواند با ضمانت اجراهای موجود بخشی از بدنه کم کار و متخلف و درگیر رانت و رابطه در این زمینه را حذف یا به شدت با آنها برخورد نماید ولی تاکنون غفلت ورزیده و اقدامی نکرده است .

نظر شما