شناسهٔ خبر: 20531335 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

دو سوال مهم در ارزیابی دیدار روحانی با فرماندهان سپاه/حملات تعجب برانگیز علیه سپاه چقدر در تشویق آمریکا برای تحریم موثر بود؟

روحانی چند هفته مانده به انتخابات هم علیه نمایش قدرت موشکی سپاه در مقابل تهدید‌های آمریکا، تهمت‌پراکنی کرد که با ذوق‌زدگی محافل صهیونیستی مواجه شد و چند روز بعد سنای آمریکا، سپاه را تحریم کرد. سیر اتفاقات به نحوی بود که الشرق الاوسط سعودی نوشت "روحانی و ترامپ، در مقابله با سپاه پاسداران کنار هم هستند"!

صاحب‌خبر -

محمد ایمانی-رجانیوز: دیدار دیروز آقای روحانی با چند تن از فرماندهان ارشد سپاه ، تصویری از همدلی را منتشر کرد. بی تردید هر قدر همدلی ، دوست شاد کن است، اختلاف موجب دشمن شاد شدن ملت ماست. بنابراین باید از اصل چنین اتفاقی استقبال کرد و آن را به فال نیک گرفت. درعین حال ابهاماتی وجود دارد که خوب است روشن  شود .

 رئیس جمهور قبلا هم در نشست سراسری فرماندهان سپاه گفته بود " برخی می‌خواهند سپاه را رقیب مردم قرار دهند، اما سپاه رقیب مردم و بخش خصوصی نیست و پیمانکاری مثل پیمانکاران معمولی نبوده است. سپاه باید پروژه‌های مهمی که بخش خصوصی توان آن را ندارد برعهده بگیرد. من شایعاتی را که درباره سپاه مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه می‌خواهد رقیب بخش خصوصی باشد قبول ندارم. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک مکمل و پشتیبان دولت وارد عمل شود".

 روحانی اما یک روز مانده به روز قدس، در جمع فعالان اقتصادی، ضمن طعنه و اتهام‌پراکنی خلاف واقع علیه سپاه گفت "بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم و کسی جرئت رقابت با آن را ندارد. این، اقتصاد و خصوصی‌سازی نیست"!

روحانی چند هفته مانده به انتخابات هم علیه نمایش قدرت موشکی سپاه در مقابل تهدید‌های آمریکا، تهمت‌پراکنی کرد که با ذوق‌زدگی محافل صهیونیستی مواجه شد و چند روز بعد سنای آمریکا، سپاه را تحریم کرد. سیر اتفاقات به نحوی بود که الشرق الاوسط سعودی نوشت "روحانی و ترامپ، در مقابله با سپاه پاسداران کنار هم هستند"!

 


یک پرسش جدی این است که آیا آقای روحانی واقعا می خواهد موضع خسارت‌بار خود در فضا سازی علیه سپاه  را اصلاح کند یا صرفا رفتار تاکتیکی انجام داده و ممکن است مجددا اتفاق دشمن شاد کن حمله به سپاه تکرار شود؟ به عبارت دیگر، ملاقات اخیر با فرماندهان سپاه ( سردار جعفری،  سردار سلیمانی و ... ) را باید مصداق الفت و وحدت طلبی در مقابل دشمن شمرد یا بخشی از شگرد معروف "دو قدم به جلو، یک قدم به عقب"؟! گذر زمان، پاسخ را معلوم می کند و امید که پای احتمال دوم، دیگر به میان نیاید.

مسئله مهم بعدی این است که آن حملات تعجب برانگیز علیه سپاه،  بی تردید در تشجیع و گستاخی آمریکا برای اعمال تحریم های اخیر علیه سپاه و افراد فعال در حوزه موشکی موثر بود.  و اگر اقدام اخیر روحانی درست است -که همین هم هست- باید پرسید که کدام عناصر سایه نشین، وسوسه حمله به سپاه را دامن زدند؟ قبلا هم برخی تکنوکرات ها ضمن حرکت چراغ خاموش در ماجرای FATF ، قول خودتحریمی علیه سپاه را به غرب دادند و حتی یکی دو بانک داخلی، از تعامل خود با سپاه کاستند. اکنون باید پرسید آیا دولت اهتمام دارد تا در عمل، این مسیر خسارت بار علیه اقتصاد و امنیت کشور را که ابعاد تحریمی آن قطعا به سپاه محدود نخواهد ماند، جبران کند و در برابر تحریم های جدید با قاطعیت بایستد؟

دیدار روحانی با فرزندان پاکباخته ملت در فرماندهی سپاه را باید به فال نیک گرفت. درعین حال لازمه عمق و محتوای بیشتر بخشیدن بیشتر به دیدار، نمایش اراده دولت برای تکریم عملی جایگاه اقتدار آفرین و گره گشای سپاه است.

نظر شما