شناسهٔ خبر: 20531221 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

با گوگل از ایستگاه فضایی دیدن کنید!

گوگل سال 2007، سرویسی با نام گوگل استریت ویو راه‌اندازی کرد؛‌ سرویسی که به شما امکان می‌دهد، تصاویر پانوراما (360 درجه) را از خیابان‌ها و اماکن مختلف سراسر دنیا مشاهده کنید. این سرویس ابتدا در آمریکا فعال بود، اما به مرور پایش به شهرهای دیگر کشورها هم کشیده شد. اگر حداقل یک بار از گوگل استریت ویو استفاده کرده باشید، بدون شک طعم خوش جهانگردی مجازی را چشیده‌اید، ولی اگر هنوز سراغ این سرویس جذاب گوگل نرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنم بعد از خواندن این ستون، به نشانی اینترنتی google.com/streetview بروید و با گوگل استریت ویو، سفری به گوشه و کنار جهان داشته باشید. خبر جالب‌تر این‌که گوگل به کمک ناسا و مرکز فضایی مارشال، امکان جدید و هیجان‌انگیزی را به این سرویس اضافه کرده است. این امکان جدید، چیزی نیست جز سفری مجازی به درون ایستگاه فضایی بین‌المللی؛‌ سازه‌‌ای به اندازه یک زمین فوتبال که ‌اکنون سه فضانورد در آن زندگی می‌کنند. رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و معاون وزیر ارتباطات، جزئیات جدیدی از نحوه ارائه سرویس جدید اینترنت نامحدود را اعلام کرد. این مصوبه از ماه آینده اجرا می‌شود. با اعلام پاول دوروف، موسس تلگرام، برخی از سرورهای تحویل محتوای تلگرام یا CDNها به ایران و تعدادی از کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله عربستان منتقل شده است. گلکسی نوت 8 تقلبی ، ساخت کشور چین با ظاهری زیبا و قیمتی بسیار پایین پیش از معرفی نسخه اصلی به صورت غیر رسمی وارد بازار ایران شد. در ادامه ضمن آشنایی با این گوشی، قیمت نسخه تقلبی سامسونگ گلکسی نوت 8 در ایران را بررسی خواهیم کرد. صنایع دفاعی اوکراین موسوم به Ukroboronprom (اختصارا UPO) از خودروی بدون سرنشین (UGV) جدید خود به نام فانتوم-2 (Phantom-2) رونمایی کرد. فانتوم-2 یک زره‌پوش کوچک و چندمنظوره است که در ادامه با آن آشنا می‌شویم. کمپانی AMD پردازنده های سری رایزن 3 خود را در دو مدل مختلف رایزن 3 1200 (AMD Ryzen 3 1200) و رایزن 3 1300 ایکس (AMD Ryzen 3 1300X) رونمایی کرد. طبق پیش‌بینی‌ها، فبلت پرچم‌دار شرکت هواوی با نام میت 10 عرضه خواهد شد. این موضوع در مصاحبه‌ای با Richard Yu، رییس بخش مصرف‌کنندگان هواوی، مورد تایید قرار گرفته است. وی همچنین اعلام کرده که این گوشی به‌صورت تمام صفحه و تقریبا بدون حاشیه عرضه می‌شود. چندی پیش در مورد صفحه بدون حاشیه

صاحب‌خبر -
این سرویس ابتدا در آمریکا فعال بود، اما به مرور پایش به شهرهای دیگر کشورها هم کشیده شد. اگر حداقل یک بار از گوگل استریت ویو استفاده کرده باشید، بدون شک طعم خوش جهانگردی مجازی را چشیده‌اید، ولی اگر هنوز سراغ این سرویس جذاب گوگل نرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنم بعد از خواندن این ستون، به نشانی اینترنتی google.com/streetview بروید و با گوگل استریت ویو، سفری به گوشه و کنار جهان داشته باشید. خبر جالب‌تر این‌که گوگل به کمک ناسا و مرکز فضایی مارشال، امکان جدید و هیجان‌انگیزی را به این سرویس اضافه کرده است. این امکان جدید، چیزی نیست جز سفری مجازی به درون ایستگاه فضایی بین‌المللی؛‌ سازه‌‌ای به اندازه یک زمین فوتبال که ‌اکنون سه فضانورد در آن زندگی می‌کنند.

شما با گوگل استریت‌ویو به‌آسانی می‌توانید تصاویر پانورامایی را از محل زندگی و کار فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی ببینید. توماس پسکویت، فضانورد سازمان فضایی اروپا در اقامت شش ماهه‌ای که اخیرا در این ایستگاه داشت، تصاویر کاملی از فضای درونی واحدهای ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفت و به زمین ارسال کرد. نباید از این موضوع غافل شد که عکاسی پانوراما در شرایط گرانش ناچیز یا بی‌وزنی، چالش‌های خاص خود را دارد،‌ اما توماس بخوبی از عهده این کار برآمد.

بعد از آن کارشناسان گوگل، تصاویر ارسالی از فضا را به دقت پردازش و به سرویس گوگل استریت ویو اضافه کردند. شما برای حضور در تور مجازی بازدید از ایستگاه فضایی بین‌المللی کافی است، به سرویس گوگل استریت رفته و گزینه International Space Station را انتخاب کنید. در پنجره‌ای که باز می‌شود، می‌توانید روی تصویر واحد مورد نظر در ایستگاه کلیک کنید و علاوه بر گشت و گذار در آن، توضیحات مربوطه را بخوانید. پس اگر به سفرهایی فضایی علاقه‌مند هستید، شرکت در این تور رایگان فضایی را به شما پیشنهاد می‌کنم.

محمدرضا رضایی

نظر شما