شناسهٔ خبر: 20531220 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

انديشه‌هاي متفاوت بر يك موضوع حياتي

روزنامه جوان

چند سالي بيشتر از شروع نمايش سريال‌هاي مخرب خانوادگي از شبكه‌هاي كشور همسايه يعني تركيه نمي‌گذرد كه...

صاحب‌خبر -
حسن روانشيد*
 
چند سالي بيشتر از شروع نمايش سريال‌هاي مخرب خانوادگي از شبكه‌هاي كشور همسايه يعني تركيه نمي‌گذرد كه در آغاز منتقدان و دلسوزان داخل كشور بارها حنجره خود را دريده و قلم‌ها را شكستند اما نتوانستند مسئولان را متقاعد نمايند تا فكري به حال اين شبكه‌ها و فيلتر كردن‌شان بشود! سريال‌هايي كه جذابيت خاصي دارند و بيننده را همچون يك اعتياد به‌سوي خود مي‌كشند، بيشترين آثار منفي را بر روح و روان خانم‌هاي خانه‌داري مي‌گذارند كه بيشتر وقت‌شان در محيط منزل سپري مي‌شود و مي‌توانند اين مجموعه‌هاي خانمان‌برانداز را با خيال آسوده و سر فرصت مشاهده و با ديدن تكرار آن تخريب را تكميل كنند! امروز كه چند سالي از ورود اين ويروس‌هاي خطرناك مي‌گذرد آثار آن را مي‌توان به‌وضوح در راهروي دادگاه‌هاي خانواده و جنحه مشاهده كرد!
 
ايجاد شك و شبهه در بين بعضي از خانواده‌ها همچون سرطان رشد و نمو كرده و يكي از طرفين را به‌عنوان شاكي به دادگاه مي‌كشاند تا درخواست طلاق يا شكايت نمايد! اما هنوز هم مديران و به‌خصوص مسئولان وزارت ارتباطات و فناوري نتوانسته‌اند فرصت يا راهكاري براي اين مقوله پيدا كنند و حداقل سري به اين دادگاه‌ها و شعب آن بزنند تا آماري در اين زمينه به دست آورند! خانواده‌هايي كه با ديدن متناوب اين سريال‌هاي متعدد حالا حتي به سايه خود نيز شك دارند و خانه‌اي كه بايد مركز مهر و عطوفت باشد، به مأواي سكوت شكننده و پايگاه طلاق‌هاي عاطفي تبديل شده است اما فرزنداني كه در اين ماتم‌سراها سكونت دارند نيز در بلاتكليفي به سر مي‌برند و نمي‌دانند حرف كدام يك از اولياي خود را بپذيرند و از او طرفداري كنند! هيچ‌يك از شبكه‌هاي اين رسانه‌هاي ماهواره‌اي فيلتر نشده و با كمال وقاحت به كار خود ادامه مي‌دهند و روزبه‌روز بر طرفداران عاطفي و فاقد اطلاعات انديشه‌اي آنها افزوده مي‌شود! و از سوي ديگر شبكه‌ها و سايت‌هاي اجتماعي جديدي نيز تحت عنوان‌هاي واتس‌اپ در كنار تلگرام به كمك سريال‌هاي دودمان‌برانداز خانواده‌ها آمده تا به تخريب‌ها سرعت بخشند! البته اين شبكه‌هاي ماهواره‌اي و كانال‌هاي اينترنتي سواي پديده‌هاي نوظهوري است كه مي‌توانند علاوه بر متشنج كردن جامعه، موارد ضد امنيتي نيز داشته باشند. رئيس اداره مصاديق مجرمانه اعلام مي‌دارد: «45هزار كانال مجرمانه تاكنون شناخته‌ شده است كه بيش از 8 هزار كانال موارد ضد امنيتي دارند اما وزارت ارتباطات و فناوري همچنان به نامه‌هاي قوه قضائيه توجهي نمي‌كند. فعال بودن اين كانال‌ها به حاكميت بيگانگان ارتباط دارد و امكان اعمال فني در آنها وجود ندارد.
 
فضاهاي اشغال‌شده تنها به خاطر كم‌كاري بعضي از مسئولان است كه به وظايف‌شان به‌خوبي عمل نمي‌كنند و وزارت ارتباطات هم به شبكه‌هاي اجتماعي داخلي بها نداده و كمك نكرده است تا فضا را پر كنند. همه اينها عامل بازدارنده فني مي‌خواهد كه به عهده وزارت ارتباطات و فناوري است. با عدم استفاده بهينه از سرورهاي داخل كشور اتفاق تازه‌اي نمي‌افتد بلكه ممكن است درآمد مخابرات را افزايش دهد و البته صاحبان اين سرورها حاضر نيستند شرايط كشور را بپذيرند و ممكن است با حضور آنها اطلاعات سري جامعه نيز به سرقت برود. مردم علاقه‌مندند سرورها در اختيار نهادهاي داخلي باشد تا بيگانگان. هم‌اكنون تروريست‌ها در سطح جهان از شبكه‌ها براي خرابكاري استفاده مي‌كنند و اين براي هر جامعه‌اي مي‌تواند خطرناك باشد».
 
آنچه از اطلاعات ارائه‌شده توسط مسئولان به دست مي‌آيد اين است كه فناوري اطلاعات از طريق مخابرات كه يك ارگان خصولتي است از بالفعل به بالقوه متمايل شده در حالي ‌كه نبايد به اين مقوله و به‌خصوص سرورها تنها با ديد اقتصادي نگاه كرد كه اگرچه درآمد سرشاري خواهند داشت اما از سوي ديگر حامل خطراتي جبران‌ناپذير براي ارتباطات خانواده‌هاست كه هركدام با خيال راحت اطلاعات شخصي و كاملاً سري خود را به اين شبكه‌ها مي‌سپارند تا از جاهاي ديگر سر درآورد! چه‌بهتر كه انديشه مديران و مسئولان براي امور مهم و حياتي همچنان يگانه باشد!
 
*روزنامه‌نگار پيشكسوت

نظر شما