شناسهٔ خبر: 20530642 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بهره برداری و آبگیری از ۳۴ سد با تنظیم قریب به ۴.۵ میلیارد متر مکعب آب در دولت یازدهم

خبرگزاری شبستان: وزیر نیرو، گفت: میزان تنظیم آب در دولت یازدهم در مقایسه با قبل از انقلاب در هر سال به میزان ۲.۲ برابر و در مقایسه با بعد از انقلاب تا سال ۹۲ در هر سال ۱.۵ برابر سال های گذشته افزایش داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمانشاه، حمید چیت چیان وزیر نیرو، سه شنبه(3 مرداد) در مراسم آبگیری سدهای جامیشان و زمکان در شهرستان سنقر به ارائه گزارشی از فعالیت های سد سازی در دولت یازدهم پرداخت و گفت: با آبگیری سدهای جامیشان و زمکان در طی این 4 سال در مجموع 34 سد به بهره برداری رسید و آبگیری شد.

 

وی افزود: مجموع آبی که از طریق این سدها تنظیم و استحصال می کنند برابر 4 میلیارد و 450 میلیون متر مکعب است.

 

چیت چیان، با بیان اینکه سدسازی نوین از دهه 30 در ایران آغاز شده است، اظهار کرد: قبل از انقلاب 4 میلیارد و 69 میلیون متر مکعب آب با کل سدهایی که ساخته شد، آب تحصیل شد و در اختیار مردم قرار رگرفت.

 

وی ابراز کرد: اگر این مقدار را به 20 سال سدسازی دوره انقلاب تقسیم کنیم در هر سال حدود 500 میلیون متر مکعب استصحال و تنظیم شده است.

 

وزیر نیرو، اعلام کرد: با همین فعالیت سد سازی از اول انقلاب تا ابتدای دولت یازدهم مجمع سدهایی که ساخته شد قاردر شد 19 میلیارد و 168میلیون متر مکعب را تنظیم کند که اگر این مقدار را به 25 سال تقسیم شود 57 تا 92 به طور متوسط سالی 766 میلیون متر مکعب می شود.

 

وی عنوان کرد: اگر این میزان استحصال آب را به دوره 4 ساله دولت تقسیم کنیم در هر سال معادل یک میلیارد و 112 میلیون مترمکعب است.

 

چیت چیان، گفت: اگر میزان استحصال آب در دولت یازدهم را با قبل از انقلاب مقایسه کنیم در هر سال به میزان 2.2 برابر  و در مقایسه با بعد از انقلاب تا ابتدای دولت یازدهم مقایسه کنیم در هر سال 1.5 برابر سال های گذشته توانسته ایم آب را تنظیم کنیم.

 

وی افزود: یک حرکت عظیمی است که در غرب، شمال و حتی در مناطقی مثل سیستان و بلوچستان اقدامات بزرگی را توانستیم به دست توانمند متخصصین، مهندسین و کارگران و مدیران کشور انجام دهیم.

 

وزیر نیرو، از بهره برداری 6 سد زنگران لو، احمد بگ لو،  تازه کند، شهرین کورد، کهیر و سیاه کوه تا پایان امسال خبر داد و بیان کرد: سدهای جامیشان و زمکان پانزدهمین و شانزدهمین سدهایی هستند که از ابتدای سال 96 آبگیری شده یا به بهره برداری رسیده اند.

 

وی تصریح کرد: سدسازی های این دوره را برابر سدسازی های ابتدای فعالیت های نوین سدسازی فرض نکنید چرا که در آن زمان ابتدا روی ساختگاه هایی رفتند که با حجم کار کمتر، آب بیشتری را می شود استحصال کرد.

چیت چیان، با بیان اینکه در آن زمان با احداث یک سد امکان استحصال آب از 2.5 تا 5 میلیارد متر مکعب وجود داشت، اذعان کرد: هر چه از آن دوره گذشتیم و به دوره اخیر نزدیک شدیم سختی کار بیشتر و امکان استحصال آب از یک سد کمتر شده است با این حال مجموع استحصال آب افزایش پیدا کرده است.

 

وی اظهار کرد: اگر از نظر حجم کار و سختی برآورد کنیم میزان استحصال آب فراتر از 1.5 برابر در سال های گذشته است.

 

نظر شما