شناسهٔ خبر: 20530608 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

عجیب‌ترین روش‌های قاچاق در مرزهای ایران

ماموران گمرک ایران در جدیدترین عملیات مبارزه با قاچاق کالا، موفق به کشف انواع مشروبات الکلی از داخل عروسک‌ها شدند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش مشرق، ماموران گمرک ایران در جدیدترین عملیات مبارزه با قاچاق کالا، موفق به کشف انواع مشروبات الکلی از داخل عروسک‌ها شدند. این مشروبات الکلی به شکل بسیار ماهرانه‌ای در داخل عروسک جاسازی شده بودند که با هوشیاری ماموران حوزه مسافری گمرک مشهد‌، شب گذشته کشف و ضبط شدند. این نخستین‌بار نیست که قاچاقچیان از عجیب‌ترین روش‌ها برای قاچاق استفاده می‌کنند. در این گزارش به روش‌های عجیب قاچاق نگاهی انداخته‌ایم.

 مسافران که از باتومی گرجستان وارد فرودگاه مشهد شده بودند، در گیت‌های مسافری با هوشیاری ماموران گمرک متوقف و ماموران گمرک به کالاهای همراه این مسافران مشکوک و در بازرسی‌های بیشتر با تعدادی عروسک مواجه شدند. در بررسی‌های بیشتر مشخص شد در لابه‌لای این عروسک‌ها انواع بطری‌های مشروبات الکلی جاسازی شده‌اند. تعداد مسافرانی که قصد داشتند با این شگرد مشروبات الکلی را به کشور قاچاق کنند، سه نفر بودند و در مجموع ۳۶بطری انواع مشروبات الکلی در سایزهای مختلف از این مسافران کشف و ضبط شد که تمامی آن‌ها در داخل انواع عروسک‌ها جاسازی شده بود و مسافران ورودی از باتومی گرجستان قصد داشتند این تعداد مشروبات الکلی را با این شگرد وارد کشور کنند.


فعالیت‌های گمرک ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و کالا، طی سال‌های اخیر مورد توجه سازمان‌های بین‌المللی بوده و بر اساس گزارش دفتر اطلاعات منطقه‌ای سازمان جهانی گمرک (RILO) گمرک ایران در کشف انواع مواد مخدر رتبه نخست را کسب کرده است. مرکز اطلاعات منطقه‌ای سازمان جهانی گمرک (RILO) عملکرد گمرکات در بخش مبارزه با قاچاق سایر کالاها را نیز ارزیابی و اعلام کرده که از این نظر گمرک ایران رتبه دوم را کسب کرده است. این ارزیابی‌ها شامل آخرین روش‌های قاچاق و مسیرهای ترانزیت مواد مخدر و پیش‌سازها، سوخت، گونه‌های درحال انقراض، جرایم زیست محیطی، کشفیات مواد نوظهور (NPS)دارو، کالاهای تقلبی وسایرموارد مرتبط می‌شود.


یکی از دست اندرکاران می‌گوید: چندی پیش نیز ماموران گمرک فرودگاه امام خمینی(رحمه الله علیه) در بازرسی از کالاها به یک محموله حاوی دستگاه بخارپز مشکوک و با توجه به شناسایی نشدن کامل دستگاه، آن را برای بازرسی‌های بیشتر به مسیر ایکس ری (X- Ray) هدایت کردند. ماموران گمرک با عبور محموله از ایکس ری و اسکن آن، به جداره‌های این دستگاه مشکوک شدند و با برش دادن آن مقدار ۱۰ کیلو و ۵۰۰ گرم مواد مخدر از نوع تریاک کشف کردند. با کشف این محموله، پرونده قضایی برای فرد خاطی تشکیل و به مراجع قضایی رفت. مواد مخدر کشف شده نیز به نماینده نیروی انتظامی تحویل شد.


وی برخلاف تصور ما که فکر می‌کردیم قاچاق از طریق هوایی کم باشد، می‌گوید: «پرونده‌های قاچاق کالا در فرودگاه امام خمینی؟ ره؟ زیاد داریم و عمده پرونده‌ها هم مربوط به قاچاق طلا، شمش طلا، طلای مسکوک، ارز، تلفن همراه و داروست. »


وی، باز هم ما را -که فکر می‌کردیم کشف کالای قاچاق در فرودگاه راحت‌تر است- غافلگیر می‌کند و ادامه می‌دهد: «در فرودگاه یک دستگاه ایکس‌ری کوچک برای گمرک است و هر که می‌خواهد چمدانش را داخل دستگاه می‌گذارد و هر که هم نمی‌خواهد، از کنار آن عبور می‌کند و می‌رود. به عبارت دیگر در فرودگاه به‌صورت تصادفی یا رندومی، موفق به کشف کالای قاچاق می‌شوند. »


او از تعداد زیاد گمرکات در کشور هم شاکی است و یکی از دلایل بالا بودن حجم قاچاق را همین مساله می‌داند و می‌گوید: «‌مطمئناً هر قدر گمرکات کمتر باشد، مسیر قاچاق کمتر می‌شود. مثلاً اگر در کل استان هرمزگان یک گمرک شهید رجایی وجود داشته باشد، وقتی فلان لنج به سمت میناب برود، متوقف می‌کنیم. »


بازارچه‌های مرزی یک تعاریفی دارند. بازارچه‌های مرزی اگر آن چیزی باشند که در قانون پیش‌بینی شده، بسیار خوب است اما این چیزی که الان وجود دارد با چیزی که در قانون پیش‌بینی شده، فرسنگ‌ها فاصله دارد. مثلاً قانون به تعاونی‌های مرزنشین یک سهمیه برنج داده است اما بروید و بررسی کنید ببینید چه مقدار برنج تحت عنوان تعاونی‌های مرزنشین در ایلام، خراسان شمالی، خراسانی رضوی و کرمانشاه وارد شده است؟ این تعاونی مرزنشینی، مخصوص مرزنشین‌هاست اما مثلاً در همین ایلام، چند برابر مصرف مردم استان، برنج تحت عنوان مبادلات مرزنشینی وارد شده است.


یکی از ماموران گمرک در خصوص روش‌های عجیب قاچاق می‌گوید: اتفاقاً یکی از شگردهای قاچاق موبایل که اخیراً نیز به آن برخورد داشتیم، این است که طرف پس از ورود به فرودگاه، به جای اینکه چمدان‌های خود را که حاوی گوشی‌های تلفن همراه آیفون بود، داخل دستگاه ایکس‌ری بگذارد از کنار آن عبور می‌دهد. پلیس مشکوک می‌شود و جلوی او را می‌گیرد. در همین حین یک نفر دیگر که مدعی شده این فرد پسرخاله همسرش است و برای استقبال از او به فرودگاه آمده بود، با پلیس درگیر می‌شود. بر اثر همین درگیری دو نفر فرار می‌کنند و یک نفر به همراه چمدان‌ها که حاوی ۷۰۰ دستگاه گوشی آیفون بود، دستگیر می‌شود. این فرد مدعی است که این گوشی‌ها را به صورت قانونی وارد کرده است؛ مدعی است قبلاً این گوشی‌ها را وارد کرده بود اما چون نیاز به تعمیر یا وارد کردن سریال‌ها داشت، مجبور شده به شرکت مربوطه در دبی ببرد و حالا دوباره گوشی‌ها را بازگردانده است. البته حتی اگر این حرفش درست باشد، باز هم باید در ورود مجدد به گمرک اظهار می‌کرد. این فرد یک سری اسناد دارد که نشان می‌دهد این گوشی‌ها از گمرک فرودگاه امام خمینی (ع) به سمت دبی خارج شده است. این فرد یک لیستی از گوشی‌های خارج شده دارد که با فهرست گوشی‌های وارده مطابقت می‌کند و مهر خروج هم خورده است اما اینکه پلیس یا گمرک در حین خروج، گوشی‌ها را چک کردند یا خیر، مشخص نیست.


جالب این است که گوشی‌های داخل چمدان که فرد مدعی شده بود برای تعمیر خارج کرده است، داخل کیف‌های نو و بسته‌بندی شرکتی باز نشده است. وقتی از وی پرسیدیم مگر گوشی‌ها را برای تعمیر خارج نکرده بود و حالا چطور شده بسته‌بندی‌ها نو هستند، پاسخ داد که نیاز به تعمیر وجود نداشت و فقط کدها را وارد کردند!

منبع: صبح نو

نظر شما