شناسهٔ خبر: 20530374 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چند خبر از حوزه کتاب؛

کتاب «ساختارشناسی شعر کودک و نوجوان» منتشر شد

تهران - ایرنا - کتاب «ساختارشناسی تاریخی - تحلیلی شعر کودک و نوجوان» نوشته محمد گودرزی دهریزی در انتشارات مدرسه منتشر شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از انتشارات مدرسه، «ساختارشناسی تاریخی - تحلیلی شعر کودک و نوجوان» با رویکردی ساختارشناسانه، سیر تاریخی شعر کودک را بررسی و تقسیم‌بندی جدیدی از دوره‌های تاریخی شعر کودک ارایه کرده است.
این کتاب به اقتضای این رویکرد در خلال بررسی تاریخی، ساختارشناسی شعر کودک، گونه‌های شعری و ویژگی‌های شاعران صاحب نام شعر کودک به همراه بیوگرافی و نمونه‌هایی از شعرهایشان را نیز پیش روی خوانندگان گذاشته، این ویژگی موجب شده که کتاب حاضر نه فقط برای پژوهشگران و محققان بلکه برای عموم علاقه‌مندان به شعر کودک و نوجوان جذاب و سودمند باشد.
در معرفی این کتاب آمده است: این کتاب به دلیل نگرش تاریخی - تحلیلی و ساختار شناسانه به دوره تاریخی شعر کودک، بررسی عناصر ساختاری این شاخه شعری، معرفی توصیفی شعر و شاعران کودکانه سرا، ذکر گونه ها و نمونه ها، آن هم با نگاهی درونی و تخصصی فراتر از یک منبع صرفا تاریخی است بنابراین می تواند برای خوانندگان عام فرهنگ نامه ای تاریخی توصیفی از شعر و شاعران کودک برای استادان و دانشجویان ادبیات و ادبیات کودک سرفصل مناسبی در ساختار شناسی شعر کودک و نوجوان و برای معلمان و مربیان کانون پرورش فکری، پژوهشگران ماخذی برای پژوهش نقد و تحلیل باشد.
قیمت این کتاب 232 صفحه ای با شمارگان یکهزار نسخه 125 هزار ریال است.

** 18 قطعه از آثار استاد ابوالحسن صبا منتشر شد
18 قطعه از آثار استاد ابوالحسن صبا در کتابی با عنوان «کاروان صبا» از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.
چاپ ششم کتاب «کاروان صبا» با رویکرد قطعات ماندگار استاد صبا برای «سه تار» عرضه شده است.
ابوالحسن صبا موسیقی­دان بزرگ و نوازنده چیره دست معاصر در نوازندگی چند ساز استاد بود. از جمله تألیفات او می توان جزوه آموزشی ویولن، چهار جزوه برای سنتور، و یک جزوه برای تار و سه تار را نام برد که در جزوات آموزشی ویولن استاد صبا، قطعات بسیار زیبایی درج است که با انتقال برای سه تار می توان از آنها استفاده کرد.
کتاب حاضر منتخبی است از این آثار که برای سه تار تنظیم شده و در شیوه نگارش و به نت درآوردن قطعات موسیقی آنها فهرستی متشکل از علائم و نشانه ها تهیه شده و با به کار بردن آنها ظرائف و حالت ها را به ساختمان اصلی ملودی وارد کرده به ‌نحوی که اگر ملودی بدون این علائم اجرا شود، چارچوب اصلی قطعه باقی می ماند.
18 قطعه این کتاب با اجرای قطعات در نوار«کاروان صبا» کاملا مطابقت دارد.
چاپ ششم کتاب «کاروان صبا» در ۵۲ صفحه و با قیمت 60 هزار ریال از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاه قمندان به موسیقی و نوازندگی قرار گرفته است.

** کتاب«درآمدی بر نورومیتولوژی» در بوته نقد
به گزارش ایرنا از خانه کتاب، کتاب«درآمدی بر نورومیتولوژی» نوشته عبدالرضا ناصرمقدسی چهارشنبه(چهارم مردادماه) در سرای اهل قلم خانه کتاب بررسی می شود.
در این نشست ابوالقاسم اسماعیل‌پور، عباس مخبر، عبدالرضا ناصر مقدسی و معصومه ابراهیمی حضور خواهند داشت.
«درآمدی بر نورومیتولوژی» در 4 فصل تنظیم شده، فصل نخست «طلوع مغز» نام دارد و نویسنده در آن کوشیده بر اساس داده های دیرین شناسان و تکامل گرایان بوجود آمدن مغز را توضیح دهد.
فصل دوم «طلوع انسان» نام دارد، در این فصل نویسنده چگونگی گونه هوموساپینس را از لحاظ شناخت، آگاهی و تکامل مغز و پیدایش زبان و اسطوره مورد بررسی قرارداده و مستندات را معرفی کرده است.
قابلیت ابزار سازی مسئله مهمی در روند تکامل بوده که در این فصل معرفی شده است.
فصل سوم کتاب با عنوان «عروج انسان» بیشتر به حیات اجتماعی انسان می پردازد. چگونه انسان امروزی قادر به زبان ورزی شده و آیا این توانایی در نخستی ها و دیگر گونه ­های هومونیز وجود داشته از مهمترین مباحث مطرح شده در این فصل از کتاب است.
نویسنده در این فصل از کتاب با تبیین برخی شخصیت ­ها و خاندان­ های اسطوره ­ای یعنی خاندان پهلوانان سیستان پرداخته و روایت­ های اسطوره ای را به عنوان نوعی آگاهی و شناخت رو به تکامل در تمدن­ های مختلف مطرح کرده است.
فصل چهارم «اَبَر انسان» نام دارد، فناوری های نوین، مهندسی ژنتیک، کلونینگ، هوش مصنوعی و تکنولوژی هایی که به صورت فزاینده در حال تکامل است شاید در آینده­ای نه چندان دور با ادغام در بدن بیولوژیک ما انسانی جدید خلق کند.
این موضوع فصل نهایی کتاب است و نویسنده با بررسی آناتومیک بدن و ارگان هایی که می تواند با پدیده نوین تکنولوژی ترکیب شوند خط سیر تکامل انسان را در آینده هم پیش­بینی کرده است.
علاقه مندان برای حضور در نشست معرفی و بررسی کتاب «درآمدی بر نورومیتولوژی» چهارشنبه (چهارم مرداد ماه) ساعت 14 به سرای اهل قلم مراجعه کنند.
فراهنگ **1880 ** خبرنگار: پروین اروجی * انتشار: امید غیاثوند