شناسهٔ خبر: 20530267 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

در گفت‌وگو با تسنیم صورت گرفت

واکنش رئیس دفتر مجلس اعلا در تهران به کناره گیری حکیم و تاسیس حزب جدید

R1396/P36446/S8,90,95/CT7

نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران نسبت به کناره گیری سید عمار حکیم از این مجلس و تاسیس حزب جدید توضیحاتی داد.

صاحب‌خبر -

«ماجد غماس» نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم در خصوص خروج سید عمار حکیم از مجلس اعلا و تاسیس حزب جدید با نام "حکمت ملی یا وطنی" اظهار داشت: این موضوع به اختلاف نظرهایی بین دو گروه در نحوه اداره مجلس و نگاه به مسائلی از قبیل تشکیلات و برخی مسائل روز عراق و استفاده از ظرفیت‌های این کشور مانند جوانان و سایر اقشار باز می‌گردد.

وی افزود: این اختلافات منجر شد که یک دیدگاه جدید مطرح شود مبنی بر اینکه اجازه دهیم سایر رهبران برای اداره مجلس به شیوه خود رفتار کنند و سید عمار نیز یک تشکل جدید ایجاد کند تا بعد از انتخابات در چارچوب روند سیاسی واحد عراق امکان فعالیت داشته باشند. این موضوع باعث شکل گیری جریان حکمت وطنی شد.

این سیاستمدار عراقی با اشاره به شورای مرکزی در زمان شهید محمدباقر حکیم و مرحوم عبدالعزیز حکیم که با موافقت هیئت عمومی مجلس اعلا به دفتر سیاسی تغییر کرد، گفت: رهبران قدیمی مجلس اعلا و کسانیکه تاثیر گذار هستند خواهان نقش بیشتری در روند امور بودند و برداشتشان این بود که شورای رهبری باید در امور دخالت کند که این منشا اختلافات بود.

غماس ادامه داد: برخی مشایخ به دنبال مدیریت مجلس اعلا بودند که سید عمار نیز زمینه را با خروجش از مجلس برای آنها مهیا کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این انشقاق باعث تضعیف جریان شیعه در عراق نخواهد بود گفت: شکاف بین گروه‌های شیعه به نفع کل جریان نیست اما در برخی موارد و جاها می‌توان از این فرصت استفاده کرد. این تشکل می‌تواند به تمام عراق گسترش یابد و ورود به این حزب برای همه باز خواهد بود البته شرط و شروطی نیز خواهد داشت.

این سیاستمدار عراقی یادآور شد: زمینه برای تفاهم چه پیش از انتخابات و چه پس از آن فراهم است.

غماس در پاسخ به این سوال که آیا برای تاسیس حزب جدید با مرجعیت نجف و نیز مسئولان جمهوری اسلامی هم مذاکره شده است؟ گفت: مراوداتی با مرجعیت نجف شد ولی نظر خاصی نداشتند و تصمیم به نظر سید عمار موکول شد. همچنین با توجه به جایگاه جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری و نقش مثبت همیشگی ایران ایجاب می‌کرد که مشورت با جمهوری اسلامی در اولیت باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما همانطور که از مستشاران ایرانی برای جنگ استفاده می‌کنیم از مشورت سیاسیون ایران نیز بهره می‌بریم. مقامات ایران نیز تاکید می‌کردند که وحدت نیروهای جریان شهید محراب حفظ شود، همانطور که درباره کل عراق تاکید بر وحدت دارند.

این سیاستمدار عراقی در خصوص امکان حضور طیف‌ها و جریانات گوناگون در حزب حکمت ملی نیز گفت: سید عمار در خطابه خود کل عراق از فاو تا کردستان را مورد اشاره قرار داد، اما محدودیت‌هایی هم طبیعتاً وجود دارد. مرامنامه و اساسنامه حزب هنوز ارائه نشده و در حال بررسی است.

غماس در خصوص ادامه حضورش در مجلس اعلا یا پیوستن به حزب جدید نیز گفت: من نظر سید عمار حکیم را ارجح می‌دانم. ایشان کارهای زیادی انجام داده و فعالیت‌های مجلس اعلا در دوره ایشان ارتقا یافته است.

انتهای پیام/

نظر شما