شناسهٔ خبر: 20530215 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

584 هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی واکسینه شد

بجنورد- ایرنا- بیش از 584 هزار و 847 راس دام در مرحله اول واکسیناسیون دام های سنگین و سبک علیه بیماری تب برفکی در سال جاری که از اواخر خردادماه در خراسان شمالی آغاز شده بود و هم اکنون به پایان رسیده است، واکسینه شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت:در اجرای فازاول این طرح تعداد 55 هزار و 911 راس دام سنگین و 528 هزارو 936راس دام سبک علیه بیماری تب برفکی ایمن شدند.
دکتر حسن قاسمی فرد افزود: در راستای تحقق اهداف اصل 44 قانون اساسی واکسیناسیون دام های استان علیه بیماری استراتژیک تب برفکی با همکاری بخش دولتی و بخش خصوصی و به صورت رایگان انجام پذیرفت.
وی در ادامه گفت: این طرح در جمعیت دام سنگین کشور با پوشش 93درصد واحدهای دارای جمعیت گاو گوساله و در جمعیت دام سبک با اولویت واحدهای کانون بیماری تب برفکی در سال گذشته و نقاط پرخطر در جمعیت گوسفند وبز استان انجام پذیرفت. پیش بینی می شود همچون سالهای گذشته در صورت تامین اعتبار طرح ایمن سازی علیه بیماری تب برفکی در جمعت گاو و گوساله در طی 3 مرحله و در جمعیت دام سبک طی یک مرحله در طی سال جاری صورت پذیرد.
وی خاطر نشان کرد: بیماری تب برفکی به عنوان یکی از بیماری های ویروسی واگیر دام(گاو، گاومیش، گوسفند و بز و...) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و در صورت وقوع و اپیدمی ،خسارات اقتصادی فراوانی به دامداران وارد می سازد بطوریکه از این بیماری بعنوان نابود کننده سرمایه دامی نام برده می شود. واکسیناسیون و ایمن سازی دام ها به همراه رعایت مقررات و ضوابط بهداشتی- قرنطینه ای در واحدهای دامداری مؤثرترین راه ها جهت پیشگیری از بیماری واگیر تب برفکی است.
استان خراسان شمالی دارای جمعیت بالغ بر 60 هزار گاو و گوساله و 2 میلیون و 20 هزار گوسفند و بز می باشد.
6042 خبرنگار و انتشاردهنده: سیدحسین قدسی

انتهای پیام /*

نظر شما