شناسهٔ خبر: 20530194 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دبیرکل اتحادیه علمای مسلمان عراق در گفت‌وگو با تسنیم:

سکوت حکام عرب در قبال «مسجد الاقصی» نشانگر همراهی آنها با صهیونیست‌ها است

R1445/P36447/S8,90,92,1115/CT3

«فؤاد کاظم المقدادی» معتقد است اقدامات صهیونیست‌ها علیه مسجد الاقصی جنایتی علیه قداست این مکان شریف است و نباید از حکام عربی انتظار کمک به فلسطین و مبارزه با اسرائیل را داشت.

صاحب‌خبر -

پس از عملیات شهادت‌طلبانه جوانان فلسطینی در صبح روز جمعه (23 تیرماه) که منجر به هلاکت دو نظامی صهیونیست شد، مقامات اسرائیل اقدام به محاصره و بستن درب‌های مسجد الاقصی به‌روی نمازگزاران کردند که واکنش‌های بسیاری را میان فلسطینی‌ها برانگیخت. گروه‌های مقاومت فلسطین خواستار موضع‌گیری علمای جهان اسلام در دفاع از قبله نخست مسلمانان شدند، بر همین اساس و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر عدم‌فراموشی مسأله فلسطین، خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم با «فؤاد کاظم المقدادی» دبیرکل اتحادیه علمای مسلمان عراق گفت‌وگو کرده و دیدگاه وی را در این زمینه جویا شده است.

«فؤاد کاظم المقدادی» در خصوص جایگاه مهم مسجد الاقصی نزد مسلمانان و انزجار آنها از تجاوزات رژیم صهیونیستی به این مکان مقدس اظهار داشت: بلاشک مسجد الاقصی به‌عنوان قبله نخست مسلمانان، در قلوب مسلمانان قداست خاصی دارد، به همین دلیل نیز یک نماد دینی برای مسلمانان محسوب می‌شود و باید بر اساس شرع و دین در قبال آن موضع‌گیری کرد، زیرا این مکان شریف یکی از مقدسات مهم برای تمام مسلمانان در فرقه‌ها و مذاهب مختلف است، بنابراین اقدامات علیه مسجد الاقصی، جنایتی علیه قداست این مکان شریف است و نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها در صدد هستند تمام بخش‌های مسجد الاقصی را نابود کنند و بدین ترتیب با تعدی به این مقدسات می‌خواهند جایگاه مسجد الاقصی را از قلوب مؤمنان و مسلمانان پاک کنند.

وی در همین زمینه افزود: بر همین اساس نیز ما شاهد واکنش‌ها و پاسخ‌هایی از طرف مسلمانان به‌ویژه مردم و اهالی قدس بودیم که نشانگر میزان درک و تعهد آنها نسبت به مقدساتشان است. تمام امت اسلامی، علما، روشنفکران و حق‌طلبان باید در زمان کنونی برای مسجد الاقصی فریاد بزنند و صدایشان را بالا ببرند تا بدین ترتیب انتفاضه جدیدی شکل گیرد و نه‌تنها درب‌های مسجد الاقصی باز شود بلکه این مکان مقدس به‌صورت کامل از تسلط صهیونیست‌ها خارج گردد. صهیونیست‌ها در صدد تقسیم زمانی و مکانی قبله نخست مسلمانان هستند و هدفشان نیز از این اقدامات سلطه تدریجی بر مسجد الاقصی است که تمام محافل اسلامی و علما باید این کار را رد و محکوم کنند.

دبیرکل اتحادیه علمای مسلمان عراق نقش نخبگان جهان اسلام و همچنین سیاستمداران را در این رابطه مهم دانست و بیان داشت: علمای اسلام باید در حد همین حادثه موضع‌گیری کنند و همچنین حکام کشورهای اسلامی نیز باید در همین سطح به مسئولیتشان پایبند باشند، در غیر این صورت و هر نوع سکوت نشانگر خیانت و همراهی این حکام با رژیم صهیونیستی است. امام خامنه‌ای و سید حسن نصرالله نیز پیش از این تأکید کرده‌اند که مسأله فلسطین نیازمند تقابلی جدی‌تر و جدید و همچنین انتفاضه مسلمانان برای نشان دادن تعهدشان به مقدسات است.

وی در ادامه به سکوت برخی از اعراب و مسلمانان و در عین حال عادی‌سازی روابط میان برخی رژیم‌های عربی با صهیونیست‌ها پرداخت و گفت: این رژیم‌ها آلت دست غربی‌ها هستند و این غربی‌ها بودند که پس از ایجاد اسرائیل، این حکام عرب را هم بر تخت قدرت نشاندند تا بدین‌صورت با سرنوشت مسلمانان بازی کنند. از این حکام نباید توقع پیروزی بر اسرائیل را داشت و اینها همان کسانی بودند که به صهیونیست‌ها گفتند "حزب‌الله و غزه و مقاومت را نابود کنید". اینها با اسرائیل برای هدف قرار دادن و حمله به مردم یمن هماهنگی و علیه سوریه و عراق نیز توطئه کردند، بنابراین ما انتظار نداریم که کاری به‌نفع مقدساتمان انجام دهند. ما فقط به‌روی مردم و ملت‌های اسلامی حساب می‌کنیم و این مردم نیز گزینه و راهی جز مقاومت ندارند. این گروه‌ها، علما، روشنفکران و جریان‌های مقاومت هستند که از مسجد الاقصی حمایت کرده و پیروزی را به ارمغان خواهند آورد.

فؤاد کاظم المقدادی در پایان به اهمیت مقاومت برای آزادسازی قدس اشاره کرد و افزود: در حقیقت عملیات‌های شهادت‌طلبانه مانند عملیات سه جوان فلسطینی در داخل مسجد الاقصی و دیگران طی روزهای اخیر، حالت جمود را در اراضی اشغالی از بین برد و روحیه مقاومت را در آن گسترش داد، بنابراین نباید این عملیات‌ها متوقف شود و باید ادامه یابد. گروه‌های مقاومت هم باید به تداوم این عملیات‌های شهادت‌طلبانه کمک کنند. عدم‌ورود فلسطینی‌ها به مسجد الاقصی از طریق گیت‌های الکترونیکی صهیونیست‌ها خوب است اما باید عملیات‌های شهادت‌طلبانه هم به آن اضافه گردد و فقط به اطراف این مکان شریف هم محدود نگردد بلکه باید در تمام اراضی و سرزمین‌هایی که صهیونیست‌های غاصب و مستبد حضور دارند، صورت گیرد و حتی بالاتر باید تمام کشورهای ایجادکننده اسرائیل و حامی صهیونیست‌ها را هم در بر گیرد. من معتقدم که روحیه مقاومت میان مسلمانان به‌ویژه اماکن نزدیک به محور مقاومت در حال گسترش و شدت یافتن است.

انتهای پیام/*

نظر شما