شناسهٔ خبر: 20530175 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بز هرمزگانی- فرانسوی به بازار می آید

بندرعباس- ایرنا - معاون دام سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت:طرح اصلاح نژاد بزتالی هرمزگان در حال اجراست و تا پایان امسال، 2 هزار راس بزتالی جزیره ای هرمزگان با با بز سانن و آلپاین فرانسوی آمیخته می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمد پورطرق روز سه شنبه در خصوص اجرای این طرح افزود: برای اصلاح نژاد این دام ها، 64 میلیون تومان هزینه می شود که 50 درصد آن را دامداران پرداخت می کنند.
وی متوسط طول دوره شیردهی بزتالی را 120 روز در سال ذکر کرد و بیان داشت: افزایش توان شیردهی و تولید گوشت دام های بومی مهم ترین هدف از آمیخته گری نژادی است.
پور طرق ادامه داد: بیشترین پراکندگی بزتالی جزیره ای در شهرستان های میناب، بندرعباس، بندر خمیر، بندر لنگه و جزیره قشم است.
سهولت رکوردگیری و ثبت مشخصات دام، افزایش درصد چندقلوزایی، همزمانی زایش در گله، کنترل تاریخ زایش و تولید بزغاله و بز در فصل مناسب،کاهش هزینه نگهداری دام و جلوگیری از انتقال بیماری ها بین دام ها از جمله مزایای تکنیک تلقیح مصنوعی اعلام شده است.
اصلاح نژاد دام و تولید و توزیع بز نر اصلاح شده بین دامداران پرورش دهنده نژاد تالی جزیره ای که از نژادهای ممتاز کشور محسوب می شود به عنوان یکی از دستاوردهای مهم ایستگاه حفظ نژاد بزتالی هرمزگان ذکر شده است.
بیش از 800 هزار راس بز تالی در هرمزگان وجود دارد.
7195/2094
خبرنگار: رقیه غلامی زاده **انتشار دهنده: هومن محمدکرمی

انتهای پیام /*

نظر شما