شناسهٔ خبر: 20530174 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

جلوه‌ای از موج نوی معماری در تهران/ عکس

فرهنگ > تجسمی - ایلنا نوشت: وبسایت آرک دیلی یک پروژه مسکونی در تهران را به‌عنوان جلوه‌ای از موج نو معماری ایران معرفی کرده است.

صاحب‌خبر -

چنان‌که در این متن معرفی آمده، طراحان پروژه در نزدیکی قسمت شمال تهران تمایل ذاتی انسان به چشم‌اندازهای طبیعی را مد نظر قرار داده‌اند.

توپوگرافی مرتفع و موقعیت مکانی منطقه الهام‌بخش لیدا الماسیان و شاهین حیدری طراحان این پروژه برای ایجاد حس تعلیق و دید گسترده برای تمام چشم‌اندازهای اطراف بوده است. هدف پروژه هم ادغام طبیعت با زندگی روزمره است که از طریق اختصاص بخش بزرگ‌تر زیربنا برای بهره‌مندی از چشم‌اندازهای طبیعی حاصل شده است.

شکل کلی این پروژه فرمالیستی یک حجم عرضی رو به دشت مُسحا است. در این بنا فرمی مشابه سه جعبه کنسول، با چرخش خاص به یکدیگر، بیرون می‌آیند. در نتیجه این چرخش فضاهای افزونی شکل می‌گیرند در حالی که سقف هر طبقه تراس طبقه پایین‌تر است.

برای حصول دید بی‌انتها، پنجره‌های کف تا سقف طبقات با چشم‌اندازهای پانورامای متعدد همراه است. در این پروژه پنجره‌ها نه فقط به عنوان یک عنصر سازنده، بلکه هم‌چون یک پرده شفاف ارتباط میان داخل و خارج را بازی می‌کنند. به این ترتیب احساس حضور طبیعت درون فضا جریان می‌یابد و استفاده از چوب به عنوان یکی از عناصر طبیعی که در کف و دیوار هم‌چنین در پله‌ها دیده می‌شود، این حس را تشدید می‌کنند. در ‌نهایت برای رسیدن به خلوص فرم، ساختمان تنها در یک پوشش سفید خلاصه می‌شود که حجم بنا را متمایز از دیگر بناهای اطراف نشان می‌دهد.

58241

نظر شما