شناسهٔ خبر: 20529990 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

بی مسئولیتی های پی در پی باز هم فاجعه آفرید:

مرگ یک کوهنورد در هاله ای از ابهام/کوتاهی هلال احمر یا نبود امکانات

تشویق جوانان به تفریحات سالم و ورزش می تواند از طریق ایجاد حداقل استانداردهای امداد رسانی برخوردار باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از همدان ورزش،در پی فوت یکی از جوانان کوهنورد در دامنه علم کوه یکی از کوهنوردان همدانی که در این حادثه حضور داشته است به خبرنگار ما گفت:  به اتفاق دوستان پنجشنبه گذشته جهت صعود به علم کوه عازم کلاردشت شدیم که در مسیر برگشت از قله با سقوط یکی از جوانان کوهنورد برخورد کردیم.

یک گروه تهرانی که به همراه لیدر و راهنما بودند در مسیر برگشت به یخچال برخورد کردند و یکی از آنها جوان ۳۴ ساله سمنانی ،مجرد،دانشجوی دکترای اقتصاد،بدون پدر متاسفانه به ته یخچال سقوط کرد.

سرپرست تیم ما  بالای شخص مصدوم رفت از ساعت ۱۲ ظهر که به هلال احمر اعلام شد منتظر هلکوپتر بودیم ولی متاسفانه خبری نشد حتی هیچگونه امکاناتی در این منطقه که دومین قله بلند ایران است وجود نداشت تا ساعت ۷عصر جوان زنده بوده و اسم خود و مشخصات خود را اعلام کرده ولی متاسفانه براثر شکستگی جمجمه و دست و خونریزی شدید ،در همان جا جان سپرد .

نیروهای هلال احمر گفتند چون هزینه پریدن هلیکوپتر ۴۰میلیون بوده اعزام نشده است ،حتی یک برانکارد جهت انتقال مصدوم به پایین نبوده ولی متاسفانه در رسانه ها اعلام شد که در بیمارستان جان سپرده است.

شاید به عنوان یک شهروند از همه وظایف سازمانها و ارگانهای فعال در کشور اطلاع کافی نداشته باشم .اما از نام و نشان آنها می توان به وظیفه اصلی آنها پی برد و انتظار داشت که به موقع رافع مشکلات مربوطه باشند . بدون نام بردن از سازمانها و ادارات مربوطه و در گیر باید عرض کنم که اهمال در انجام وظایف تعریف شده گاهی صدمات و مصبیت های جبران ناپذیری به بار خواهد آورد.

غرض از بیان مقدمه فوق آن است که گلایه خود و دوستان همراه کوهنورد و سایر ورزشکاران این رشته را در حد توان از مصیبتی که روز پنج شنبه 29 تیر ماه در هنگام صعود شاهدش بودیم اعلام کنم ....

حدود ساعت دوازده و نیم کمی پایین تر از قله علم کوه متاسفانه یکی از کوهنوردان هم وطن به دره یخچالی سقوط کرد و دچار جراحت شدید شد . معدود امدادگران حاضر با توجه به شرایط منطقه و وضعیت فرد آسیب دیده تقاضای هلیکوپتر نمودند و طبق گفته خود آنها قول همکاری داده شد ولی پس از پنج ساعت اعلام کردند که با پرواز هلیکوپتر موافقت نشده و این در حالی بود که به امید رسیدن کمک فوری اقدامی برای انتقال مصدوم صورت نگرفت ...
در نهایت حدود ساعت پنج و سی دقیقه مجبور شدند از قاطر برای حمل او استفاده کنند که حتما زمان بر و دشوار می بود .

شب هنگام با نهایت تاسف به ما خبر دادند که جوان زیر سی سال مصدوم فوت کرد.

علاوه بر حفظ جان شهروندان که از وظایف یک حکومت است. تشویق جوانان به تفریحات سالم و ورزش می تواند از طریق ایجاد حداقل استانداردهای امداد رسانی باشد.

و در نهایت سوالی که برای من همچنان بی جواب مانده این است که اگر قرا نبود پروازی صورت گیرد چرا زمان انتقال مصدوم از طرق دیگر به این راحتی از بین رفت.

یک کوهنورد دیگر که در حادثه حضور داشت بیان داشت: بدلیل حضور داشتن خودم در منطقه و اطلاع کامل از جریان سقوط کوهنورد تهرانی و چون افرادی از تیم ما (تویسرکان و همدان) در جریان امداد و کمک رسانی به این کوهنورد سقوط کرده تا لحظه انتقال پیکر پاک ایشون حضور داشته نکاتی رو جهت روشن شدن افکار عمومی به اطلاع می رسانم.

در ساعت 11:30 روز پنجشنبه که ایشون سقوط کرد با هزار مکافات حادثه به هلال‌احمر اطلاع داده شد(عدم پوشش آنتن موبایل)و حتی مختصات محل هم فرستاده شد و انتظار داشتیم که بعداز ساعتی هلیکوپتر امداد برسد که تا غروب خورشید هم نرسید که نرسید.

از پائین هم انتظار فرستادن تیم امداد و نجات هلال‌احمر رو داشتیم که باز هم تیمی نیامد در نهایت در ساعت 5 عصر یک نفر از بچه های هلال احمر با قاطر از منطقه حصارچال عازم محل حادثه شد که بعداز رسیدن ایشون و 2 بار احیای قلبی شروع به انتقال مصدوم رو به پایین میشه که چون برناکاردی در کار نبود ایشون رو باقاطر حمل میکنن که در نهایت در ساعت 7:30 دقیقه متاسفانه فوت میشود.

علت فوت ایشون فقط وفقط عدم همکاری هلال احمر کلاردشت و مازندران بود چرا که اگر هلیکوپتر فرستاده میشد و یا اینکه از پائین نیروهای امدادی و وسایل امداد و نجات فرستاده میشد ایشون قطعا زنده میموند.

گفتنی است: هوا هم کاملا آفتابی و صاف بود و وزش باد هم نبود اگر هلیکوپتر اعزام میشد قطعا ایشون فوت نمیشد.

 متاسفم که یک افرادی مسئولیت قبول میکنند و در رفاه کامل زندگی میکنند  و دلشون به حال مردم نمیسوزه
در پایان اعتقاد دارم که وظیفه هلال‌احمر کلاردشت و مازندران هست در چنین روزهایی که حجم کوهنوردان برای صعود به علم کوه زیاد هست تیم امداد و نجات در منطقه حصار چال داشته باشد.

 

اهمال‌ کاری هلال احمرو فوت کوهنورد درعلم کوه / تصاویر
اهمال‌ کاری هلال احمرو فوت کوهنورد درعلم کوه / تصاویر
اهمال‌ کاری هلال احمرو فوت کوهنورد درعلم کوه / تصاویر
اهمال‌ کاری هلال احمرو فوت کوهنورد درعلم کوه / تصاویر
 
انتهای پیام/

نظر شما