شناسهٔ خبر: 20529961 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سرمایه‌گذاری 700 میلیاردی برای محرومیت‌زدایی از لرستان

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در مراسم امضای تفاهم نامه محرومیت‌زدایی از استان لرستان، اعلام کرد: حجم سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی در استان لرستان به 700 میلیارد تومان افزایش یافت.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از روابط عمومی بنیاد برکت، دکتر محمد مخبر ظهر امروز در نشست مشترک با نماینده ولی فقیه در استان لرستان و استاندار این استان ضمن تبریک ولادت حصرت معصومه (س)، با مرور پتانسیل‌ها و توانایی‌های بالقوه کشور در بخش های مختلف گفت: پتانسیل کشور در مقایسه با امکاناتی که داریم تاسف‌بار است چراکه ما در کشور ظرفیت‌های خیلی خوبی داریم.
وی با اشاره به مزیت‌های استان‌های کشور در زمینه آب و منابع طبیعی گفت: در کشور ما 2هزار و 700 کیلومتر دسترسی به دریاها وجود دارد و با این وضع اصلا شایسته نیست در استان های مختلف کشور بیکاری را شاهد باشیم، از جمله در لرستان که به رغم پتانسیل بالا، آمار بیکاری 13.3 درصد است. 
وی با آسیب‌شناسی اقتصاد کشور افزود: وقتی مردم وارد مسئله‌ای نشوند مشکل ایجاد می‌شود.
رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)  با اشاره به اینکه مشکل اساسی در فرهنگ کار داریم.
دکتر مخبر ادامه داد: باید فرهنگ کار را گسترش دهیم تا هر کس مهارتی دارد از آن استفاده کند و هیچ حرفه‌ای که صاحبش انسان فنی مسلط باشد، مشکل کار ندارد.
وی با تاکید بر اینکه روحیه و فرهنگ ما در زمینه کار نیازمند اصلاح جدی است، تصریح کرد: روی این فرهنگ چندان کار نشده است، ما اگر مردم را حرفه‌ای نکنیم کشور آسیب می‌بیند.
رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) افزود: مردم هر گاه در مسایل ورود کردند، موفق شدیم در این زمینه نیز لازم است تا این فرهنگ صحیح کار را بین  مردم جا بیندازیم و با مشارکت و توانمندی بالای مردم در اقتصاد موفق شویم.
دکتر مخبر در ادامه با مرور کارنامه بنیاد برکت، از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در زمینه توانمندسازی اقتصادی مردم مناطق محروم، یادآور شد: در بنیاد برکت در 310 طرح اقتصادی با مشارکت مردم و برای 195 هزار نفر از مردم مناطق محروم اشتغالزایی کردیم. برای آینده نیز نزدیک 2هزار نفر در نوبت هستند تا با ما همکاری و در زمینه اشتغالزایی برای مردم مناطق محروم مشارکت کنند.
رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با تاکید به اینکه باید روی توانمندسازی مردم ‌کار کنیم، اضافه کرد: با طرح‌های برکت، آفتاب و آسمان که در بنیاد برکت پی‌گیری می‌شود، می‌توان این امر را محقق کرد.
دکتر مخبر افزود: طبق تصمیمات گرفته شده قرار بود بر اساس تفاهم نامه 342 میلیارد تومان برای طرح‌های اشتغالزایی تخصیص داده شود که این مقدار را  به 500 میلیارد تومان می‌رسانیم‌.
در ادامه این جلسه همچنین با درخواست استاندار و سایر مسئولان استانی لرستان، اعتبار طرح‌های عمرانی و فرهنگی و زیربنایی که در تفاهمنامه 70 میلیارد تومان بود، به 100 میلیارد افزایش یافت تا مشکل نوسازی  مدارس فرسوده و کپری حل شود.
همچنین طبق گفته دکتر مخبر، تعهد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در خصوص ساخت مسکن محرومان نیز از 500  به عدد هزار رسید تا مشکل مسکن محرومان بیشتری در استان مرتفع شود. 
در رابطه با طرح برکت خانواده که طبق تفاهم نامه قرار است از سوی بنیاد برکت برای درمان زوج های نابارور نیازمند استان انجام شود، اعتبار در نظر گرفته شده در متن تفاهم نامه 500 میلیون تومان بود که به 5 میلیارد تومان افزایش یافت و مقرر شد نیمی از آن را ستاد اجرایی و نیم دیگر را استانداری تامین کنند. 
همچنین تعداد جهیزیه‌ها از 350 مورد که در متن تفاهمنامه درج شده بود به 1000 جهیزیه رسید و  قول ساخت 110 خانه عالم نیز توسط رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) داده شد. در زمینه بیمه نیز قرار شد تعداد افراد تحت پوشش بیمه برکت به 3 هزار برسد. 
در این جلسه همچنین مقرر شد یک هنرستان‌ فنی حرفه‌ای بزرگ استان به صورت آزمایشی تجهیز شود و پس از بررسی نتیجه و سنجش میزان موفقیت طرح، تعداد دو هنرستان دیگر نیز تجهیز شوند. 
در پایان جلسه رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و استاندار لرستان، تفاهم نامه محرومیت‌زدایی و توسعه استان لرستان را امضا کردند. بر اساس متن این تفاهم نامه حجم سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی در لرستان 420 میلیارد تومان تعیین شده بود که این عدد بر اساس مذاکرات نشست، به 700 میلیارد تومان رسید.
حل مشکل اشتغال، کلید آبادانی لرستان
بنیاد برکت 420 میلیارد تومان برای اشتغال زایی در استان لرستان اختصاص داده است.
 در دیدار رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم‌آباد، بر حل مشکل اشتغال در استان لرستان به عنوان راه حل سایر مشکلات استان تاکید شد. 
دکتر محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) پیش از ظهر امروز در دیدار با نماینده ولی‌فقیه استان لرستان با اشاره به اینکه وحدت خوبی در استان لرستان ایجاد شده است، اظهار داشت: این وحدت نوعی نعمت است که باید برای توسعه استان از آن استفاده کرد و ما نیز تلاش می‌کنیم تا این امر محقق شود. 
وی ادامه داد: با توحه به نامناسب بودن وضع اشتغال در لرستان افزود: نرخ بیکاری در لرستان 13/3 درصد است و حتما باید برنامه‌ریزی کنیم تا این مشکل رفع شود.
رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت  امام(ره) خاطرنشان کرد: در صورتی که مشکل اشتغال در لرستان رفع شود و مردم ثروتمند شوند، مسایل جانبی مانند ساخت مساجد و مدارس حل شده و توسط خودِ مردم انجام می‌شود.
دکتر مخبر با اشاره به اینکه گردش مالی در یک مکان سبب آبادانی آن می‌شود، یادآور شد: 420 میلیارد تومان اعتبار برای اشتغالزایی در لرستان اختصاص یافته و ان شاءالله با تفاهم نامه‌ای که امروز با استانداری منعقد خواهد شد، عملیاتی می‌شود.
وی افزود: در رابطه با ساخت مساجد هم با هماهنگی استانداری، تعهدات خود را محقق خواهیم کرد چرا که هر کجا مساجد وجود داشته باشد، ستون دینی مردم محکم می‌شود.
رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت  امام (ره) از کمک به ساخت حوزه علمیه رضویه خرم‌آباد خبر داد و  خاطرنشان کرد: در تفاهم نامه‌ای که امروز امضا می‌شود، کمک به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان، جزو اولویت‌هاست. 
دکتر مخبر گفت: اگر طرح‌های اجتماع محور در این منطقه انجام شود، مسئله اشتغال مردم این منطقه هم حل می‌شود که ان شاءالله نسبت به عملیاتی شدن این موضوع اقدام خواهد شد. 
آیت‌الله سید احمد میرعمادی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه خرم‌آباد هم در این دیدار، ضمن خوشامدگویی به دکتر محمد مخبر، عنوان کرد: نه تنها در لرستان بلکه تمام استان های کشور از برکات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در ابعاد گوناگون بهره‌مند می‌شوند.
وی افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و بنیاد برکت وابسته به این ستاد در جهت محرومیت‌زدایی که یکی از آرمان‌های حضرت امام(ره) و جزو تاکیدات مقام معظم رهبری است، فعالیت دارند.
امام جمعه خرم‌آباد تصریح کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و زیرمجموعه‌هایش در استان لرستان در بخش ساخت مدرسه، مساجد، ایجاد اشتغال، تولید، بهداشت و درمان و اعطای وام‌های قرض‌الحسنه به جوانان اقدامات بسیار خوب و پربرکتی انجام داده‌اند.
آیت‌الله میرعمادی با تاکید به اینکه این ستاد از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است، بیان کرد:  مردم لرستان مردم ولایت مداری هستند و انتظار این است که ستاد نقش گسترده‌تری در استان لرستان داشته باشد.
وی افزود: امیدواریم در این سفر در بخش عمران، زیربنایی، تولید، اشتغال و زیرساخت‌های فرهنگی برکاتی شامل حال استان شود.
امام جمعه خرم‌آباد گفت: فضای استان مستعد استقبال از این برنامه‌هاست و خدمات اجرایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)  برخاسته از اندیشه ولایی است که ماندگار و موثر و پایدار خواهند بود.
پس از پایان این دیدار رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و امام جمعه خرم‌آباد از عملیات اجرایی ساختمان حوزه علمیه رضویه خرم‌آباد بازدید کردند. 
رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای امضای تفاهم نامه 420 میلیاردی تومانی توسعه و محرومیت‌زدایی از لرستان به خرم آباد سفر کرده است. 
وی در بدو ورود، پس از استقبال از سوی استاندار و سایر مسئولان شهر، برای ادای احترام به گلزار شهدای شهر رفت. 
تفاهم نامه ستاد اجرایی و استانداری لرستان برای اشتغالزایی، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و ساخت و تکمیل پروژه‌های زیربنایی منعقد می‌شود.

نظر شما