شناسهٔ خبر: 20529825 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

طبیعتی که در چهره مدرن روستا گم شده است؛

وضعیت اسفبار مدیریت پسماند در روستاهای شازند +تصاویر

موضوع ضعف در مدیریت پسماند در بخش روستایی مدتی است که صدای اهالی روستاهای شهرستان شازند را درآورده و باعث گلایه مندی آنان از وضعیت موجود شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شازند ما، روستاها همواره به عنوان مهد تولیدات کشاورزی محسوب می‌شوند و بخش عمده‌ای از تأمین نیازهای غذایی جامعه بشری را برعهده دارند.

با افزایش جمعیت روستایی تولید مواد زاید روستا نیز افزایش می یابد، برقراری سیستم مدیریت، جمع آوری و دفع مواد زاید از جمله مواردی است که برای کاهش تولید زباله، بازیافت آن، جمع آوری و دفع زباله اهمیت اساسی دارد.

از پیامدهای سوء ضعف سیستم مدیریت جمع آوری و دفع مواد زاید می توان علاوه بر ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی به شیوع بیماری‌های متعدد در بین جامعه بشری اشاره کرد.

 

وضعیت اسفبار مدیریت پسماند در روستاهای شازند

موضوع ضعف در مدیریت پسماند در بخش روستایی مدتی است که صدای اهالی روستاهای شهرستان شازند را درآورده و باعث گلایه مندی آنان از وضعیت موجود شده است.

مردم روستاهایی چون سورانه، سرسختی، دستجرده، تجره و... در تماسهای متعدد با این پایگاه خبری از وضعیت نابسامان زباله‌ها در روستای خود گلایه کرده و خواستار رسیدگی مسئولان به وضعیت موجود شدند.

 

طبیعتی که در چهره مدرن روستا گم شده است

رضایی یکی از اهالی روستای دستجرده به خبرنگار شازند ما گفت: روستای ما بوی تعفن گرفته؛ پشه، مگس، بیماری...مطمئنا زباله ها در ایجاد بیماری اسهال و استفراغ که چندروزه مهمان روستا شده بی‌تاثیر نیست.

وی به زباله‌های انباشته در گوشه‌ای از خیابان روستا اشاره کرد و گفت: واقعا اگر یک نفر غریبه وارد این روستا شود با خود چه می‌اندیشد؟ خواهشاً مسئولان تدبیری بیاندیشند و فکر کنند خانواده‌های خودشان نیز با این مشکل مواجه هستند؛ اگر این مشکل در شهرها بود حتما رفع می‌شد، مسئولان ما روستائیان را دریابید.

یکی از اهالی روستای سورانه نیز در گفتگو با شازند ما بیان کرد: روستای ما در ۵ کیلومتری شهر شازند واقع شده و از جمله روستاهای توریستی محسوب می شود ولی وضعیت مدیریت پسماند اصلا مناسب نیست و گاهی مدتها از خالی نشدن سطل‌های زباله می گذرد و ساماندهی در این خصوص وجود ندارد.

 

 

وی بیان کرد: الان در فصل گرم سال هستیم، و این وضعیت زباله‌ها در روستا ضمن تجمع حشرات موذی و حیوانات در اطراف سطل‌ها، خود عاملی در انتقال بیماری‌های متعددی می‌شود.

وی افزود: از طرف دیگر سورانه به دلیل دارا بودن باغات سرسبز و مناطق بکر، همه ساله پذیرای مسافران زیادی است که این مشکل زباله ها باعث می شود تفکر و دیدگاه گردشگران نسبت به این روستا تغییر کند پس از مسئولان خواهشمندیم این موضوع را رسیدگی کنند.

نبود سرفصلی در بودجه دهیاری‌ها برای مدیریت پسماند 

یدری بخشدار قره کهریز در این خصوص به خبرنگار شازند ما گفت: در بخش قره کهریز تعداد ۳ دستگاه خودرو، کار جمع آوری زباله ها را انجام می دهند که از سه روستای باغ برآفتاب، حصارمحمدیه و حسین آباد هستند و با هزینه دهیاری اقدام به خرید این خودروها کردند و تمام بخش را پوشش می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه پرداخت هزینه مربوط به جمع آوری زباله ها از سوی مردم باید انجام شود، افزود: اما در این خصوص با برخی کم لطفی ها روبرو هستیم به طوری که برای مثال روستای دستجرده ۱۱ میلیون تومان بابت هزینه جمع آوری زباله بدهکار است و دهیاری ها هم سرفصلی برای در نظر گرفتن بودجه برای جمع آوری زباله ها ندارند و در اینجا تنها همیاری و کمک خود مردم راهگشا خواهد بود.

بخشدار قره‌کهریز همچنین یادآور شد: در جلسه‌ای با حضور مسئولان مربوطه، قرار بر انتقال زباله‌های بخش و به طور کلی زباله های شهرستان، به اراک شد که رایزنی‌هایی در این خصوص انجام شده و به زودی اتفاق خواهد افتاد.

انتقال زباله‌های شهرستان به مرکز استان

خزایی‌پور بخشدار بخش مرکزی شازند نیز به خبرنگار شازند ما گفت: درخصوص زباله‌های روستایی، در نظر گرفتن محل دفن زباله‌ها یکی از مشکلات مهم و اساسی است.

وی افزود: در حال حاضر اقداماتی از سوی یکی از اهالی روستای اکبرآباد برای ساخت دستگاه زباله‌سوز درحال انجام است که در صورت نهایی شدن و تاییدیه محیط زیست می توان از این طریق بخش اعظم این مشکل را حل کرد و حتی از این دستگاه در امر تولید برق نیز استفاده کرد.

بخشدار مرکزی همچنین یادآور شد: در حال رایزنی با شهرداری شازند هستیم تا از طریق این شهرداری زباله های روستاهای بخش به اراک منتقل شوند.

درحال حاضر پسماندهای روستایی به دلیل شرایط دفع و دفن نامناسب منجر به تجمع حیوانات ولگرد مانند سگ و تجمع جوندگان و حشرات، تردد زباله گردها، تولید شیرابه، ایجاد شرایط بی‌هوازی و تولید گازهایی مثل متان، آتش سوزی زباله‌ها، تولید بوی نامطبوع و پخش در محیط پیرامون در اثر وزش باد می‌شوند که برای محیط زیست و سلامتی مردم نیز خطرساز است.

مدیریت ضعیف در بحث پسماند یکی از موضوعاتی است که در چند روز اخیر باعث نارضایتی بسیاری از روستاییان در شهرستان شازند شده و وقت آن رسیده که مسئولان امر سروسامانی به این موضوع بدهند چراکه در درجه اول با سلامت مردم و پس از آن با محیط زیست آنان سروکار دارد؛ از طرف دیگر خود مردم نیز باید در جهت ارتقاء سطح سلامت محیط پیرامون و محل زیست خود نهایت همراهی و مساعدت را با متولیان امر داشته باشند تا شاهد بروز مشکلات بیشتری در این خصوص نباشیم.

انتهای پیام/

 

نظر شما