شناسهٔ خبر: 20529669 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

ساعت صفر عملیات ضد داعش نزدیک است

ارتش سوریه با پشتیبانی نیروهای مقاومت و در راس آن حزب الله به ساعات پایانی عملیات سرکوب تروریست های جبهه النصره و ساعت صفر عملیات ضد داعش در منطقه مرزی این کشور و لبنان آماده می شوند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به نقل از فارس، اطلاعات نظامی رسیده از جبهه‌های نبرد نیروهای مقاومت و ارتش سوریه با تروریست‌های تکفیری در منطقه کوهستانی عرسال حاکی از فروپاشی قریب الوقوع جبهه النصره است.
در همین حال نیروهای مقاومت و ارتش لبنان در حال تکمیل آمادگی خود برای حمله به پایگاه «داعش» در عرسال هستند با وجود اینکه برخی اخبار از وساطت یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نزد فرماندهی این گروهک تروریستی خبر می‌دهد تا آن را برای خروج نیروهایش از منطقه عرسال متقاعد کند، چرا که سرنوشتشان بهتر از النصره نخواهد بود و به گفته ناظران، درگیری با داعش در این منطقه شدیدتر و پرهزینه‌تر برای همه طرف‌ها خواهد بود.
منابعی سیاسی در داخل لبنان که پیگیر تحولات عرسال گفتند بنا به نظر طرف‌هایی سیاسی اهداف حزب الله از نبرد عرسال تسلط کامل ایران و نظام سوریه بر نوار مرزی شرق لبنان با سوریه و ساحل سوریه است.
در عین حال منابع همسو با حزب الله نیز تاکید کردند که تنها هدف نبرد عرسال دور کردن خطر انفجارها و حملات علیه لبنان است که در گذشته مناطق متعددی را در لبنان هدف گرفته و سرچشمه آن هم تروریست‌های حاضر در همین منطقه عرسال بودند بخصوص که این حملات تروریستی مناطق مسیحی نشین را هم همچون مناظق شیعه نشین هدف می گرفت همان گونه که اخیرا در شهرک القاع لبنان در نزدیکی یکی از کلیساهای آنجا انفجاری رخ داد.
این منابع گفتند: ظرف روزهای آتی حزب الله تروریست‌ها را از ارتفاعات عرسال بیرون می‌کند و به دنبال آن شمار بیش‌تری از آوارگان سوری به کشورشان بازگشته و در نهایت زمینه ایجاد منطقه ویژه امنیتی در طول مرزهای سوریه فراهم می‌شود.
به گفته منابع مذکور با وجود تفاسیر مختلف درباره اهداف نبرد حزب الله روشن است که تاکنون هیچ گونه اعتراض منطقه‌ای و بین المللی به عملیات عرسال وجود نداشته حتی اگر چراغ سبزی بین المللی و منطقه ای برای سرکوب تکفیری‌ها در داخل اراضی لبنان وجود نداشته باشد.
در همین راستا منابع مذکور به احزاب سیاسی لبنان اعم از حامیان و مخالفان حزب الله توصیه کردند که دست از جدال با یکدیگر بردارند بخصوص که هیچ کدام ابزار یا اطلاعاتی برای تاثیرگذاری بر روند تحولات در اختیار ندارند و بالعکس باید با تحکیم جبهه داخلی منتظر اطلاع از نتایج این نبرد و دیگر نبردها برای لبنان و لبنانی‌ها بمانند.
این منابع گفتند: اینکه یک گروه سیاسی در داخل لبنان گمان کند که مشروع یا غیرمشروع بودن نظام سوریه بستگی به نظرات آن دارد خیال باطل است چراکه هنوز قدرت‌های جهانی و بازیگران بحران سوریه هم نتوانستند در این خصوص حرف قاطعی بزنند.
این منابع از دولت لبنان نیز خواست با واقع نگری نسبت به تحولات عرسال از جوانب مثبت این نبرد استفاده کرده و برای تقلیل از پیامدهای منفی آن البته اگر وجود داشته باشد تلاش کند.
منابع لبنانی تاکید کردند : اهتمام دولت لبنان به منافع معیشتی، محیطی و اقتصادی لبنانی‌ها در تحکیم قدرت و موجودیت آن نقش خواهد داشت بنابراین دولت لبنان نباید به بحث و جدال‌های برخی احزاب که از دور هم دستی بر آتش نکشیده اند ورود کند.
عملیات نیروهای مقاومت و ارتش سوریه در بخش‌های جنوبی ارتفاعات عرسال و قلمون از پنج روز قبل آغاز شده است و به سمت شمال ادامه دارد، این عملیات که قبل از هر چیز، یک پیروزی بزرگ برای حزب‌الله محسوب می‌شود، هم رژیم صهیونیستی و هم جریان متمایل به عربستان در لبنان را نگران کرده است.
پیشروی رزمندگان حزب‌الله و ارتش سوریه در منطقه مرزی این کشور و لبنان همچنان ادامه دارد و طبق آخرین خبرها، بیش از 75 درصد منطقه کوهستانی عرسال به تصرف آنها درآمده است و به گفته رزمندگان مقاومت، 25 درصد باقی مانده نیز به زودی آزاد می‌شود
چند روز قبل «سعدالدین حریری» نخست‌وزیر لبنان با ادعای اینکه حزب‌الله این عملیات را با ارتش لبنان هماهنگ نکرده، این جنبش را مورد سرزنش قرار داده بود.
بخش‌های جنوبی و مرکزی عرسال و قلمون تحت اختیار تروریست‌های جبهه النصره قرار داشت. اما بخش‌های شمالی این دو منطقه کوهستانی در اشغال عناصر داعش است. 
ارتفاعات عرسال با مساحت 250 کیلومتر، که سه سال است در اشغال تروریست‌ها قرار دارد، برای سایر تروریست‌ها در خاک سوریه، ‌نقش پشتیبان را داشته است. آزادسازی این منطقه هم بر سوریه و هم بر لبنان تأثیرات مثبتی خواهد گذاشت.
از ابتدای بحران سوریه در سال 2011، بلندی‌های عرسال به چند دلیل، یک منطقه پر دردسر برای دو ملت به شمار می‌آمد:
اول: این منطقه گذرگاهی برای عبور خودروهای بمب‌گذاری شده و عوامل انتحاری به عمق خاک لبنان بود که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از نظامیان و غیرنظامیان لبنانی شد. دوم: این منطقه راه ورود سلاح و تروریست به داخل خاک سوریه، به ویژه حومه دمشق و حمص، بود. سوم: عناصر مسلح و پشتیبانان خارجی آنها سعی داشتند با سیطره بر عرسال و بلندی‌های اطراف و تمام رشته‌کوه‌های شرقی واقع در مرزهای لبنان تا حومه القصیر، لبنان را محاصره کرده و آن را کاملاً از سوریه جدا کنند.چهارم: عناصر مسلح به ویژه داعش می‌خواستند عرسال نقطه آغازی برای پیشروی آنها به داخل خاک لبنان به سمت شمال باشد و با وصل کردن آنها به بندر طرابلس، گذرگاه دریایی برای آنها فراهم شود.
در عین حال منابعی میدانی به روزنامه الاخبار لبنان خبر دادند که زمان آغاز عملیات ضد داعش در عرسال غافلگیر کننده خواهد ماند. 
این منابع گفتند که سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله بر ضرورت آزادی همه ارتفاعات شرق لبنان و نه تنها بخش هایی که در اشغال جبهه النصره است تاکید کرده است.

نظر شما