شناسهٔ خبر: 20529657 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در سایه آنچه "تهدید روسیه" خوانده شده؛

سوئد بزرگترین رزمایش خود را با ناتو برگزار می‌کند

71590

ارتش سوئد اعلام کرد این کشور برای تقویت قابلیت‌های بازدارندگی‌اش، در حال آماده شدن برای برگزاری "اولین و بزرگترین" رزمایش در نوع خود طی 20 سال اخیر است که تمامی ‌شاخه‌های ارتش این کشور و همچنین سربازان تعدادی از کشورهای عضو ناتو را در بر می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، نیروهای مسلح سوئد در بیانیه‌ای اعلام کردند، این مانور موسوم به "آئورورا ۱۷" که برای سپتامبر برنامه ریزی شده است، به منظور توانمندی دفاعی سوئد و ایجاد یک بازدارندگی "معتبر و نمایان"  طراحی شده است که هرگونه دشمن بالقوه را مجبور به "بررسی دقیق خطرات حمله به کشور ما "می‌کند.

انتظار می‌رود حدود ۱۹ هزار سرباز از تمامی بخش‌های ارتش سوئد در این مانور شرکت کنند که هوایی، زمینی و دریایی انجام می‌شود. مهم‌ترین مناطق برگزاری این مانور در ناحیه ملارن استکهلم، گوتنبرگ و همچنین داخل و اطراف جزیره گوتلاند خواهد بود. این جزیره چندان فاصله‌ای با منطقه کالیننگراد روسیه ندارد.

ارتش سوئد همچنین در این بیانیه که آشکارا به روسیه اشاره می‌کند، افزود: چندین کشور دیگر که بیشترشان عضو ناتو هستند،  به شرکت در این مانور به منظور ارتقا قابلیت دفاعی سوئد علیه "بزرگترین دشمن پیچیده" دعوت شده‌اند.

یگان‌های نظامی کشورهای عضو ناتو از جمله دانمارک، استونی، فرانسه، لیتوانی، نروژ، آمریکا و همچنین فنلاند در این مانور شرکت خواهند کرد.

"روسیه جو امنیتی را تغییر داده است"

هم زمان، ژنرال بن هاجز، فرمانده نیروهای ارتش آمریکا در اروپا علنا گفت، افزایش فعالیت ارتش سوئد واکنشی علیه "قدرت نمایی" فزاینده روسیه است. روسیه جو امنیتی را تغییر داده است و نه تنها آمریکا بلکه تمامی کشور های عضو ناتو باید واکنشی نسبت به این امر نشان دهند.

تصمیم سوئد مبنی بر برگرداندن سربازان به جزیره گوتلاند نشانه‌ای آشکار است نسبت به آنچه در حال اتفاق است. سوئد پس از سقوط شوروی یک مقر نظامی دائمی را از جزیره گوتلاند انتقال داد، اما در سال ۲۰۱۶، مجداد مقری نظامی‌ای را در این جزیره مستقر کرد.

روسیه مکررا از افزایش فعالیت ارتش سوئد و همکاری نزدیکش با سازمان ناتو ابراز نگرانی می‌کند. اوایل ماه ژوئن ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه هشدار داد که مسکو نسبت به پیوستن کشورهای اسکاندیناوی به این اتحاد علیه روسیه، تدابیر امنیتی جدیدی اتخاذ خواهد کرد. پوتین افزود: اگر سوئد به سازمان ناتو ملحق گردد و این امر بر روابط دو جانبه میان ما تاثیر بگذارد، روسیه مجبور به واکنش نسبت به این تصمیم می‌شود.

وی افزود، روسیه قصد تهدید کردن سوئد را ندارد.

انتهای پیام

نظر شما