شناسهٔ خبر: 20529199 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش تصویری تشریحی؛

«ترشابه»مسیر دوم زائران اربعین به مهران/ پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه

ایلام-«ترشابه» می تواند مهمترین جایگزین مسیر ایلام-مهران در ایام اربعین به شمار رود؛ البته این مسیر هم اکنون نواقص زیادی دارد که مسئولان به فکر بهسازی آن افتاده اند تا از آن نیز استفاده شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر-گروه استان ها؛شمس الله سلیمانی: گردنه ترشابه در مسیر ارتباطی ملکشاهی به مهران که پیچ های حادثه خیز و گردنه های صعب العبور دارد، در حال تعریض و بهسازی است.

راه های مواصلاتی یکی از تاثیر گذارترین زیر ساخت های توسعه صنعتی و اقتصادی به شمار می رود و تاثیری که سرعت حمل و نقل می تواند در جابه جایی کالا ها و مسافران داشته باشد، چشمگیر است.

جاده ترشابه که در مسیر ملکشاهی - مهران قرار دارد یکی از جاده های نامناسب شهرستان و استان بود، این جاده در زمان جنگ برای عبور رزمندگان به جبهه های مهران ساخته شده  که پس از جنگ تحمیلی هیچگونه تغییری نکرده و همان جاده جنگی باقی مانده بود که امروزه به مسیر دوم تردد زائرین اربعین حسینی تبدیل شده است.

وضعیت این جاده به گونه ای بود که روکش آسفالت آن کاملا از بین رفته ، چاله های زیادی در آن وجود داشته ، پرتگاه های فراوان خطر سقوط را به جان راننده ها انداخته ، باریکی جاده به گونه ای بود که امکان سبقت در آن وجود ندارد فاقد شانه خاکی و ده ها مشکل دیگر داشت.

جاده ملکشاهی – مهران به مسافت  ۷۰کیلومتر است که مسافت ۲۷ کیلومتر تا روستای گنبد در محدوده استحفاظی شهرستان ملکشاهی است و مسیر گنبدپیرمحمد به مهران محدوده استحفاظی شهرستان مهران است که هم اکنون در دست بهسازی و تعریض است.

جاده ترشابه در کاهش بار ترافیکی استان ایلام موثر است

با توجه به حجم بالای تردد زائرین حسینی از مرز مهران ، محور ارتباطی ایلام – صالح آباد- مهران در ایام اربعین با بار ترافیکی سنگین مواجه می شود و این امر باعث می شود زائرین، مسیر جایگزین ایلام – ملکشاهی – مهران را برای تردد انتخاب کنند.

عبور زائرین از مسیر ارتباطی ملکشاهی در کاهش بار ترافیکی شهرستان های ایلام ، مهران و به تبع آن کل محورهای مواصلاتی استان موثر است. این محور ارتباطی نسبت به دیگر مسیرها از آب و هوای مناسب و طبیعتی زیبا نیز برخورداراست.

جاده ترشابه راه خروج از بن بست مواصلاتی، محور دوم تردد زوار اربعین، راه ارتباطی کاروان های راهیان نور شهرستان، جاده ورود به بازارهای تجاری جنوب کشور به ویژه استان خوزستان، راه دسترسی به منطقه آزاد تجاری مهران، جاده اتصال به اماکن مذهبی شهرستان های جنوب، محور اصلی تردد عشایر به مناطق گرمسیری و... محسوب می شود.

جاده ملکشاهی - مهران ظرفیت بزرگی برای تسهیل تردد زائرین اربعین است

سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا در ایام اربعین سال گذشته در جریان بازدید از شهرستان ملکشاهی گفته بود: با توجه به حجم بالای جمعیت شرکت کننده در اربعین حسینی و جوابگو نبودن جاده مهران - ایلام، جاده ارتباطی ملکشاهی - مهران در سال های اخیر نقش ویژه ای در تسهیل و روانسازی بار ترافیکی جادهای منتهی به مرز مهران داشته است.

وی اظهار کرد: برای استفاده حداکثری از ظرفیت جاده ایلام - ملکشاهی - مهران به عنوان مسیر جایگزین و کمکی ویژه تردد زائرین اربعین، استاندارد سازی و توسعه جاده باید در دستور کار مسئولان ذیربط قرار گیرد.

سردار مهری تاکید کرد: اربعین بعنوان یک فرهنگ فراگیر در کشور تبدیل شده که در سال های آینده شاهد افزایش چشگیر تردد زائرین به ویژه از استان ایلام و مرز مهران خواهیم بود و از هم اکنون باید توجه جدی به زیرساخت های این استان صورت گیرد.

رئیس پلیس راهور ناجا با تشکر از مردم و مسئولان شهرستان ملکشاهی در استقبال کم نظیر از زائرین اربعین و فراهم کردن بستر مناسب برای تردد آنها گفت: قرار گرفتن جاده ملکشاهی جهت تردد زائران عتبات عالیات و اربعین حسینی می تواند در توسعه این شهرستان نقش ویژه ای داشته باشد.

پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه تاکنون

رحمت سجادی رئیس اداره راه وشهرسازی شهرستان ملکشاهی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پروژه مرمت و بهسازی محور ارتباطی ترشابه از آذرماه سال گذشته آغاز و تا پایان سال جاری اتمام و به بهره برداری می رسد.

وی اظهار کرد: این طرح به طول چهار ونیم کیلومتر احداث می شود و عرض جاده به ۱۱ متر افزایش پیدا خواهد کرد.

سجادی افزود: کلیه پیچ های خطرناک و حادثه ساز حذف می شوند و شیب مسیر که قبلا ۲۵ درصد بوده کاهش پیدا خواهد کرد و شیب جاده در مسیر جدید، حداکثر ۱۱ درصد خواهد بود.

رئیس راه و شهرسازی ملکشاهی گفت: ۹ دهنه پل در این پروژه احداث می شود که بین ۱۱ تا ۷۰ متر عرض پل های احداثی خواهد بود.

وی با اشاره به میزان اعتبار و پیشرفت پروژه گفت: اعتبار اولیه پروژه حدود ۷۰ میلیارد ریال بوده پروژه تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته سجادی تاکنون ۶۰ درصد از عملیات خاکی، شش دهنه پل و دو ونیم کیلومتر از مسیر تسطیح و ریگلاژ شده است.

رئیس راه و شهرسازی ملکشاهی ادامه داد: این پروژه شامل ۷۰۰ هزار متر مکعب عملیات خاکریزی و خاکبرداری، زیر سازی و رو سازی است.

وی هدف از اجرای این طرح را کوتاه کردن طول مسیر، اصلاح شیب جاده، حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز، بالابردن سطح ایمنی، تسهیل در تردد زائرین حسینی به عنوان مسیر دوم تردد زائرین اربعین عنوان کرد.

نظر شما