شناسهٔ خبر: 20528588 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت و گو با «قدس آنلاین»:

تولید ۲.۵ میلیون تن برنج در کشور واقعیت ندارد و نوعی آمار سازی است/ فروش برنج تایلندی به جای برنج پرمحصول ایرانی به مردم

همین الان که ممنوعیت واردات برنج در بلاتکلیفی است برنج پرمحصول ایرانی روی ۹ هزار تومان و برنج کیفی بالای ۱۳ هزار در کارخانه فروخته می شد که قطعا با این روند باید منتظر برنج ۲۰ هزار تومانی در بازار باشیم.

صاحب‌خبر -

اختصاصی قدس آنلاین- مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در واکنش به دریافت مجوز واردات برنج در فصل برداشت برنج ایرانی به خبرنگار قدس آنلاین گفت: این اتفاق در دولت یازدهم سابقه نداشته است چرا که در گذشته تعرفه فصلی حکمفرما بوده یعنی در زمان برداشت محصول ایرانی تعرفه واردات افزایش می یافت. وی ادامه داد: اما در دولت یازدهم به جای اینکه در زمان برداشت، تعرفه ها را افزایش داده یا مابه التفاوتی به آن اختصاص دهند در زمان های طولانی مدت موضوع ممنوعیت واردات اعمال شد و دولت به این فکرنبود که با ممنوعیت واردات ممکن است چه اتفاقاتی رخ دهد.

کشاورز در پاسخ به اظهارات سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره عدم توجه به تولید داخلی و حمایت از وارد کنندگان اظهار داشت: تا زمانی که برنج هندی وارد کشور می شد این موضوع معقول بود اما با افزایش قیمت این برنج از ۴ هزار تومان به حدود ۶ هزار تومان و ایجاد مشکل برای کسانیکه پول و درآمد کافی ندارند ما مجبور شدیم به سمت واردات برنج های تایلندی آن هم به صورت محدود حرکت کنیم. به طور مثال از یک و نیم میلیون تن برنج وارداتی فقط حدود ۲۰۰ هزار تن از این برنج ها تایلندی است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج درباره قیمت تمام شده برنج های تایلندی خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده این برنج در سطح بازار حدود ۳۰۰۰ تومان است. این برنج ها مثل برنج های پرمحصول خودمان بوده و نوعی برنج پرمحصول تایلندی محسوب می شود. وی درباره کیفیت این برنج ها تصریح کرد: اصولا زمانی اجازه واردات مواد غذایی به کشور داده می شود که مسئولین وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی سلامت آن را تایید کنند از آنجا که این کارخانه ها نیز همه مشخصات بهداشت و استاندارد ایران را رعایت می کنند ما توانستیم مجوز واردات برنج تایلندی به کشور را دریافت کنیم.

کشاورز درباره سخت گیری در زمینه واردات برنج و تاثیر آن بر روی قیمت برنج در داخل کشور به قدس آنلاین گفت: همین الان که ممنوعیت واردات برنج در بلاتکلیفی است برنج پرمحصول ایرانی روی ۹ هزار تومان و برنج کیفی بالای ۱۳ هزار در کارخانه فروخته می شد که قطعا با این روند باید منتظر برنج ۲۰ هزار تومانی در بازار باشیم. این وارد کننده برنج تصریح کرد: وقتی برنج سفید حتی پاکستانی و تایلندی وارد کشور می شود هیچ مخالفتی با آن صورت نمی گیرد عمده مخالفت ها با واردات برنج هندی است چرا که قابل اختلاط با برنج ایرانی نیست. وی افزود: الان برنج تایلندی عینا به شمال رفته و با اختلاط کمتر از ۵۰ درصد تحت عنوان برنج پر محصول ایرانی در بازار ایران به فروش می رسد. یعنی مخالفت با واردات به این معنی که عده ای راه بیفتند که برنج سفید وارد کشور نشود نیست بلکه فقط با واردات برنج هندی مخالف بوده و سعی می کنند اجازه ندهند برنج هندی وارد کشور شود چرا که این برنج قابل اختلاط با برنج ایرانی نیست.

کشاورز با تاکید بر این موضوع که بر خلاف آمار برخی از نهادها که مدعی تولید دو و نیم میلیون تن برنج در داخل کشور هستند باید اذعان داشت این آمارها واقعیت ندارد به قدس آنلاین گفت: گفته می شود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولید داریم که اگر این طور بود نباید امروز شاهد چنین قیمت هایی در بازار برنج بودیم ضمن اینکه نمی توان برنج را در انبار نگه داشت و اصلا کدام سرمایه داری در ایران این پول را دارد که این حجم از برنج را از کشاورز خریداری کرده و در انبارها نگهداری کند. وی افزود: آمارهای ارائه شده در این زمینه غلط است و جهادکشاورزی هم نتوانسته این اشتباهات را اصلاح کند لذا وقتی تولید داخلی را ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن و مصرف را حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در نظر بگیریم  در ظاهر ماجرا نیاز کشور به واردات چیزی حدود ۸۰۰ هزار تن است. دبیر انجمن واردکنندگان برنج تصریح کرد: این در حالی است که در واقعیت تولید برنج ایرانی حدود یک میلیون تا یک میلیون و سیصد هزار تن  است که آن هم بدون برنامه بوده و یک بار کمی و یک بار کیفی آن تولید می شود، یعنی حتی برای همین مقدار تولید هم  برنامه مشخصی وجود ندارد.

کشاورز در پاسخ به این سوال که آیا خودتان هم از برنج خارجی استفاده می کنید به قدس آنلاین گفت: علاوه بر اینکه در تمام نذری هایمان از برنج خارجی می دهیم خودمان هم در منزل برنج خارجی می خوریم البته شاید برای میهمانان مان ترکیبی از هر دو برنج یا برنج ایرانی استفاده کنیم.

نظر شما