شناسهٔ خبر: 20528541 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی:

80 درصد زائران تنها در چهار ماه از سال به مشهد می‌آیند

نمایندگی خراسان رضوی

مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی گفت: در سال 94 بر اساس بررسی و تحقیقات میدانی که صورت گرفت مشخص شد 80 درصد زائران که به مشهد مقدس مشرف شدند در چهارماه از سال را به این شهر سفر می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مهدی فروزان در جلسه کارگروه ملی زیارت که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در واقع بیشتر زائران از 15 اسفند تا 15 فروردین، مرداد، شهریور و  همچنین دهه پایانی ماه صفر به مشهد مشرف می‌شوند.

مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 28 میلیون و 500 هزار نفر به مشهد سفر کردند و باید بتوانیم این زائران را پراکنده کنیم و در طول  ماه‌های سال بتوانیم از فرصت حضور آنها استفاده کنیم.

فروزان با بیان اینکه در سال 94 کمیته راهبردی در حوزه معاونت زیارت تشکیل شده تا بتوانیم طرح مبدا به مبدا و سفر گروهی به مشهد را اجرا کنیم، بیان کرد: هدف ما این بود که بتوانیم سفری ارزان و آسان را در قالب کاروان‌های زیارتی به مشهد داشته باشیم که خوشبختانه این طرح به نحو احسن اجرا شد.

وی افرود: برای اینکه بتوانیم توسط یک شرکت معتبر میزبان زائران باشیم با بخش خصوصی در این راستا وارد مذاکره شدیم و خوشبختانه در دی ماه سال گذشته سامانه طرح مبدا به مبدا راه‌اندازی شد و فعالیت خود را زیرنظر انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان خراسان رضوی که زیرمجموعه سازمان میراث فرهنگی است، آغاز کرد.

فروزان با اشاره به اینکه همچنین در گام‌های بعد توسعه گردشگری سلامت را از طریق این سامانه در دستور کار قرار داریم که در کنار آن انتخاب بسته سفر را خواهند داشت، اظهار کرد: اکنون بسته‎های سفر برای استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی وجود دارد و در نظر داریم برای سایر استان‌ها این امکان را فراهم کنیم.

وی گفت: ضمن اینکه در این طرح توانستیم تخفیفات ویژه از هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها بگیریم چنانکه یکی از دغدغه‌های اصلی این مراکز این است که ظرفیت آن‌ها تشکمیل نمی‌شود، لذا با استفاده از این طرح می‌توانیم خدمات را بهینه کنیم و میزان مسافر به مشهد را افزایش دهیم چراکه در دورنمایی که برای سال 1404 در نظر گرفتیم باید به 40 میلیون زائر برسانیم.

مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: قیمت اصلی تشرف به مشهد مقدس به صورت عادی 134 هزار تومان است ولی با تخفیف در این طرح این هزینه به 74 هزار تومان کاهش می‌یابد.

فروزان ادامه داد: همچنین در این طرح رزرو آنلاین و درخواست سفر برای ثبت‌نام در گروه‌های خاص داریم، این گروه‌های خاص شامل کمیته امداد، بهزیستی، کارگران، کارمندان و.... می‎شود. همچنین برای زوج‌های جوان 600 هزار تومان تسهیلات پرداخت می‌شود و درخواست‌کنندگان به محض ثبت‌نام به بانک مربوطه مراجعه و تسهیلات خود را دریافت می‌کنند.

مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه ما در سال گذشته 10 هزار نفر را درقالب این طرح به مشهد و زیارت حضرت ثامن‌الحجج(ع) مشرف کردیم، افزود: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه 25 هزار نفر در قالب این طرح به مشهد آمدند، همچنین گام بعدی که در نظر داریم  آن را اجرا کنیم مثلث زیارتی استان خراسان رضوی، قم و فارس است تا بتوانیم در گام‌های بعد سفرهای بین استانی را انجام دهیم. 

انتهای پیام

نظر شما