شناسهٔ خبر: 20527079 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

بهشتی پور: تحریم‌های اخیر آمریکا نقض روح و متن برجام است

صاحب‌خبر -
یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران نقض روح کلی برجام که در مقدمه این توافقنامه و بر ضد مواد 29، 31 و 33 که بر همکاری با ایران تاکید شده، است و این تحریم‌های جدید ناقض متن برجام نیز تلقی می‌شود.

حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌‌وگو با فارس،‌ با اشاره به اذعان رئیس‌جمهوری مبنی بر نقض برجام بودن تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران اظهار داشت: واقعیت این است که آمریکا بدعهدی کرده به دلیل اینکه رویکرد مورد اشاره در برجام همکاری بین ایران و گروه 1+5 است نه اینکه مجدداً به بهانه‌های جدید یکسری از تحریم‌ها وضع شود.

وی افزود: من بارها این را گفته‌ام که تحریم‌های وضع شده توسط آمریکا به دلیل اینکه ما اصولا رابطه‌ای با آمریکا نداریم اثری بر ایران نخواهد گذاشت.

به اعتقاد کارشناس مسائل بین‌الملل تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران فضای بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در ایران را مسموم می‌کند و اخبار منفی برای سرمایه‌گذاری در ایران تلقی می‌‌شود و بانک‌های بزرگ را به احتیاط کردن برای ورود به بازار ایران وادار میکند؛ بنابراین تحریم‌های اخیر آمریکا از این حیث باید جدی گرفته شود و برخورد جدی هم صورت دهیم. اما اصل این تحریم‌ها اثری بر ما نخواهد داشت.

بهشتی‌پور در همین زمینه افزود: تحریم‌های اخیر آمریکا از سوی اتحادیه اروپا، چین، روسیه، هند،‌ کره جنوبی و ژاپن که طرف تجاری اصلی با ایران هستند برخلاف گذشته از این تحریم‌ها پشتیبانی نخواهند کرد. وی یادآور شد: ما قبل از توافق برجام 6 قطعنامه سازمان بین‌الملل و 12 برنامه شورای حکام علیه ایران بود و PMD و ادعاهای مربوط به تلاش ایران برای سلاح هسته‌ای همه به وسیله آژانس بین‌المللی هسته‌ای کنار گذاشته شده و پرونده آن کاملاً بسته شده است. لذا جنبه‌های حقوقی که امریکا به وسیله آن دیگر کشورها را برای همراهی با خود صورت می‌داد الان وجود ندارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: وضع این تحریم‌ها از سوی امریکایی‌ها و در داخل خود آمریکا لازم‌الاجرا است که البته ایران هم مبادلات چندانی با آمریکا ندارد اما ما باید به دلیل تاثیر این تحریم‌ها در فضای بین‌المللی موضوع را پیگیری کنیم.

بهشتی‌پور معتقد است که تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران نقض روح کلی برجام که در مقدمه این توافقنامه و بر ضد مواد 29، 31 و 33 که بر همکاری با ایران تاکید شده، است و این تحریم‌های جدید ناقض متن برجام نیز تلقی می‌شود به عبارتی تحریم‌های جدید آمریکا هم نقض روح و هم متن برجام است چرا که یکسری تحریم‌های جدید را وضع می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه امروز آن حجم از تحریم‌های بی‌سابقه‌ای که در تاریخ بشریت بی‌سابقه بود علیه ایران وجود ندارد، گفت: امروز نزدیک به 911 تحریم‌ نقض شده است اما هنوز 250مورد تحریم که انواع و اقسام موضوعات را شامل می‌شود وجود دارد. بنابراین باید این تحریم‌های جدید آمریکا که هنوز نهایی هم نشده را جدی بگیریم. کارشناس مسائل بین‌الملل بر این باور است که ایران باید تحریم‌های جدید آمریکا را هم در سطح بین‌المللی و هم در سطح قوانین داخلی خود پیگیری کند و هم به صورت دوجانبه براساس عهدنامه مودتی که بین ایران و آمریکا بوده شکایتی را تنظیم و بیان کند که این تحریم‌های جدید ناقض عهدنامه برجام است.

بهشتی‌پور تاکید کرد: ما از رسانه‌ها انتظار داریم که برجام را زیر سوال نبرند چرا که برجام سندی است که شورای عالی امنیت ملی آن را تایید کرده و اعتراض ما باید امروز به سمت آمریکایی‌ها باشد که چرا آمریکایی‌های آن را اجرا نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: اینکه برجام را زیر سوال ببریم کار خوبی نیست چرا که ما این سند را امضا کردیم و امتیازاتی داده‌ایم و حال اکه می‌خواهیم امتیاز خودمان را بگیریم می‌گوییم که اصلا این سند اشتباه بوده است آنهایی که می‌گویند اصل برجام اشتباه بوده یا از واقعیت‌های اطلاعی ندارند و یا آنکه براساس جناح‌بازی اختلافات را مطرح می‌کنند بنابراین ما باید این سند را وسط بگذاریم و مطالباتمان را از آمریکایی‌ پیگیری کنیم.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه بخشی از برجام اجرا شده اما بخشی از آن هنوز اجرایی نشده است گفت: ما باید پیگیر بخشی از برجام باشیم که هنوز اجرایی نشده و امروز برخی‌ها بخشی از ان چیزی‌هایی که در برجام نبوده را به بهانه‌های مختلف به آن اضافه می‌کنند که ما نباید به این موارد بی‌تفاوت باشیم بلکه باید حساس بوده و با دقت پیگیری کنیم.

بهشتی‌پور در پاسخ به این پرسش که برخی از رسانه‌ها تاکید دارند که دولت نباید تمرکز خود را بر روی مسائل خارجی معطوف کند بلکه باید ظرفیت داخلی را فعال کند، گفت: بله،‌یکی از راه‌هایی که می‌تواند آمریکا را پشیمان کند این است که مانشان دهیم این تحریم‌ها کارایی ندارد یا کم اثر است مثلا اینها می‌خواستند در یک زمانی بنزین را تحریم کنند اما وقتی دیدند که تولیدات داخلی ایران به حدی رسیده که حتی اگر تحریم‌ هم کنند اثری نخواهد داشت. از تحریم ایران در مقوله بنزین منصرف شدند و به سراغ تحریم نفت رفتند.

وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: ما باید بتوانیم با اقتصاد مقاومتی مجموعه اقداماتی را صورت دهیم که سلاح تحریم را از دست امریکایی‌ها بگیریم و این خدمت بزرگی به کشور خواهد بود چرا که با این کار عملا آنها (آمریکای‌ها) متوجه می‌شوند که با سلاح تحریم دیگر نمی‌توانند به ایران فشار وارد کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل در عین حال معتقد است که مجموعه اقدامات اقتصادی در قالب اقتصاد مقاومتی زمان‌بر است و در سایه همبستگی همه آحاد ملت صورت خواهد گرفت یعنی 80میلیون ایرانی در این قضیه باید با هم همکاری کنند و مدام همدیگر را به آمریکایی‌ بودن و از سویی دیگر به اقتدارگرایی متهم نکنند.

بهشتی‌پور در همین زمینه افزود: ما باید متحد و یکپارچه تحت رهبری ایت‌الله خامنه‌ای ابعاد اقتصاد مقاومتی را دقیق و منظم پیگیری و اجرا کنیم. اما این موضوع که البته نیاز به زمان دارد باعث می‌شود که ما اهرم تحریم را از دست آمریکایی‌ها بگیریم که قبل از این مساله نیز باید یکپارچگی و اتحاد صورت دهیم تا طرف مقابل بداند که با 80 میلیون ایرانی طرف است.

وی در پایان نیز گفت: نباید با انواع و اقسام اتهام‌زنی به یکدیگر سبب خشنودی و کف زدن دشمنان شویم بلکه باید منسجم و با هم دلی حرکت کنیم تا به اهداف خود برسیم.

نظر شما