شناسهٔ خبر: 20527006 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

آیت الله میرعظیمی مطرح کرد:

حضرت معصومه(س)؛ بانویی که زیارت مأثوره دارد

آیت‌الله سید مختار میر عظیمی گفت: حضرت معصومه(س) بعد از حضرت زهرا (س) تنها بانویی هستند که زیارت مأثوره دارند و از ایشان طلب شفاعت می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید مختار میر عظیمی با اشاره به فرارسیدن دهه کرامت، به معرفی شخصیت حضرت معصومه (س) پرداخت و اظهار کرد: مطابق با اسناد تاریخی در روز اول ذیقعده سال ١٧٣ هجری قمری در مدینه بانویی دیده به جهان گشود که محکم‌ترین دلیل برای اثبات مقام معنوی ایشان، معرفی و توجه ویژه از جانب ائمه معصومین (ع) نسبت به جایگاه ایشان می‌باشد. 

وی افزود: اولین تأکید از سوی ائمه اطهار، سفارش به زیارت این بانوی بزرگوار است به‌طوری که امام صادق (ع) پاداش زیارت توأم با معرفت ایشان را بهشت معرفی نموده‌اند، نه یک باغ و یا قصری در بهشت. 

استاد حوزه علمیه قم  ادامه داد: دلیل دیگر برای تأیید جایگاه رفیع ایشان، ورود زیارت‌نامه از جانب امام معصوم درباره حضرت معصومه(س) می‌باشد و عبارت‌های دختر، خواهر و عمه ولی خدا نشان از انتصاب مستقیم ایشان به ولایت الهی است نه رابطه خونی.

میر عظیمی خاطرنشان کرد:  ایشان بعد از حضرت زهرا (س) تنها بانویی هستند که زیارت مأثوره دارند و از ایشان طلب شفاعت می‌شود؛ شفاعت که مخصوص مقام عصمت است در مورد ایشان هم آمده که نشان از قائل شدن این مقام برای این بانوی بزرکوار از زبان یک امام معصوم است. 

وی تأکید کرد: ایشان ریشه در خاندانی دارند که سرچشمه زهد و فضائل اخلاقی بودند و پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام موسی کاظم(ع)، حضرت امام رضا(ع) عهده‌دار تعلیم و تربیت خواهران و برادران خود شدند و در اثر توجهات ویژه ایشان هریک از فرزندان امام موسی کاظم(ع) به مقامی والا دست یافتند، تا جایی که ابن صباغ در این باره می‌گوید: هریک از آن‌ها به فضیلتی شهره بودند.

استاد حوزه علمیه قم  تصریح کرد: این حقیقت از اسامی و القاب و توصیفاتی که ائمه اطهار از شخصیت حضرت معصومه نموده‌اند آشکار می‌شود که ازنظر مقام علمی و اخلاقی بعد از امام رضا(ع)،  ایشان صاحب رفیع‌ترین درجه در بین فرزندان امام کاظم(ع) می‌باشند و همچون حضرت زینب(س)، عالمه غیر معلمه بودند.

میر عظیمی  توضیح داد: در زمان خلافت هارون و مأمون که ترجمه آثار علمی بیگانگان به اوج خود رسید و مأمون می‌خواست از این  طریق به مقابله با مقام علمی اهل‌بیت بپردازد و به این وسیله مخاطبین مکتب اهل‌بیت را کم کند؛ امام رضا(ع)  با ادامه جریان  انقلاب فرهنگی و فکری و پرده‌برداری از احادیث جعلی که به‌منظورخدشه‌دار کردن شخصیت ائمه معصومین  توسط مأمون و حکومتیان رواج پیدا کرده بود، جامعه شیعه را از سقوط و انحراف نجات دادند. 

وی در خصوص توان علمی و فقهی حضرت معصومه( س) اظهار داشت: توان علمی ایشان درحدی بود که در این مسیر همگام با برادر بزرگوارشان با برقراری جلسات علمی سلسله، سند و محتوای احادیث را روشن می‌نمودند که ملقب شدن ایشان به محدثه، از باب برگزاری همین جلسات است.

استاد حوزه علمیه قم  ادامه داد: این موضوع در تاریخ ثبت و ضبط گردیده است که در پی درخواست و دعوت امام رضا از حضرت معصومه(س) برای پیوستن به ایشان با اهداف سیاسی با کاروانی که ایشان کاروان سالار آن بودند، در مسیر مدینه تا مشهد به هر شهری که میرسدند خطبه می‌خواندند.

میر عظیمی  گفت: امام صادق (ع) قم را حرم اهل‌بیت معرفی نموده و خاک آن را پاکیزه تعبیر نموده‌اند و در ضمن حدیث مشهوری از ایشان درباره قداست شهر قم به‌واسطه وجود حرمی در آن موجود است:« بانویی از فرزندان من به نام فاطمه  فرزند موسی در قم رحلت می‌کند که با شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت می‌شوند».

وی افزود: این حدیث شریف روشن می‌سازد که رمز شرافت و قداست شهر قم که درروایات به آن اشاره شده، از وجود نازنین ریحانه و کریمه  اهل‌بیت، حضرت فاطمه معصومهمی‌باشد که با حضور خود به خاک این سرزمین آبرو بخشیدند.

استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: بدون تردید باید گفت با درک ابعاد شخصیتی حضرت معصومه (س)، ضرورت الگوسازی از ایشان به خصوص در میان بانوان و دختران جامعه ما احساس می‌شود؛ چراکه ازنظر علم روان شاختی و جامعه‌شناسی، داشتن الگوی رفتاری و نمونه عملی مناسب نقش به‌سزایی در خودسازی انسان دارد.

میر عظیمی  خاطرنشان کرد: زنان ما با نیم‌نگاهی به جایگاه حضرت معصومه و روحیه ولایت‌مداری بی‌نظیر ایشان می‌توانند این حضرت را چراغ راهی برای طی مسیر زندگی خود قرار دهند و بدانند ایشان به‌عنوان فرزند امام و یک دختر با حفظ تمام شئونات در تمامی جنبه‌های اجتماعی، سیاسی و علمی حضوری فعال داشته‌اند و تمامی این فعالیت‌ها با اشراف و آگاهی این بزرگوار از مسائل روز بوده است؛ به‌طوری که شاگردان زیادی پرورش دادند و پیروان بی شماری داشتند.

منبع: مهر

نظر شما