شناسهٔ خبر: 20526859 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کارشناس سازمان غذا و دارو مطرح کرد

مجهولات فراوان درخصوص فعالیت عطاری‌ها/ امکان تعطیلی تمام عطاری‌ها وجود ندارد

مدیر کل نظارت بر فراورده‌های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: امکان تعطیلی همه عطاری‌ها وجود ندارد بلکه باید جایگزینی برای آن‌ها معرفی کرد زیرا مردم به فرآورده‌های طبیعی گرایش دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، امیر حسین جمشیدی مدیر کل نظارت بر فراورده‌های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: اگر در سطح جامعه مطرح می‌شود که بسیاری از عطاری‌ها و نه همه آن‌ها مغایر قانون عمل می‌کنند، واقعا امکان تعطیلی همه آن‌ها وجود ندارد باید جایگزینی برای آن‌ها معرفی کرد زیرا مردم به فرآورده‌های طبیعی گرایش دارند وقتی در رسانه‌ها درباره این فراورده‌های مطالب سره و ناسره مطرح می‌شود باید فضایی ایجاد شود که مردم بتوانند به آن مراجعه و مشاوره بگیرند. 

وی افزود: برای ساماندهی عطاری‌ها از سال 1360 کمیته وجود داشته اما علی رغم گذشت سال‌ها از این موضوع عملا اتفاق قابل توجهی رخ نداده است باید بپذیریم که صرف بستن عطاری و جریمه کردن آن‌ها بدون انجام کار فرهنگی و معرفی جایگزین مناسب مشکل را حل نمی‌کند یا لااقل وضعیتی بهتر از وضعیت کنونی حادث نخواهد کرد. 

مدیر کل نظارت بر فراورده‌های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو ادامه داد: برای پیشبرد بهتر سیاست‌ها در این حوزه باید فضایی قابل نظارت وجود داشته باشد و این در حالی است که عطاری‌ها برای ما قابل نظارت نیست. زیرا مجوز آن‌ها اصناف صادر می‌کنند بگذریم از اینکه90 از آن‌ها اصولا پروانه کسب هم ندارند. اما در داروخانه‌ها فهرست بازبینی اعم از متراژ، خصوصیات ظاهری داروخانه و پرسنل، فضای ساخت دارو، کاملاً مشخص است و بازرس به راحتی آیکون‌ها را مشاهده و ارزیابی می‌کند و طبیعی است که داروساز هم خود را با آن قوانین وفق می‌دهد. 

جمشیدی عنوان کرد: اما درباره عطاری‌ها با مجهولات فراوانی روبرو هستیم چه کنیم؟ چه چیز را لغو کنیم؟ چه پروانه‌ای را؟ اگر فضایی تعریف شود که از اول تا آخرش بر اساس ضوابط ما طراحی شده باشد و صادر کننده مجوز هم خود ما باشیم به راحتی امکان ورود و نظارت و در نتیجه روند روز به روز پیشرفت ایجاد می‌گردد. 

وی ادامه داد: غایت و ‌‌نهایت آرزوی من این است که تمامی داروخانه‌ها در زمینه ارائه فرآورده‌ها مذکور، خدمات و آگاهی رسانی به مصرف کنندگان پیشتاز باشند. زمانی ما می‌توانیم ادعای موفق بکنیم که تمامی داروسازان موجود با گذراندن دوره‌های کارآمد، در داروخانه‌های موجود به ارائه خدمت بپردازند و بی‌شک این مطلب چیزی جز انفجار خدمت رسانی به حساب نمی‌آید. 

مدیر کل نظارت بر فراورده‌های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در پایان افزود: هرچند اعتقاد دارم کسی که مدرک داروسازی دارد توانایی ارائه همه گونه فرآورده را دارد و اصولا داروسازمان با توجه به دروس و واحدهایی که گذرانده‌اند جز توانمند‌ترین گروه‌های علوم پزشکی هستند، لیکن گذراندن دوره‌های آموزشی ویژه این فرآورده‌ها، به سبب ویژگی‌های خاص داروهای سنتی و ادبیات ویژه آن‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد. 

انتهای پیام/

نظر شما