شناسهٔ خبر: 20526814 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

لاریجانی: در انتخاب وزرا هیچ بده بستانی بین دولت و مجلس نیست

71184

علی لاریجانی اظهار کرد: در انتخاب وزرا هیچ بده بستانی بین دولت و مجلس نیست و وارد کردن کشور به این حواشی باعث غفلت از موضوعات اصلی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی که در همایش سراسری هیات‌های امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور سخن می‌گفت،‌ تصریح کرد: من در یکی از روزنامه‌ها دیدم که وزرا برای رسیدن به وزارت دست به دامان مجلس و بهارستان شدند و معاملاتی کردند و این اساسا خلاف واقع است. این موضوع بوده است که وزیر موفقی به بنده مراجعه کرده و اعلام کرده که نمی‌خواهد در دولت آینده باشد که آقای هاشمی وزیر بهداشت از این جمله افراد بود،‌ اما اینکه ما توصیه کنیم و معامله‌ای برای انتخاب وزرا باشد وجود ندارد و سطح روابط قوا در جمهوری اسلامی به این سطح نازل نیست.

وی افزود: کشور ما با وجود بسیاری از مشکلات به حواشی سیاسی مشغول است و ذهن مردم و مسئولان درگیری این حواشی است و این باعث می‌شود از اصل جا بمانیم. در حالی که باید از این حاشیه‌ها فاصله گرفت و به مسائل اصلی رسید.

در مصرف انرژی ارتباط بین دانشگاه و صنعت و در هزینه‌های جاری کشور شرایط مناسبی نداریم و کشور ما گران اداره می‌شود و آمارها نشان می‌دهد با این وضع به سند چشم انداز ۲۰ ساله نمی‌رسیم.لاریجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با ارائه آماری از وضع اقتصادی و تولیدی گفت: رتبه رشد ناخالص داخلی ما در منطقه رتبه مناسبی نیست و در دنیا نیز بین ۱۹۱ کشور صد و هشتاد و چهارم هستیم. همچنین در تولید ناخالص داخلی در بین ۲۲ کشور منطقه ما رتبه چهاردهم را داریم و در بخش جذب سرمایه گذاری خارجی از ۱۸۲ کشور در جهان رتبه صد و شصت و دوم را دارا هستیم و در حمایت و جذب سرمایه گذاری به نسبت ۲۰ کشور دیگر منطقه رتبه نوزدهم را داریم، چرا که اصل ۴۴ و توجه به بخش خصوصی به درستی اجرا نشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در رقابت پذیری در بین ۲۰ کشور منطقه سیزدهم هستیم و در دنیا نیز رتبه هفتاد و ششم را در بین ۱۳۸ کشور داریم و متاسفانه باید بگویم در آزادی اقتصادی نیز در بین ۲۲ کشور منطقه جایگاه بیست و دوم را دارا هستیم و در ۱۸۱ کشور جهان،‌ صد و هفتاد و چهارم هستیم و این نشان می‌دهد اقتصاد سوسیالیستی هنوز در کشور حاکم است و ما باید این وضع را اصلاح کنیم در نرخ بیکاری نیز بین ۱۰ کشور منطقه نهم هستیم و در ۱۰۵ کشور جهان جایگاه نودم را داریم، البته بر نرخ تورم وضع مناسب‌تری داریم و در سال‌های اخیر شرایط نسبت به قبل مطلوب‌تر شده است.

وی تصریح کرد: در مصرف انرژی ارتباط بین دانشگاه و صنعت و در هزینه‌های جاری کشور شرایط مناسبی نداریم و کشور ما گران اداره می‌شود و آمارها نشان می‌دهد با این وضع به سند چشم انداز ۲۰ ساله نمی‌رسیم در حالی که می‌باید براساس سیاست‌های ابلاغی رهبری ما رتبه اول را در منطقه در بسیاری از شاخص‌ها دارا می‌بودیم و اینکه تاکید می‌کنیم که از نظر اقتصادی کابینه آینده همت مضاعفی به خرج دهد و تقویت شود از همین روست.

رئیس قوه مقننه با انتقاد از وابستگی دانشگاه‌ها به بودجه نفتی گفت: واقعیت این است که دانشگاه‌ها و بخش تولیدی نسبت به هم احساس نیاز نمی‌کنند و اطمینان دارند نیاز خود را از منابع بودجه‌ای تامین می‌کنند و به فکر درآمد توسعه پایدار نیستند،‌ در حالی که لازم است تولید و دانشگاه رابطه تنگاتنگ و درآمدزایی داشته باشند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه اختیارات قانونی برای استقلال دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد،‌ گفت: دانشگاه‌ها به سطحی از نخبگی رسیده‌اند که اختیار اداره خود را در دست بگیرند و قانون پیش بینی‌ها لازم را در این بخش انجام داده اما در حال حاضر به شکل مطلوبی از آن بهره گرفته نمی‌شود و باید دانشگاه‌ها به سمت استقلال در اداره پیش بروند و هیچ مانعی به لحاظ قانونی در پیش روی آنها نیست.

می‌باید براساس سیاست‌های ابلاغی رهبری ما رتبه اول را در منطقه در بسیاری از شاخص‌ها دارا می‌بودیم و اینکه تاکید می‌کنیم که از نظر اقتصادی کابینه آینده همت مضاعفی به خرج دهد و تقویت شود از همین روست.لاریجانی ادامه داد: ما در آمار مرتبط با بخش بهداشت و درمان وضع مطلوب‌تری نسبت به وضع اقتصادی داریم و آمار مرگ و میر نوزادان و همچنین واکسیناسیون شاخص مطلوبی را نشان می‌دهد. همچنین در مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال و بزرگسالان نیز با نقطه ایده‌آل فاصله چشم گیری نداریم، اما در مقابل در زاد و ولد و فرزندآوری وضع مناسبی نداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه بخش درمان تصور کند ما منابع غنی در اختیار داریم و می‌شود منابع بیشتری به این بخش اختصاص دهیم خلاف است، بلکه باید سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و ترغیب اطباء به حضور در عرصه‌های مدیریتی و توسعه‌ای پیش روی قرار گیرند. همچنین باید توجه کرد هیچ دستگاهی موفق نخواهد بود،‌ مگر اینکه رضایتمندی در همه بخش‌ها وجود داشته باشد، اما شاهد هستیم برخی از درآمدهای بخش بهداشت و درمان متوازن نیست و بخش‌هایی از بدنه خانواده بهداشت و درمان از درآمدهای خود نارضایتی‌هایی را دارند که باید به این بخش نیز توجه شود و درآمدها به شکل متوازن توزیع گردد.

انتهای پیام

نظر شما