شناسهٔ خبر: 20526432 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی خبرداد:

خاکبرداری محل رانش زمین در خمارلو

نصر: معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: محل رانش زمین در منطقه خمارلو از توابع شهرستان خداآفرین با هدف پایدارسازی محل، خاکبرداری می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، محمدصادق پورمهدی روز سه شنبه در جلسه شورای مدیریت بحران خداآفرین، اظهار کرد: این اقدام برای تثبیت لغزش و پایدارسازی محل رانش در ضلع شرقی خمارلو با انجام کاهش شیب، شمع کوبی در ساختمان ها در سطح سه هکتار با هزینه ای معادل دو میلیارد ریال به صورت پله ای در عمق شش متری زمین در سریع ترین زمان انجام می شود.

وی با بیان اینکه بافت خاک، فعل و انفعالات خاک و عوامل طبیعی و انسانی، رانش در یک منطقه را تهدید می کند، بر اقدام منطبق بر مطالعه علمی در این خصوص تاکید کرد و افزود: محدوده رانش بعد از خاکبرداری برای ایجاد پوشش گیاهی و فضای سبز از سوی راه و شهرسازی به شهرداری واگذار خواهد شد.

پورمهدی با بیان اینکه دستگاه های اجرایی استان در این راستا آماده همکاری هستند، از ادارات شهرستان خواست تا ماشین آلات مورد نیاز در عملیات خاکبرداری را در اختیار شهرداری قرار دهند.

فرماندار شهرستان خداآفرین نیز در این جلسه با بیان اینکه رانش در این محدوده سابقه دارد و عوامل انسانی و نفوذ آب به زیر خاک، خاکبرداری در ساخت و سازهای مناطق مختلف محدوده خمارلو عامل تحریک و تشدید رانش زمین بوده است، گفت: ساخت وسازهای عمودی و ایجاد شبکه فاضلاب شهر خمارلو اولویت اصلی است.

امین امینیان اضافه کرد: سازمان آب منطقه ای در سه نقطه از محل گمانه زنی هایی با سه دستگاه ماشین به طول 15 متر انجام داده که نمونه های مورد مطالعه در اختیار کارشناسان قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه این رانش در حد فاصل جهاد کشاورزی و فلکه مرزبانی اتفاق افتاد، انتقال 41خانوار ساکن در محل رانش به محل اسکان اضطراری در خانه معلم، مدارس و کمپ گردشگری منطقه آزاد ارس، بازدید اکیپ مخاطرات طبیعی استان و کارشناشان پژوهشکده طبیعی کشور از محل رانش، تهیه نقشه توپوگرافی جهت خاکبرداری، عملیات حفاری، مطالعه نمونه ای گمانه زنی ماشینی و اعلام نظر سازمان زمین شناسی را از جمله اقدامات انجام یافته از زمان وقوع رانش تاکنون اعلام کرد.
یازده تیرماه امسال رانش زمین در محدوده شرقی منطقه خمارلوی شهرستان خداآفرین روی داد که تلفات جانی و مالی نداشت.

خمارلو مرکز شهرستان خداآفرین در 250 کیلومتری شمال تبریز واقع است.

شهرستان خداآفرین با حدود 35 هزار نفر جمعیت در 230 کیلومتری شمال غرب تبریز در حاشیه رودخانه مرزی ارس واقع است.

انتهای پیام/

نظر شما