شناسهٔ خبر: 20526308 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تراز | لینک خبر

«دلار» چطور متولد شد؟ +عکس

تراز: کنگره ایالات‌متحده آمریکا که در آن زمان تنها مجلس این کشور بود، در 6 ژوئیه 1785 با رای اکثریت دلار را به‌عنوان واحد پول آن کشور تعیین کرد و از این زمان یکی از قدرتمندترین واحدهای پولی جهان متولد شد و بعدها بخش عمده‌ای از معاملات جهانی در بازارهای بین‌المللی بر مبنای آن صورت گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش تراز ،قبل از انقلاب استقلال آمریکا در 4 ژوئیه 1776 در تمامی سرزمین‌های مهاجرنشین، پول انگلستان یعنی لیره را به‌عنوان واحد اصلی دادوستد مورد استفاده قرار می‌دادند.
 
کنگره ایالات‌متحده آمریکا که در آن زمان تنها مجلس این کشور بود، در 6 ژوئیه 1785 با رای اکثریت دلار را به‌عنوان واحد پول آن کشور تعیین کرد و از این زمان یکی از قدرتمندترین واحدهای پولی جهان متولد شد و بعدها بخش عمده‌ای از معاملات جهانی در بازارهای بین‌المللی بر مبنای آن صورت گرفت.
 

  دلار
قبل از انقلاب استقلال آمریکا در 4 ژوئیه 1776 در تمامی سرزمین‌های مهاجرنشین، پول انگلستان یعنی لیره را به‌عنوان واحد اصلی دادوستد مورد استفاده قرار می‌دادند؛ اما با وقوع انقلاب، سرزمین‌های مهاجرنشین که می‌کوشیدند از هرجهت از انگلستان مستقل شوند با استفاده از سکه‌های نقره اسپانیایی که در مکزیک استفاده می‌شد، معاملات خود را ادامه دادند.
 
این سکه‌ها دلار نام داشت و با گذشت زمان آمریکایی‌ها برای نظم دادن به معاملات خود، این نام را بر واحد پول ملی خود گذاشتند.
 
به این ترتیب زمانی‌که آمریکا در شرایط پس از جنگ سرد توانست به ابرقدرت جهان مبدل شود، پول این کشور نیز به مهم‌ترین پول بین‌المللی تبدیل شد؛ چراکه ابرقدرت در نظام پولی بین‌المللی حق وتو دارد و چون از به‌کار‌گیری پول خود در سراسر جهان سود می‌برد، منافعش ایجاب می‌کند که از هر نوع همکاری جهانی برای استقرار یک پول مستقل بین‌المللی جلوگیری کند.

نظر شما