شناسهٔ خبر: 20526275 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رونمایی از بزرگترین بانک اطلاعات دریایی کشور

مدیرکل مرکز بررسی ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی از ایجاد بزرگترین بانک اطلاعات دریایی کشور و تدوین اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران برای نخستین بار در کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ دکتر محمد علی حسن زاده در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) گفت : برای نخستین بار در کشور اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران با محوریت "آمایش سرزمینی و تاریخی بنادر و دریانوردی ایران" در حوزه های جغرافیایی دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان با مدیریت سازمان بنادر و دریانوردی و همکاری دانشگاه تهران تدوین شد.
وی با بیان اینکه هویت و فرهنگ ملت ها جزئی جدانشدنی از تاریخ آنها است، افزود: متاسفانه به دلایل مختلف شناسنامه ای برای حوزه دریا ، بندر و دریانوردی کشور وجود نداشت که پس از گذشت دو سال امروز به واسطه تدوین این اطلس می توان ادعا کرد که یک تاریخ پنج هزار ساله بر اساس منابع، اسناد و مدارک تاریخی موجود در آرشیوها و موزه های داخلی و خارجی برای بنادر و دریانوردی ایران در حوزه های مختلف ساخت بندر، مسیرهای دریایی، ساخت کشتی و ... شناسایی و تدوین شده است.
وی اظهار داشت : اطلاعات و داده های موجود در این اطلس به گونه ای تنظیم شده است که بتواند مهم ترین پرسش های اساسی پیرامون روند توسعه تاریخی بنادر و دریانوردی ایران را در حد نیاز پاسخ دهد.
حسن زاده ارزیابی مسائل مربوط به بنادر و دریانوردی در دو حوزه دریایی شمال و جنوب در اثری مستقل با رویکرد ملی و فراگیر، بهره گیری از حدود 6 هزار سند دریایی موجود در شیوه های معتبر از جمله آرشیو موزه های روسیه، چین، بریتانیا، هلند و پرتغال، تحلیل و ارزیابی تحولات داخلی، منطقه ای و جهانی، پهنه های آبی کشور در قالب پروژه ای بین رشته ای، شناسایی، معرفی فنون بومی دریایی؛ دانش بومی دریانوردی و تثبیت تداوم تاریخ حاکمیت ملی ایران بر جزایر خلیج فارس مستند به اسناد و مدارک تاریخی را از ویژگی های منحصر به فرد این اطلس برشمرد.
مدیرکل مرکز بررسی ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سعی می شود با ترجمه این اطلس سه جلدی و ارسال آن به کتابخانه های سراسر دنیا تاریخ بنادر و دریانوردی ایرانیان را تثبیت شود.
وی با اشاره به رونمایی از بزرگترین بانک اطلاعات دریایی کشور در آینده نزدیک تصریح کرد: کلیه فعالیت های علمی و فرهنگی در بخش دریایی در این بانک بارگذاری خواهد شد. همچنین امکان بارگذاری اطلاعات به سازمان ها و دانشگاه های دریایی کشور داده خواهد شد که بدین ترتیب افراد علاقه مند می توانند با مراجعه به این بانک دریایی از همه مقالات، کتاب ها، پایان نامه ها و تحقیقات انجام شده در بخش دریایی استفاده کنند.
وی ادامه داد: در این بانک اطلاعاتی بخشی برای دانش آموزان و کودکان در نظر گرفته شده که دانش آموزان می توانند برای انجام تکالیف و تحقیقات دریایی مربوط به کتب درسی خود به این بخش مراجعه کنند.

نظر شما