شناسهٔ خبر: 20525804 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

چند تن از کارشناسان مسائل سیاسی مطرح کرد ؛

وزیران میلیاردر و مرفه درد اقشار جامعه را نمی فهمند/آقای روحانی! دولت موفق نیازمند کابینه ای چابک تر است

چند تن از کارشناسان مسائل سیاسی کشور نظرات و تحلیل های خود را در رابطه با ویژگی های وزرای دولت دوازدهم بیان کردند .

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان ؛ مراسم تنفیذ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در تاریخ ۱۲ مردادماه توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حسینیه امام خمینی (ره) و با حضور سران قوا و جمعی از مقامات لشکری و کشوری برگزار می‌شود.

همچنین مراسم تحلیف حکم رئیس‌جمهوری نیز در مجلس شورای اسلامی در روز پانزدهم مرداد برگزار خواهد شد.

بعد از این دولت دوازدهم باید کابینه خود را به مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد معرفی کند حال این کابینه باید دارای ویژگی هایی باشد که تا بتواند مسائل و مشکلاتی جامعه را برطرف کند .

این کابینه باید از نیروهای کارآمد و جوانی تشکیل شود تا بتواند بیشترین فایده را برای مردم و بخصوص جوانان داشته باشد .

حال چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظرات و تحلیل های خود را از این موضوع با خبرنگار ما در میان گذاشته اند که به شرح زیر است :

 

مبارزه با مفاسد اداری و اقتصادی در دستور کار هئیت دولت قرار گیرد/وزاری دولت دوازدهم باید توانمندی و درایت علمی داشته باشند

 

ولی الله نانواکناری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان گفت : وزرای دولت دوازدهم باید از انرژی لازم برخوردار باشند تا بتوانند در خدمت به مردم موفق باشند و همچنین درایت علمی و تجربه کاری نیز از دیگر مسائلی هستند که وزرای دولت باید در دستور کار خود داشته باشند .

 

وی بیان کرد : رئیس جمهور باید به این موضوعات بیشتر توجه نماید و مطمئنا دولتی از کارآمدی لازم برخوردار است که بتواند جوابگوی نیاز مردم باشد.

 

نانواکناری بیکاری و اشتغال را از جمله موضوعاتی دانست که برای جامعه ما نگران کننده می باشند و افزود : امروز بحث مبارزه با فساد اداری و اقتصادی برای مردم نگران کننده است و باید در دستور کارهیئت دولت قرار گیرد تا بتواند به خواسته های مردم جواب مثبت دهد و باعث رشد و آبادانی کشور شود .

 

اولویت کاری دولت دوازدهم باید اشتغال زایی و ایجاد فرصت های شغلی باشد/وزرای کابینه باید کلیت نظام و ولایت فقیه را قبول داشته باشند 

 

 

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان در رابطه با ویژگی های مهم وزرای کابینه دولت دوازدهم اظهار داشت : کارآمدی وزرا در هر دولتی مهم ترین اصل است و تفاوتی ندارد که کدام دولت باشد زیرا در هر حال کارکرد آن ها به حساب نظام نوشته می شود.

 

وی گفت : بنابراین به نظر من اصل ، توانمندی و کارآمدی وزرا است تا مردم شاهد باشند که کاری برای آن ها صورت گرفته و گره ای از مشکلاتشان برطرف شده است .

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد : وزرای کنونی دولت یازدهم کارآمدی و کارایی لازم را برای ایفای نقش در کابینه دولت دوازدهم ندارند.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که ایجاد اشتغال و فرصت های شغلی برای اقشار مختلف مردم از اولویت دارترین موضوعاتی است که دولت باید مد نظر قرار دهد ، عنوان کرد : متاسفانه تا کنون توجه جدی به این موضوع نشده است.

 

وی ادامه داد : بنابراین اگر دولت اولویت کاری خود را اشتغال زایی قرار بدهد و به دنبال رفع مشکلات اقتصادی مردم باشد بایستی وزرایی انتخاب شوند که در کلاس و کارآمدی چنین بخشی باشند.

 

حاجی دلیگانی افزود : برای کابینه دولت دوازدهم باید افرادی توانمند ، جوان تر و دارای یک شغل انتخاب شوند و از کارهای حاشیه ای بپرهیزند و تمام وقت خود را صرف وظیفه اصلی خود که وزارت است بپردازند .

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان گفت : به عقیده بنده تفکر و گرایش برای کار در وزارت مهم نیست و در کل افرادی باید انتخاب شوند که کلیت نظام و ولایت فقیه را قبول داشته باشند .

 

برخی از وزرای دولت یازدهم توان و انگیزه لازم را نداشتند/دولت یازدهم فاقد نشاط ، بالندگی و چابکی بود

 

یحیی کمالی پور عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان در رابطه با ضرورت تغییر در کابینه دولت اظهار داشت : از جمله مشکلات اساسی دولت یازدهم وجود وزرایی با سن بالا بود که می بایست قبل از این که به عنوان وزیر در دولت شروع به فعالیت کنند از آن ها به عنوان مشاور در دولت استفاده می شد .

 

وی گفت : هر فردی با هر جایگاه و سنخیتی یک دوران خدمتی دارد ولی متاسفانه برخی از وزرای دولت یازدهم توان و انگیزه لازم برای انجام مسائل را نداشتند که در این خصوص می توان به وزیر صنعت و معدن اشاره کرد که حتی زیر دستان میانی و پایینی خودش هم گوش به حرفش نمی کردند .

 

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد : وقتی که وزیری در سطح یک وزارت خانه مجموعه زیر نظرش حتی از وی پیروی نمی کنند مطمئنا نمی تواند وزیر موفقی باشد هر چند دارای علم و تجربه  بالایی باشد.

 

کمالی پور با اشاره به این که دولت یازدهم فاقد نشاط ، بالندگی و چابکی بود ، یادآور شد : امروز اگر دولت بخواهد، دولتی کارآمد باشد باید از تفکراتی که در گذشته داشته است عبور کند زیرا با گذشت سی و اندی سال از پیروزی انقلاب این وزرا یک دوره در میان در دولت ها حضور داشته اند .

 

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : با این وجود باید در این مملکت به میانسال ها و جوانان هم بها و فرصت داد و از آن ها در صحنه های خدمتی استفاده کرد تا در آینده کشور با یک خلا مدیریتی روبرو نشود .

 

آقای روحانی! دولت موفق نیازمند کابینه ای چابک تر است 

 

وی افزود : ولی متاسفانه همیشه این افراد را کنار میزنیم و از افرادی استفاده می کنیم که سال ها در این حوزه کاری فعالیت دارند ، حال اگر آقای روحانی واقعا بخواهند که دولتی موفق داشته باشند باید کابینه ای چابک تر از کابینه یازدهم را ایجاد کند.

 

نمانیده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد : نمایندگان مردم در مجلس هم بنا را بر این گذاشته اند که دیگر به وزرایی که انگیزه و توان لازم ندارند و دارای سن و سال بالایی هستند هرگز رای اعتماد ندهند تا دیگر وجود وزرای پیر در کابینه دولت تکرار نشود .

 

لازمه تحقق وعده ها و بهبود وضعیت معیشتی روی کار آمدن تیم اقتصادی قوی است / برخی جزو ۲۴ میلیون نبودند اما افرادی توانمند و دلسوز نظامند

 

حجت الاسلام و المسلمین سید ناصر موسوی لارگانی در گفتگو با ناب نیوز در خصوص ویژگی های کابینه دولت دوازدهم  و وزرای آن گفت: دولت با یک حساب سرانگشتی و با وجود رکود حاکم برکشور و مشکلات اقتصادی که گریبانگیر کشور است، متوجه می شود تیم اقتصادی نتوانسته موفق عمل کند و عملکرد مطلوبی نداشته است.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر دولت بخواهد این روند را با رکود و مشکلات اقتصادی ادامه دهد، همین تیم مناسب است اما اگر بخواهد به وعده هایی که به مردم داده است، عمل نماید باید تحول ایجاد کند چرا که در دولت یازدهم بیشترین انتقادها به عملکرد دولت قبل بود اما چهارسال گذشته همین دولت در راس کار بوده است و با صحبت های انتقادی تنها عملکرد خود را زیرسوال می برد.

 

وی با تاکید بر اینکه دولت دوازدهم باید تلاش کند وعده هایی که در دوره قبل و در این دوره به مردم داده محقق شود، عنوان کرد: دولت در وعده های انتخاباتی سال ۹۲ و ۹۶ به مردم قول گزارش وضعیت اقتصادی ۱۰۰ روزه و بهبود وضعیت اقتصادی را داده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین موسوی لارگانی تصریح کرد: مردم انتظار دارند این وعده ها در دولت فعلی عملی شود و در وضعیت اقتصادی و معیشتی آنها بهبود ایجاد شود لذا باید یک تیم اقتصادی قوی روی کار بیاید.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: البته منظور از تیم اقتصادی تنها وزیر نیست؛ وزرای اقتصادی چندین نفر هستند و  شاید بین وزرای اقتصادی برخی توانمند هم هستند اما وقتی زیرمجموعه به دستورات مقام ارشد وزارت خانه توجه نمی کنند و این دستورات مغفول می ماند، مشکلاتی ایجاد می شود.

 

وی بیان کرد: باید یک تیم اقتصادی قوی در سطح معاونین و مدیران کل و وزارتخانه ها منصوب شوند و افرادی باشند که دلسوز نظام هستند؛ این سخن رئیس جمهور که کسانی که جزو ۲۴ میلیون نیستند نباید در دولت باشند، جمله خوبی نبود.

 

حجت الاسلام والمسلمین موسوی لارگانی تاکید کرد: چنین سخنی از شخصیتی مانند دکتر روحانی که رئیس جمهور است و پنج دوره نماینده بوده، انتظار نمی رود؛ کسانی هستند که جزو ۲۴ میلیون نبودند اما توانمند و دلسوز نظامند و برای آن خون دل خورده اند لذا باید از وجود آنها استفاده شود.

 

وی افزود: این افراد نباید طرد شوند؛ بااینکه در انتخابات نظر دیگری داشتند اما باید از وجود کسی که مردم می توانند از توانمندی او بهره ببرند، در دولت استفاده شود.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همه افراد باید در محیط کار سیاست و سیاست بازی را کنار بگذارند و تنها هدف خدمت به مردم باشد؛ مردم ولی نعمت مسئولین هستند و با رای آنها امثال من راهی مجلس و روحانی و تیم اورا راهی پاستور می شوند لذا هدف مسئولین باید خدمت به آنها باشد.

 

وزیران میلیاردر و مرفه درد اقشار جامعه را نمی فهمند/ وزرای کابینه باید معتقد به کار کردن و متکی به نیروی داخل باشند

 

آیت الله روح الله قرهی در گفتگو با ناب نیوز در خصوص ویژگی های مهم وزرای کابینه دولت دوازدهم گفت: مومنین و دلسوزان نظام همواره بیان کرده اند که افراد در رأس قدرت نباید تصور کنند که حزبی یا گروهی هستند بلکه بدانند خداوند برای خدمت به این نظام مقدس به آنها توفیق مرحمت کرده تا بتوانند از این طریق به مردم شریف ایران خدمت کنند.

 

مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) تصریح کرد: اما متاسفانه برخی حزبی یا گروهی عمل می کنند و تصور می شود رئیس جمهور می تواند هرکسی را که بخواهد انتخاب کند لذا گاهی افرادی انتخاب می شوند که صلاحیت لازم را ندارند.

 

وی مردمی بودن را از مهم ترین خصوصیت های دولت و وزرای کشور دانست و اظهار داشت: مردمی بودن به معنای حقیقی این است که فرد از اقشار مختلف مردم و از درون ملت باشد؛ کسی که در خانه های چندهزار متری زندگی کند درد مردم را نمی داند که روز به روز فقیرتر می شوند، کارخانه ها تعطیل می شوند، قدرت خرید مردم کم شده و روز به روز جنس ها گرون تر می شود.

 

آیت الله قرهی با انتقاد از اینکه به امیدی واهی به نام برجام دل خوش کرده و چهار سال مردم را معطل کردیم، بیان کرد: بر حسب روایات شریفه و آیات قرآن کریم، کسی که به خود اتکا نداشته باشد یا استقامت نکند، زمین خواهد خورد؛ ما با دنیا ارتباط داشتیم اما برخی دنیا را فقط در غرب و کشورهای اروپایی می بینند.

 

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر تصور کنیم تمام دنیا به روی ما بسته است آیا نمی توانیم نیازهای خود را با توجه به منابعی که داریم، تولید کنیم؟ آیا با وجود تحریم ها و بسته شدن برخی درها نتوانستیم موشک درست کنیم و به عنوان کشوری علمی در نانو و سایر زمینه ها مطرح شویم؟

 

وی خطاب به کسانی که نان عده ای را در تحریم می دانند، ابراز کرد: شما می خواهید واردات داشته باشید تا بتوانید منافع خود را داشته باشید؛ در حالیکه ما در تحریم ها به خود اتکا داشتیم و لذا شروع به تولید کردیم؛ این یک قاعده است که فرد در سختی و رنج می تواند خود را بالا بکشد.

 

آیت الله قرهی عنوان کرد: کسی که درد مردم را نکشد و نداند مردم در فقر هستند و وزرای میلیاردر با سن بالا و خانه های آنچنانی که درد اقشار جامعه را نمی چشند، با شعارهای توخالی مردم را مشغول می کنند.

 

وی تاکید کرد: دلسوزان نظام معتقدند باید افرادی باشند که واقعا کار کنند؛ آیت الله العظمی شاه آبادی بیان می کنند در حکومت دینی هرچه به رأس حکومت می رسد باید برداشت فردی و شخصی کمتر و کار وتلاش بیشتر شود اما متاسفانه می بینیم برخی آقایان به خود می رسند و زندگی مرفه دارند اما زندگی فقرا را نمی دانند.

 

مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) با تاکید بر اینکه وزرا باید حداقل از قشر متوسط جامعه باشند، اذعان داشت: خصوصیت دیگر وزرای کابینه این است که معتقد به کار کردن و همچنین متکی به داخل باشند؛ این فرمایش امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب به عنوان امامین انقلاب است که باید امید و اتکا به نیروی داخلی بیشتر باشد.

 

وی افزود: دولتی که اینگونه باشد و وزارت خانه های آن چنین نگاهی داشته باشند، موفق است و مملکت پیشرفت خواهد داشت؛ نیروهای انقلابی قصد و غرض شخصی و فردی با کسی ندارند بلکه دلسوز نظام و مردم هستند.

 

آیت الله قرهی تشریح کرد: به هرحال فردی که رئیس جمهور می شود باید برای نظام کار کند وآرمان ها و ارزش های انقلاب و آیات و روایات معصومین را مدنظر قرار دهند نه اینکه مانند سایر انقلاب ها آن را به تهی بکشانیم.

 

مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) خاطرنشان کرد: مجلس هم باید مراقبت کند که متاسفانه در دوره قبل این امر صورت نگرفت؛ لذا انتظار داریم در این دوره همگان مطیع امر امام و رهبر انقلاب باشند.

 

انتهای پیام/

نظر شما