شناسهٔ خبر: 20525335 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

اخبار ویژه روزنامه ها

هشدار درباره نحوه واریز پول به حساب شرکت های دولتی/اگر وکیل‌الدوله نیستید چرا به درب‌گردان فساد اعتراض نکردید؟!/ به نام حداکثرسازی درآمد به کام خریداران نفت و گاز

عضو فراکسیون امید می‌گوید روحانی مواظب رفت و آمد مدیران بین بخش خصوصی و دولتی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

کیهان

نیویورک تایمز: آمریکا در عراق به نفوذ و محبوبیت ایران باخت
نیویورک تایمز نوشت: ایران قدرت مسلط در عراق است و آمریکا، عراق را تحویل ایران داده است.
این روزنامه در تحلیلی مبسوط نوشت: ایران؛ امروز قدرت با نفوذ در عراق است و این را آمریکا 14 سال پیش با سرنگون کردن «صدام حسین»، به تهران هدیه کرد. ردپای ایران درعراق را در همه جا می‌توان یافت؛ از انواع اقلام و کالاهای موجود در فروشگاه‌ها تا برنامه‌های رادیو و تلویزیون که تماماً جانبدارانه متمایل به ایران است. حتی مصالح ساختمانی و همه از ایران می‌آیند. اما اینها حتی نیمی از حضور قوی ایران در عراق هم نیست.
در گوشه گوشه خاک عراق، شبه نظامیان همسو با ایران سخت مشغول کارند تا یک کریدور از تهران تا سوریه و لبنان بکشند و از این دالان زمینی مرد جنگی و اسلحه به سوریه و لبنان بفرستند.


14 سال قبل که آمریکا به عراق یورش برد تا «صدام حسین» را از قدرت بردارد؛ این تهاجم نظامی بسیار برای آمریکا گران تمام شد و خون و پول زیادی از آمریکاییان را طلبید. حدود 4500 آمریکایی کشته شدند و این نبرد افزون بر 1 میلیارد دلار آمریکا را بلعید.
رژیم عراق دشمن دیروز ایران بود؛ دشمنی که در دهه 1980 ایران با آن درگیر جنگی خونین شده بود و در یک معرکه هولناک علیه ایران از سلاح شیمیایی استفاده کرده بود که به گواه تاریخ‌دانان پیش از آن فقط در جنگ جهانی اول از این چنین سلاحی استفاده شده بود.
 ایران مسابقه را برد و آمریکا باخت
از آن مهم‌تر؛ عراق امروز کشوری است که ایران از آنجا کوریدوری را از تهران تا مدیترانه کشیده است و از آنجا این دالان را بطور مؤثر اداره می‌کند.
«هشیار زیباری» وزیر خارجه سابق عراق که به اتهام اینکه با آمریکا ارتباط دارد از سمتش برکنار شد. درباره ایران می‌گوید: «ایران قدرت مسلط بر عراق است. ایران قدرت برتر حاکم بر عراق است.»
ایران با امتزاج قدرت نرم و قدرت سخت؛ نفوذش را در لبنان، سوریه، یمن و افغانستان و هر کجای دیگر در منطقه که توانسته بسط داده است.
عراق؛ معمای غامض و شکست سیاست خارجی سه دولت اخیر آمریکا بوده است. نقش ایران درعراق بسیار عمیق است. ایران پیوندهای گسترده مذهبی با عراق و با شبکه‌ای از متحدان بومی‌اش برقرار کرده است.
ایران می‌تواند با استفاده از کوریدور نفوذی که بدست شبه نظامیان تحت امرش ساخته است سلاح و تدارکات برای سوریه و لبنان و حزب‌الله استفاده کند.
در سال 2009 که آمریکا شروع کرد به تدریج سربازانش را از عراق خارج کند؛ بعضی از دیپلماتهای آمریکایی در عراق تصور می‌کردند که زمینه‌های نفوذایران در عراق هم از بین رفته است و این مطلب را در پیام‌هایشان به واشنگتن ابراز می‌کردند.


اما نامه‌های بعدی به واشنگتن که دیدگاه مقامات عراقی بود و در «ویکی‌لیکس» هم افشاگری شد حکایت می‌کرد «اگر آمریکا از عراق برود؛ ایران جای خالی آن را پر خواهد کرد.»
«رایان کروکر» سفیر آمریکا در سالهای 2007 تا 2009 در عراق هم گفته است که اگر آمریکا بعد از شکست داعش عراق را ترک کند؛ این یعنی سپردن زمام کار به دست ایران برای آنکه آزادانه هر کار دلش خواست در عراق انجام دهد.»
دولت ترامپ علامت داده که از نزدیک اوضاع عراق را زیر نظر خواهد داشت تا از این طریق جلوی ایران را بگیرد. اما آیا برای این کار خیلی دیر نیست؟ «سامی العسکری» سیاستمدارعراقی که روابط خوبی هم با ایرانی‌ها و هم با آمریکایی‌ها دارد می‌گوید: «ایران ابداً تصمیم ندارد ساکت بنشیند و دست به کاری نزند. آنها ابزار زیادی دم دستشان است. واضح‌تر بگویم. آمریکا کار زیادی از دستش ساخته نیست.»

اگر وکیل‌الدوله نیستید چرا به درب‌گردان فساد اعتراض نکردید؟!
عضو فراکسیون امید می‌گوید روحانی مواظب رفت و آمد مدیران بین بخش خصوصی و دولتی باشد.


محمود صادقی در توئیتر نوشت: روحانی در دولت دوم مراقب پدیده درب‌گردان (revolving door) باشد. رفت و آمد مدیران بین بخش خصوصی و دولتی موجب تعارض منافع و فساد است.
نوبرانه توئیتری امثال محمود صادقی درباره نگرانی نسبت به فساد در حالی است که وی و طیف متبوع او در مجلس نهم و دهم، هرگز از دولت مطالبه شفافیت و مرزبندی با رانت‌جویان و مفسدان اقتصادی را نکرده‌اند؛ همچنان که در ماجرای فیش‌های نجومی منفعل مطلق بودند.
این طیف در موضوع برخی قراردادهای محرمانه و مسئله‌دار خودرو و نفت و گاز نیز از موضع وکیل‌الدوله رفتار کردند.
توئیت آقای صادقی در حالی است که برخی مدیران در وزارتخانه‌هایی مانند صنعت، نفت و... دستی هم در بخش خصوصی و در حوزه‌هایی مانند پتروشیمی و نفت و خودروسازی و واردات دارو دارند و برخی از آنها مدیران چند هزار میلیارد تومانی محسوب می‌شوند که شرکت‌های متعدد خصوصی تأسیس کرده‌اند.


باید از امثال آقای صادقی پرسید اگر به هر دلیل در دولت اراده‌ای برای مقابله با آمد و شد مدیران بین بخش خصوصی و دولتی نبود - که معلوم شد نیست-  آیا نمایندگان مجلس مسئولیت قانونی ندارند؟!

نشنال‌اینترست: ترامپ آشکارا در حال نقض متن برجام است
یک اندیشکده آمریکا تأکید کرد دولت ترامپ نه فقط روح بلکه خود برجام را هم آشکار نقض کرده است.
پل پیلار همکار سابق سازمان سیا در گزارشی که از سوی اندیشکده‌ نشنال‌اینترست منتشر شده نوشت: براساس گزارش نیویورک‌تایمز، از جلسه‌های کاخ‌سفید برای تائید فعالیت‌های ایران طبق گزارش آژانس، مشاوران ترامپ باید او را وادار به صدور گواهینامه انطباق ایران کنند.
گزارش نیویورک‌تایمز از نحوه برگزاری جلسه تائیدیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران نشان می‌دهد که وقتی زمان صدور مجوز سه ماهه بعدی فرا برسد، شانس زیادی وجود دارد که ترامپ از تائید و صدور گواهینامه انطباق  برای بار سوم سر باز زند.


تائید نشدن گواهینامه، راه را برای تحریم‌های جدیدی باز می‌کند که خود نقض روشن برجام توسط ایالات متحده خواهد بود.
نویسنده می‌افزاید: «همین حالا هم ترامپ و کاخ‌سفید نه تنها روح، بلکه خود برجام را، به طور آشکار و صریح نقض کرده‌اند؛ یکی از این موارد در جلسه اجلاس سران گروه 20 رخ داد؛ آنجا که ترامپ دیگر کشورها را از انجام تجارت با ایران، برحذر داشت. ایرانیان هنوز در واکنش به این عمل رئیس‌جمهوری آمریکا واکنش شدید نشان نداده‌اند، اما محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفته است که صبر ایران، نامحدود نیست.

به نام حداکثرسازی درآمد به کام خریداران نفت و گاز
قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC تکرار تلخ قرارداد کرسنت است.
به نوشته روزنامه صبح‌نو، وزیر نفت در حاشیه اکران یک فیلم مستند گفت «بهترین قرارداد عالم، قرارداد امتیازی است که میدانی را به شرکتی برای درازمدت و مالکیت میدان را برای 40، 50 سال بدهیم؛ اما به دلایل سیاسی، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی نمی‌توانیم این کار را انجام بدهیم. چیزی که نمی‌توان از لحاظ اجتماعی و فرهنگی در آن عمل  کرد، تلاش بیهوده می‌کنیم و نمی‌توانیم، ممکن است به طور مثال 40 سال دیگر بپذیرند.»
به نظر می‌رسد در اظهارنظر فوق حداکثرسازی تولید نفت به جای حداکثرسازی درآمدهای نفتی هدف قرار گرفته است. ساده‌ترین اصول اقتصادی می‌گوید که این دو مفهوم با یکدیگر متفاوت هستند؛ زیرا تا زمانی که بازار رقابت کامل نباشد میزان عرضه بر قیمت تاثیرگذار است و برای حداکثرسازی درآمد باید هر دو عنصر قیمت و مقدار در نظر گرفته شوند؛ اما به نظر می‌رسد هدف از واگذاری مالکیت منابع نفتی، حداکثرسازی تولید است نه درآمد زیرا که قدرت تاثیرگذاری بر قیمت با این واگذاری از دست خارج می‌شود؛  یعنی در واقع دولت قدرت کنترل خود را بر تولید منابع نفتی از دست می‌دهد و در چانه‌زنی‌های بین‌المللی و سقف‌بندی‌های مرسوم در کارتل‌ها و اتحادیه‌های مختلف از قبیل اوپک (OPEC) توان ترسیم اهداف در جهت تعیین سقف تولید را نخواهد داشت.
از آنجا که شرایط قراردادهای جدید شرایط بلندمدت است، پیمانکار به میدان و این قراردادها به دید بلندمدت نگاه می‌کند و با توجه به روند مشارکت در توسعه میدان و تولید نفت، سعی در حداکثرسازی سود خود می‌کند. چون پاداش تولید به ازای تولید هر بشکه پرداخت می‌شود.


اما حتما و حتما باید به این مورد هم توجه داشت، شما میدان را برای دوره بلندمدت در اختیار پیمانکار خارجی قرار داده‌اید؛  از آن طرف قطر یکی از جدی‌ترین رقیبان شما چه به لحاظ اقتصاد انرژی و چه به لحاظ ژئوپلیتیک، کشوری است که همین پیمانکار شما در سطح بسیار گسترده‌ای با آنها قرارداد و ارتباط دارد و از طرفی پیمانکار شما که شرکت توتال است سابقا هم در دوره وضع تحریم‌ها و هم در بحث امانت‌داری اطلاعات سکوهای شما و هم در بحث دقت در امور فنی و تخصصی کار، دستتان را در پوست گردو گذاشته است. بنابراین هیچ ضمانتی وجود ندارد که این شرکت برای حداکثرسازی سود خود، هم از طرف سکوهای داخلی و هم از طرف سکوهای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به تخلف‌های مختلف اقدام نکند، مخصوصا اینکه در دادن و گرفتن رشوه یدطولایی دارد و فروش اطلاعات سکوهای ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس جزء سوابق این شرکت به حساب می‌آید.


همچنین در IPC حق‌الزحمه پیمانکار به میزان تولید وابسته بوده و به صورت به ازای تولید هر بشکه نفت یا هر مترمکعب گاز پرداخت می‌شود. در نتیجه، برخلاف قراردادهای موسوم به بیع متقابل که حق‌الزحمه براساس هزینه‌های سرمایه‌ای است و پیمانکار را به افزایش هزینه‌ها ترغیب می‌کند، IPC میزان حق‌الزحمه را به میزان تولید وابسته می‌کند و منفعت پیمانکار را به تحقق تولید بیشتر گره می‌زند تا افزایش هزینه‌ها. این مسئله همان موردی است که در بالا هم به آن اشاره شد. بازار انرژی بازاری است که با حداکثرسازی تولید به حداکثرسازی سود نخواهیم رسید و باید مرتبا میزان عرضه کنترل شود تا قیمت‌ها نزول نکند. این همان اتفاقی است که در سه سال گذشته رخ داده است و کشورهای مختلف مخصوصا عضو اوپک درصدد آن هستند تولیدات کشورهای مختلف را کنترل کنند تا قیمت‌ها بیش از این با کاهش مواجه نشوند و روند سودآوری آنها را تحت‌الشعاع قرار ندهند.


یکی از تخلفاتی که در جریان قرارداد کرسنت به واسطه کاهش نظارت کارفرما اتفاق افتاد، مشکل این بود و تا حدودی هست که سکو در آن زمان به عنوان نقطه تحویل گاز تعیین می‌شود. نقطه تحویل در قراردادهای بین‌المللی معمولا در مرز قرار می‌گرفت. سکوی مبارک از زمان شاه یعنی قبل از انقلاب تا 40 سال به اماراتی‌ها اجاره داده می‌شود، چهل سال که تمام شد بعد از انقلاب اسلامی مسئولان ایرانی طرف اماراتی را از سکو بیرون کردند، یعنی قطعا سکو در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت؛ اما مشکل از اینجا آغاز شد، اختلافاتی که سابقا با امارات بر سر جزایر خلیج‌ همیشه فارس بود، دوباره با قرارداد کرسنت پا گرفت. این اختلافات سیاسی به گونه‌ای است که از حساسیت بالایی برخوردارند و وقتی در این قرارداد کرسنت محل تحویل را که در یک نقطه داخل کشور می‌گذارد یعنی مرز ایران و امارات در آن نقطه قراردارد و دوباره حاکمیت شیخ‌نشینان بر این سرزمین مستدام می‌شود و آن نقطه از مرز کشور امارات محسوب می‌شود که برای این موضوع هم در آن زمان دستگاه‌های نظارتی همه معترض شدند که حتی یک بند از نامه آقای روحانی خطاب به رئیس دولت اصلاحات، تحت سمت دبیر شورای امنیت ملی وقت، به عنوان اولین معترض به این قرارداد هم، همین قضیه مشکل حاکمیتی بوده است.

خراسان

هشدار درباره نحوه واریز پول به حساب شرکت های دولتی
بر اساس ابلاغیه یک مسئول ارشد اجرایی به مسئولان وزارتخانه ها و سازمان های دولتی، تاکید شده است شرکت های دولتی موظفند تمامی درآمدهای حاصل از فروش کالا و خدمات همانند فروش خانه های سازمانی خود را صرفا به حساب های معرفی شده از سوی خزانه داری کل کشور واریز کنند و عدم رعایت شرایطی که خزانه داری کل کشور و بانک مرکزی در مورد حساب های این شرکت ها در نظر گرفته، تصرف غیرقانونی در اموال عمومی محسوب می شود.


مدیران اجرایی مراقب تسویه با طلبکاران باشند
بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر 2 مسئول مهم اقتصادی در دولت به همه مدیران اجرایی، متذکر شده است پرداخت دیون و تعهدات دولت و شرکت ‌های دولتی به کلیه اشخاص بر اساس قوانین و مقررات مربوط، صرفا منوط به اعلام مانده بدهی‌ ها و مطالبات کلیه اشخاص توسط دستگاه‌ های اجرایی در سامانه رسمی "سماد" بوده و بر این اساس، در سال 96 الزامات و تکالیف مقرر در ماده ۱ قانون رفع موانع تولید ارتقای نظام مالی کشور به صورت جدی پیگیری و اجرا خواهد شد.

ایران

توئیت میرسلیم درباره تخلفات شهرداری
سید مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه توئیتر خود با اشاره به تخلقات شهرداری نوشت: «سرانجام تخلفات شهرداری‌های مناطق آشکار خواهد شد، تخلفاتی که قالیباف نیز شخصاً از آن می‌نالید. کتمان آن به بهانه وحدت، جفا به اصولگرایی است.» میرسلیم نامزد انتخابات ریاست جمهوری پیش از این در گفت‌وگو با «ایران» گفته بود که قصد داشته تخلفات شهردار تهران در دوره تبلیغات انتخابات را برملا کند اما حزب مؤتلفه موافق با این تصمیم نبوده است. او افزوده بود که اگر به همراه قالیباف به مرحله دوم انتخابات می‌رفت، حتماً درباره تخلفات شهرداری افشاگری می‌کرد. به گفته میرسلیم، قالیباف تمام شد اما هر جا باشد، باید مراقب او بود تا خلاف نکند.  سید محمود رضوی، تهیه کننده سینما و از چهره­ های نزدیک به محمدباقر قالیباف در توئیتر نوشت: «نواصولگرایی یعنی به خطر افتادن منافع میرسلیم نماینده دارودسته پیرمردهای تمام شده و آشنایان فقه و اصول خوانده نان به نرخ روزخور.»


 روایت نماینده تهران از فروش نفت توسط نیروی انتظامی
عضو فراکسیون امید مجلس از بازداشت برخی فرماندهان نیروی انتظامی به علت انجام تخلفاتی در جریان فروش نفت خبر داد. به گزارش ایلنا، غلامرضا حیدری نماینده تهران در مجلس  در توئیتی نوشت: «در ماجرای پرونده فروش نفت توسط نیروی انتظامی ماجرا صرفاً به انفصال از خدمت آقای احمدی‌ مقدم ختم نمی‌شود و گویا فرماندهان دیگری نیز بازداشت شده‌اند.»

رایزنی برای استفاده «احسان مازندرانی» از مرخصی استعلاجی
وکیل‌مدافع «احسان مازندرانی» از رایزنی برای موکلش جهت استفاده از مرخصی استعلاجی خبر داد. حسین تاج در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه  «بیش از یک ماه است که بیمارستان و پزشک‌های زندان اوین بیماری آقای مازندرانی را تشخیص داده‌اند و چندین مرحله به بیمارستان اعزام شده، اما به دلیل اینکه بستری نشده امکان درمان فراهم نشده است»، گفت: «در حال حاضر احسان  مازندرانی شرایطی دارد که می‌تواند از مرخصی متصل به آزادی استفاده کند؛ چرا که اواخر دوران محکومیت خود را سپری می‌کند.» وی با بیان اینکه اخیراً در این راستا نامه‌ای به دادستانی تقدیم شده و قول مساعدت در پیگیری موضوع داده شده، ابراز امیدواری کرد که به دلیل شرایط جسمانی احسان مازندرانی و نزدیکی به اتمام ایام حبس از سوی دادستانی ظرف چند روز آینده اقدامی عاجل صورت پذیرد.

حجت‌الاسلام کروبی در بیمارستان بستری شد
فرزند حجت‌الاسلام کروبی از بستری شدن پدرش در یکی از بیمارستان‌های تهران خبر داد و گفت: روز گذشته وزیر بهداشت پدرم را معاینه کرد. به گزارش ایلنا، محمدحسین کروبی روز گذشته  از عارضه قلبی حجت‌الاسلام مهدی کروبی خبر داد و با بیان اینکه پدرش برای چکاپ قلب به یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل شده بود، گفت: پزشکان تشخیص دادند که چون ضربان قلب ایشان بسیار پایین است باید بستری شوند. به گزارش جماران ، حسین کروبی گفت: «دو شب پیش(شنبه شب)، پدر به دلیل سرگیجه و احساس درد در ناحیه قلب مورد معاینه پزشک قرار گرفته بود و حتی برای پدرم دارو نیز تجویز شده بود. فکر می کنم این بستری شدن به این دلیل باشد». فرزند مهدی کروبی همچنین گفت: یکشنبه شب  پدرم برای معاینه چشم به بیمارستان نور منتقل شد و دکتر قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت وضعیت چشم ایشان را مورد بررسی قرار داد. وی  با بیان اینکه امکان عیادت خانواده از کروبی وجود دارد، گفت: هم‌اکنون مادرم پیش آقای کروبی است و من هم امروز از ایشان عیادت خواهم کرد.

آرمان

ریاست فرهاد رهبر قطعی شد

فرهاد رهبر با تایید شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، رئیس قطعی دانشگاه آزاد شد. جلسه کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌ها در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی روز گذشته برگزار شد. پیش از این، فرهاد رهبر در جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد در 25تیر به عنوان سرپرست جدید این دانشگاه انتخاب و برای ریاست این دانشگاه به کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌های شورای‌عالی انقلاب فرهنگی معرفی شده بود.

   

مجلس تبانی‌پذیر نیست

حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه گفت: مجلس نباید جناحی رأی دهد و باید مبنا را کارآمدی کابینه قرار دهد. فرارو نوشت؛ این نماینده مستقل مجلس شورای اسلامی و تحلیلگر سیاسی، ضمن اینکه تلاش برای لابی و معامله برای تشکیل دولت دوازدهم را تایید کرد، اظهار داشت: «معامله سیاسی در کشورهای غربی که نظام دموکراتیک حزبی دارند با معامله در نظام سیاسی ایران تفاوت دارد. در آنجا به دلیلی در سیستم حزبی شفافیت وجود دارد و قاعدتا احزاب اثرگذار در پیروزی یک کاندیدا خواستار سهم بیشتری در کابینه می‌شوند، اما در ایران لابی‌گری نگران‌کننده است، چراکه سیستم حزبی نیست و شفافیت هم در این بین وجود ندارد.»

   

شناسایی محل دپوی مواد منفجره تروریست‌ها

خانه تیمی تروریستی که گفته می‌شود مرتبط با عوامل حوادث تروریستی حرم امام(ره) و مجلس شورای اسلامی بوده است، در یکی از روستاهای مرزی کرمانشاه تخریب شد. یک منبع آگاه امنیتی اظهار داشت: ردپای عوامل حوادث تروریستی منطقه در یکی از روستاهای استان کرمانشاه که باعث به دست آمدن اطلاعات موثری از تحرکات تروریست‌ها گردید، شناسایی شد. وی افزود: با بررسی و تلاش سربازان گمنام امام عصر(عج) در همین راستا خانه تیمی محل اختفای مرتبط با عوامل تروریستی تکفیری با کمک مردم منطقه شناسایی و با دستور قضائی تخریب شد. این منبع آگاه همچنین تصریح کرد: امکانات و اسناد موجود در محل ضبط شده است. این خانه تیمی برای جمع‌آوری و دپوی مواد منفجره تروریست‌ها استفاده می‌شد.

   

سپاه حمله به مسجدالاقصی را محکوم کرد

سپاه پاسداران در بیانیه‌ای با محکومیت شدید حمله رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی، ظهور انتفاضه نوین و خیزش نسل جدید فلسطین با تکیه بر گزینه مقاومت را کابوس صهیونیست‌ها و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنها دانست. در این بیانیه ضمن محکومیت شدید حمله رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و سکوت مجامع جهانی حقوق‌ بشری و سران برخی کشورهای عربی، با تأکید بر لزوم شکل‌گیری موج حمایتی جدید در حمایت از انتفاضه نوین فلسطین، آمده است: خیزش جدید فلسطین رویای تثبیت اسرائیل و یهودی‌سازی قدس را باطل و با گذشت هفت دهه از اشغال فلسطین که با پیوستن کرانه باختری به صفوف مقاومت، معادله به نفع مقاومت فلسطین تغییر یافته است، با قاطعیت می‌توان گفت این حضور جانانه و معنادار تبلور همان راهبرد «مقاومت همه‌جانبه جهان اسلام» علیه صهیونیست‌ها بوده و «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» به عنوان یکی از حامیان اصلی و راهبردی «انتفاضه فلسطین»، اراده همه مجاهدان «طریق‌القدس» را می‌ستاید و در حمایت از آنان ذره‌ای دریغ نخواهد کرد.

   

معترضان به نتیجه انتخابات 88 را فتنه‌گر نمی‌دانیم

رئیس فراکسیون روحانیت مجلس دهم در پاسخ به سوالی نسبت به برخی اختلاف‌نظرها درباره حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ و اینکه باتوجه به طرح صریح دیدگاه مردم در میتینگ‌های انتخاباتی، آیا نباید این خواسته‌ها و مطالبات در کابینه محقق شود، گفت: واقعیت این است که اگر کسی به نتیجه انتخابات سال۸۸ معترض باشد، فتنه‌گر نیست و ما معترضان به نتیجه انتخابات را فتنه‌گر نمی‌دانیم. به‌عنوان نمونه اینکه بپرسند آیا جمعیت چندده‌هزار نفری که با حضور در خیابان آزادی اعلام اعتراض کردند، فتنه‌گر هستند؟ ما می‌گوییم خیر! ما می‌گوییم کسانی که قانون‌شکنی و هنجارشکنی کردند، نمی‌توانند منافع مردم را تامین کنند؛ چراکه با خر غصبی نمی‌توان به زیارت خانه خدا رفت. با خلاف قانون نمی‌توانید به نفع مردم کار کنید. حجت‌الاسلام ذوالنوری گفت: مملکت قانون دارد و همه باید تمکین کنند و ما به کسانی که بی‌مورد مردم را تحریک کرده، سازوکار قانون را زیر پا گذاشتند و به‌رغم ورود بیگانگان همچنان بر مسیر خود پافشاری کردند، می‌گوییم فتنه‌گر! همان مردم وقتی متوجه شدند سندی برای تقلب در انتخابات وجود ندارد، به میدان آمده و 9دی را خلق کردند.

    

دیدارهای کمیته تعامل با روحانی تشریفاتی نیست

عضو کمیته تعامل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به این سوال که این جلسات به‌طور منظم بین رئیس‌جمهور و اعضای کمیته تعامل برگزار خواهد شد یا خیر، گفت: بله، بعد از پایان جلسه این پیشنهاد داده شد که جلسات در همین سطح با حضور آقای روحانی ادامه پیدا کند که از سوی شخص رئیس‌جمهور مورد استقبال قرار گرفت. افشین حبیب‌زاده در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود وزیر زنی در کابینه دوازدهم حضور نخواهد داشت، آیا در این باره مباحثی مطرح شده است یا خیر، عنوان کرد: درباره حضور زنان در کابینه به‌طور اختصاصی صحبت ویژه‌ای مطرح نشد،‌ اما بحث حضور زنان در دولت مطرح شد. او تاکید کرد: حضور جوانان نکته ویژه‌ای بود که رئیس‌جمهور و همچنین اعضای کمیته تعامل بر آن اتفاق‌نظر داشتند. عضو کمیته تعامل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به شایعاتی مبنی بر اینکه گفته می‌شود رئیس‌جمهور کار چینش کابینه را تمام کرده و این دیدار تشریفاتی بوده است، عنوان کرد: اصلا چنین چیزی صحت ندارد و رئیس‌جمهور نیز به‌صراحت در این جلسه بیان کردند که کابینه قطعی نشده است.

نظر شما