شناسهٔ خبر: 20523987 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

1400 حلقه چاه غیرمجاز در البرز بسته شد

کرج - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز با اشاره به اینکه در 2 سال گذشته یک هزار و 400 چاه غیرمجاز آب در استان بسته شده است، گفت: آب منطقه ای البرز در این موضوع رتبه اول کشور را کسب کرده و 340 دستگاه حفاری غیرمجاز نیز کشف شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بهزاد پارسا روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا، با اشاره به اینکه تا امروز 414 میلی متر به طور میانگین، میزان بارندگی های استان البرز بوده، افزود: این میزان نسبت به بلند مدت 3 درصد کاهش یافته، البته در کل کشور شاهد این رشد منفی هستیم چراکه میانگین بارندگی ها تا به امروز 224 میلی متر بوده است.
وی ادامه داد: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته انتظار می رفت میزان بارندگی در ایران بین 230 تا 240 میلی متر باشد ولی اکنون شاهد افت بارندگی ها هستیم.
پارسا با بیان اینکه بر خلاف اینکه بارندگی ها در استان تاکنون خوب بوده ولی نسبت به سال گذشته کاهش داشتیم که این امر مدیریت مصرف را می طلبد، گفت: ایران یک کشور خشک و نیمه خشک است و در عموم مردم گاهی شنیده می شود که این روند دوره ای است و تمام خواهد شد ولی در واقعیت چنین نیست چراکه در کل ایران به دلایل مختلف از این پس شاهد کاهش بارندگی ها بوده و در مقاطعی نیز برخلاف این امر خواهد بود.
وی افزود: روند کاهشی بارندگی در کشور همیشگی است و نمی توان گفت که این وضعیت درست می شود طبق آمارهای هواشناسی، خشکسالی در استان البرز در درجه ضعیف است که به سمت متوسط حرکت می کند.
مدیرعامل آب منطقه ای البرز با اشاره به اینکه در خصوص وضعیت چاه ها هر 5 سال یک باراین آمارها به روز می شود، اضافه کرد: البرز در دوره آمارگیری قبل استان نبود بنابراین نمی توان به تعداد دقیق چاه های مجاز و غیرمجاز و چشمه ها اشاره کرد از این رو برای اولین بارقراردادی منعقدشده که آمار منابع آبی استان به طور دقیق ظرف مدت یک سال مشخص شود.
وی گفت: آمار 12 هزار چاه غیر مجاز به صورت غیر رسمی اعلام شده ولی طبق این قرارداد تمامی منابع آبی مشخص می شود و تمامی این اطلاعات به روز خواهد شد.
پارسا با بیان اینکه اکنون با توجه به بارش های امسال و ذوب برف 95 درصد از ظرفیت سد طالقان و 98 درصد از ظرفیت سد امیرکبیر پر شده است، خاطرنشان کرد: در خصوص موضوع لای روبی سدها هنوز احساس نیاز نشده ولی در مجموع حفاظت و نگهداری از سدها به عهده آب منطقه ای تهران است.
پارسا گفت: در سیلاب ها حجمی از رسوبات وارد سدها می شود که دریچه پایینی باعث می شود که تخلیه بخشی از رسوب صورت پذیرد ولی در مجموع لای روبی سدها از نظر اقتصادی به صرفه نیست ولی روش های جایگزین دیگری برای این امر وجود دارد.
وی افزود: تونل انتقال آب از سد کرج به تهران سال ها پیش آماده شده و اکنون تکمیل است این موضوع مربوط به سال ها قبل از تشکیل البرز بوده و آماده بهره برداری است ولی تصفیه خانه ها برای این انتقال آماده نشده واگر این امر راه اندازی شود، انتقال صورت می گیرد.
این مسئول ادامه داد: موضوع زیست محیطی نیز مورد بررسی قرار گرفته نیاز زیست محیطی رودخانه کرج نیز مورد نظر قرار می گیرد، مصوب شده 63 میلیون متر مکعب حق آبه رودخانه کرج باید حفظ شود و تاکید شده توسط مشاوران این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که اگر نیاز بیشتری وجود دارد حتما رعایت شود و مشاوره این طرح با دانشگاه پردیس کشاورزی تهران است.
وی گفت:دراستان البرز 55 میلیون متر مکعب تخصیص برای استفاده از آب های سطحی داشتیم که در استان البرز استفاده از تمام این ظرفیت به دلیل ضعف در زیرساخت های تصفیه آب قابل استفاده نبود، بنابراین با اهتمام ویژه ای که صورت گرفت اکنون شرایط بهره برداری از 55 میلیون متر مکعب به طور کامل محقق شده است.
پارسا افزود: با توجه به نداشتن زیرساخت مناسب برای بهره برداری از 5 میلیون متر مکعب سهمیه استان نسبت به جا به جایی تخصیص اقدام شد تا خط تصفیه خانه در کرج آماده شود و بتوانیم از سهمیه سد امیرکبیر بهره برداری کنیم در این خصوص قرارداد منعقد شده و در حال انجام است.
وی اضافه کرد: علاوه بر 55 میلیون متر مکعب که اکنون محقق شده طی جلسه ای با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استاندار البرز، 5 میلیون متر مکعب تخصیص جدید نیز از خط طالقان برای مسکن مهر ساوجبلاغ گرفته شده است.
این مسئول گفت: کار اجرای تصفیه خانه نیز دنبال می شود، البته تصفیه خانه اضطراری برای این امر تا پایان مرداد ماه ساخته می شود و تصفیه خانه اصلی نیز در دستور کار است.
وی در پایان افزود: تا پایان مرداد ماه امسال آب خام به مخزن 10 هزار متر مکعبی تصفیه خانه اضطراری شهر جدید هشتگرد خواهد رسید.
1535/6155خبرنگار:داریوش غفاری**انتشار دهنده:داریوش غفاری

انتهای پیام /*

نظر شما