شناسهٔ خبر: 20523571 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

از پیشنهاد پرسپولیس تا انحلال شیرین فراز

کرمانشاه- ایرنا- هفته نامه غرب چاپ کرمانشاه در شماره این هفته مصاحبه حامد چشمه گچی خبرنگار این نشریه محلی را با 'کورش ملکی' اهل روانسر و دروازه بان تیم فوتبال گسترش تبریز منتشر کرده است.

صاحب‌خبر -

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است: دقیقه 74 «دخسوس» برای پوشش خط دفاعی گسترش مجبور به خروج از دروازه شد تا دروازه بان برزیلی گسترش فولاد برای جلوگیری از تک به تک شدن محسن کریمی خطا را انجام دهد و بلافاصله از زمین اخراج شود. سرمربی این تیم مجبور شد از یک دروازه بان خوش قد و قامت و جوان به جای دخسوس استفاده کند.
شاید اخراج دخسوس موهبت الهی بود که کوروش ملکی با حضور در زمین و درخشش فوق العاده مقابل استقلال، خودش را به عنوان یکی از پدیده های دروازه بانی فوتبال ایران معرفی کند.
پسرک کرمانشاهی که اهل روستای تپه لری شهرستان روانسر است به عنوان دروازه بان اصلی تیم گسترش فولاد تبریز در فصل آینده انتخاب شده است و به قول خودش می خواهد نظر کی روش را جلب کند شاید یکی از مسافرین روسیه باشد.

- غرب: زمان را به عقب برگردانیم؛ کارنامه شما در تیم جوانان شیرین فراز قابل دفاع بود. با اینکه انتظار می رفت به تیم بزرگسالان دعوت شوید این اتفاق نیفتاد.
من همراه با تیم جوانان شیرین فراز قهرمان استان شدم و به مسابقات قهرمانی کشور راه پیدا کردیم. پس از کسب این موفقیت، انتظار داشتم به تیم بزرگسالان بیام اما این اتفاق رخ نداد.
ـ غرب: اصغر شرفی مدیر فنی وقت تیم بود؛ البته «یسیچ» نیز سرمربی تیم بود. گفته می شد که نه شرفی و نه یسیچ به بازیکنان کرمانشاهی اعتقاد نداشتند.
من فکر می کنم اگر مدیریت وقت باشگاه به بومی گرایی اصرار می ورزید سرمربی و مدیر فنی تیم نیز قانع می شدند که از فوتبالیست های بومی استفاده کنند. تا جایی که یادم می آید فرمان کریمی به استفاده از بازیکنان کرمانشاهی اهمیت نمی داد و در شیرین فراز بیشتر به بازیکنان غیربومی توجه می شد. البته این مسأله در تمام ادوار فوتبال کرمانشاه مشهود است. اگر می بینید بختیار رحمانی، محمد نوری، کاوه رضایی و شهاب رضایی در فوتبال ایران ستاره شده اند به این دلیل است که فوتبالشان را خارج از استان دنبال کرده اند در غیر اینصورت آن ها هرگز به این سطح از فوتبال نمی رسیدند.
ـ غرب: یعنی جدایی از شیرین فراز باعث پیشرفت فوتبالی شما شد؟
در فوتبال کرمانشاه به بازیکنان بومی توجه جدی نمی شود. من پس از جدایی از شیرین فراز و از طریق وحید کلهر که یکی از مربیان خوب فوتبال کرمانشاه است به جوانان پیکان ملحق شدم. 2 سال در این تیم و سپس به مدت سه سال نیز در تیم بزرگسالان پیکان حضور داشتم و سپس به عنوان سهمیه ی امید به «مس سرچشمه» که در لیگ برتر حضور داشت پیوستم. پس از جدایی از این تیم به مس رفسنجان رفتم و توانستم همراه با این تیم، آمار خوبی به جای بگذارم.
ـ غرب: شما با تیم «پدیده مشهد» قرارداد داخلی بستید اما این قرارداد باطل شد. چرا؟
پدیده در آن ایام وضعیت خوبی داشت و من در بین پیشنهادهایی که داشتم پیشنهاد این تیم را پذیرفتم و قرارداد داخلی نیز بستیم؛ اما بین من و «مرزبان» سرمربی وقتِ پدیده اتفاقاتی رخ داد که باعث شد قراردادم را فسخ کنم و به تیم نیروی زمینی بروم.
ـ غرب: شاید بتوان گفت اوج کار شما در تیم نیروی زمینی بود.
وقتی در نیروی زمینی بودم در نیم فصل نخست رقابت ها، عنوان بهترین دروازه بان را کسب کردم و با پیشنهادهایی جدی از تیم های سایپا و راه آهن رو به رو شدم اما مسئولین نیروی زمینی این پیشنهادها را رد کردند و من در این تیم ماندم. در پایان فصل به مس کرمان برگشتم و همراه با این تیم نیز بهترین دروازه بان لیگ یک شدم.
ـ غرب: یک آمار خارق العاده از خود بر جای گذاشتید.
بله، در آن فصل من هشت بازی مداوم کلین شیت کردم و یک آمار جالب از خودم بر جای گذاشتم.
ـ غرب: در همان فصل پرسپولیس به شما پیشنهاد داد اما آن را رد کردید. چرا؟
آمارِ من در آن فصل خوب بود و هم زمان «سوشا مکانی» که سنگربان پرسپولیس بود به خاطر برخی مسائل از همراهی این تیم محروم شد؛ به همین دلیل با پیشنهاد پرسپولیس رو به رو شدم که باشگاه مس این پیشنهاد را رد کرد.
ـ غرب: و در انتهای همان فصل به «گسترش فولاد تبریز» رفتید. این تصمیم عجیب بود، چون خسوس نیز که همراه با تیم استقلال خوزستان بهترین دروازه بان لیگ پانزدهم شده بود با گسترش قرارداد بسته بود.
من به غیر از گسترش فولاد پیشنهادهای متعدد دیگری نیز داشتم اما به خاطر برخی دلایل من و مدیر برنامه ام تصمیم گرفتیم به پیشنهاد گسترش فولاد پاسخ مثبت دهیم. خیلی ها نسبت به این تصمیمی که گرفته بودم انتقاد داشتند و می گفتند تا وقتی خسوس باشد به تو بازی نمی رسد. اما من از آمدن به گسترش اهداف متعددی دنبال می کردم: نخست اینکه می خواستم در یک تیم خوب لیگ برتری باشم و سپس با یکی از بهترین دروازه بانان ایران رقابت کنم. این عوامل در پیشرفتی که مدنظرم بود کمک می کرد. خوشبختانه همینطور هم شد و توانستم که در شش بازی دروازه بان فیکس تیمم باشم که در تمام این بازی ها نیز به نتیجه رسیدیم.
ـ غرب: اما کنارزدنِ خسوس کار بسیار سختی به نظر می رسید.
گفتم که برخی از دوستان می ترسیدند در گسترش به من بازی نرسد؛ ولی خوشبختانه با اعتماد کادر فنی تیم من در بعضی از دیدارها به میدان رفتم و عملکرد قابل قبولی نیز بر جای گذاشتم.
ـ غرب: آینده دخسوس در گسترش فولاد مبهم است؟ هوشنگ نصیرزاده مدیر عامل این باشگاه اعلام کرده پس از اردوی ترکیه در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد.
به احتمال زیاد دخسوس از گسترش جدا خواهد شد البته باشگاه هنوز نظرش را قطعی اعلام نکرده است و باید منتظر اتفاقات چند روز آینده باشیم؛ اما دخسوس تیم را در اردوی ترکیه همراهی نکرد تا شایعه ی جدایی اش بیشتر شود.
ـ غرب: از جدایی دخسوس استقبال می کنید؟
برای من فرقی ندارد که دخسوس باشد یا نه. به هر حال هر کسی دیگر دروازه بان باشد من باید با او رقابت کنم. فکر می کنم امسال از نظر فوتبالی سال خوبی برایم خواهد بود.
ـ غرب: البته اغلب سایت های خبری وابسته به باشگاه گسترش فولاد از شما به عنوان دروازه بان اصلی این تیم در فصل آینده اسم برده اند.
سیاست باشگاه استفاده و اعتماد به بازیکنان جوان است. سرمربی تیم نیز نشان داده با این مسأله مشکل ندارد و به جوانگرایی معتقد است. این موضوع در روحیه تمام بازیکنان از جمله من تاثیرگذار است و از هر فرصتی استفاده خواهیم کرد تا نظرِ کادر فنی تیم را جلب کنیم.
ـ غرب: «لوکا بوناچیچ» در این خصوص با شما صحبت کرده است؟
من و لوکا صحبت های زیادی با یکدیگر داشته ایم و او با صحبت هایش نشان داده به من اعتقاد دارد؛ همین مسأله باعث شده با انگیزه تمرین کنم چون می دانم اگر در تمرینات خوب ظاهر شوم می توانم دروازه بانِ اصلی تیمم باشم.
ـ غرب: در خصوص حضور دوباره لوکا بوناچیچ در تیم گسترش فولاد چه نظری دارید؟
بوناچیچ مربی بزرگ و کارنامه داری است. من و تمامی بازیکنان از کار کردن زیرنظر ایشان لذت می بریم. یکی از خصوصیات بارزِ لوکا بحث روانی اش است. او بیستر سعی دارد از لحاظ روانی با بازیکنان کار کند؛ به نظرم این کارِ لوکا بی نظیر است چون مسائل روانی در فوتبالِ ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و سرمربی تیم به خوبی به این مسأله واقف است.
ـ غرب: به اتفاقات مسابقه فصل قبل تیم های گسترش فولاد با استقلال تهران بپردازیم. فراز کمالوند، سرمربی تیم گسترش فولاد، بعد از دیدار تیمش مقابل استقلال در کنفرانس خبری که حاضر شد حرف‌های عجیبی به زبان آورد؛ اعتراض کمالوند به شما و مگنو باتیسیتا بود. او در یک اظهار نظر جنجالی گفته بود تا روزی که در گسترش فولاد هستم ملکی رنگ بازی را نخواهد دید.
مسأله خاصی نبود، فراز کمالوند از جمله مربی‌هایی است که با او توانستم تجربیات زیادی کسب کنم. به هرحال هر مربی سلیقه فنی و شخصی خود را دارد. برای او آرزوی موفقیت دارم. همه اتفاقات از بازی استقلال در دیدار رفت تا دیدار برگشت با این تیم رقم خورد. البته در دقایق آخر به شدت آسیب دیدم و مجبور شدم تعویض شوم.
- غرب: با اینکه گسترش در فصل گذشته جزو یکی از تیم های پُرهزینه لیگ برتر بود اما در پایان فصل در رتبه هشتم قرار گرفت. پس از پایان فصل گذشته تیم نیز دچار تغییرات عمده ای شد. مدیریت و کادر فنی تغییر کردند و برخی بازیکنان نیز از تیم جدا شدند. گسترش در فصل آینده دنبالِ چیست؟
به نظرم تیم فعلی برای موفقیت در لیگ برتر از پتانسیل بالایی برخوردار است. براساس سیاست های باشگاه، تیم گسترش در وهله نخست تلاش می کند رتبه تک رقمی در لیگ برتر کسب کند و سپس نیم نگاهی نیز به بالای جدول داشته باشد.
ـ غرب: مرتضی اسدی و محسن حسینی که مدافعین اصلی تیم گسترش فولاد در فصل گذشته بودند از این تیم جدا شدند و تاکنون جایگزین های مطمئنی برای این بازیکن ها جذب تیم نشده اند. به نظر شما این مسأله دردسرساز نخواهد بود؟
بالتبع جدایی آن ها تاثیرگذار خواهد بود اما کادر فنی برای پُرکردن جای خالی آن ها تفکراتی اندیشیده اند. البته مدافعان دیگری داریم که بسیار خوش آتیه هستند تا ابتدای فصل با بازیکنان دیگر به هماهنگی کامل خواهند رسید.
ـ غرب: «علیرضا بیرانوند» هم اکنون سنگربان اصلی تیم ملی است؛ البته او چند جایگزین مطمئن همچون «رشید مظاهری»، «علیرضا اخباری» و «حامد لک» در تیم ملی دارد. به نظر شما بهترین دروازه بان ایران کیست؟
من و بیرانوند با یکدیگر دوست هستیم؛ چون زمانی که او در تیم امید نفت بازی می کرد من هم در تیم امید پیکان بودم و چندین مسابقه مقابل یکدیگر بازی کردیم. به نظرم علیرضا (بیرانوند) در حال حاضر یکی از بهترین دروازه بان های فوتبال ایران است و این شایستگی را دارد که دروزاه بان فیکس تیم ملی باشد. جالب اینجاست که در فصل گذشته برخی از خبرگزاری های ورزشی، به خاطر استایل بدنی و همچنین پرتاب دست، من را با بیرانوند مقایسه کرده بوند.
ــ غرب: کی روش در این مدت نشان داده است که به بازیکنان جوان اعتقاد ویژه ای دارد. شما به تیم ملی فکر می کنید؟
تمام فوتبالیست ها آرزو دارند که در تیم ملی بازی کنند؛ من هم از این قضیه مستثنی نیستم و دوست دارم به تیم ملی دعوت شوم. در فصل آینده سعی می کنم در ترکیب تیم گسترش خوش بدرخشم و نظر کادر فنی تیم ملی را جلب کنم. فکر نمی کنم این آرزو دور از دسترس باشد و سعی می کنم به آن دست پیدا کنم.
ـ غرب: اگر مایل باشید در خصوص فوتبال کرمانشاه صحبت کنیم. به نظر شما فوتبال این استان با رکود مواجه نشده است؟
من همه جا گفته ام که فوتبال کرمانشاه سرشار از استعداد است ولی متأسفانه نبودِ بستر مناسب باعث شده این استعدادها کشف نشوند. وقتی امکانات فوتبالی در کرمانشاه وجود ندارد شما نباید انتظار رشد از فوتبال استان داشته باشید. ما اگر می خواهیم در فوتبال قد علم کنیم ابتدا باید زیرساخت های فوتبالی مان را گسترش و البته شیوه مدیریتمان را نیز تغییر دهیم. مدیریت در فوتبال بسیار تاثیرگذار است. مثلاً سلمان کریمی مدیرعامل شیرین فراز برای این تیم هزینه های بسیاری کرد اما چون از نظر مدیریت ضعیف بود نتوانست در فوتبال دوام بیاورد.
ـ غرب: وحید هاشمیان یکی از علت هایی را که باعث شده استعدادهای فوتبالی در ایران رشد نکنند نبود زیرساخت های فوتبالی می داند؛ حتی او از یک تعبیر جالب استفاده کرد: وقتی یک گلِ زیبا را در بیابان بکارید آن گل خشک می شود چون در بیابان شرایط رشد ندارد.
متأسفانه در فوتبال کرمانشاه یک شرایط بد حاکم است. اشخاصی فوتبال این استان را در دست دارند که از لحاظ مدیریت دچار ضعف هستند و به همین دلیل به فوتبالیست ها اهمیت چندانی نمی دهند؛ برای مثال به مسئولین فوتبال کرمانشاه بگویید آیا کوروش ملکی را می شناسید؟ قطعا آن ها من را نمی شناسند چون فوتبال و فوتبالیست های کرمانشاهی برای آن ها اهمیت ندارند. البته جا دارد از رئیس هیئت فوتبال روانسر تشکر کنم که در یک مراسم رسمی از من تقدیر کردند.
ـ غرب: منشأ این انتقادها چیست؟
من در یکی از روستاهای شهرستان روانسر به دنیا آمده ام و همیشه با افتخار گفته ام یک کُرد هستم پس اگر انتقاد می کنم به این دلیل است که به استانم تعصب خاصی دارم. نمی دانم گفتن این انتقادها تاثیرگذار هست یا نه، اما وقتی وضعیت فوتبال کرمانشاه را می بینم بسیار اندوهگین می شوم، متأسفانه فوتبالیست های کرمانشاهی غریب هستند، من از رسانه های کرمانشاه نیز ناراحت هستم، شاید در طول این سال ها، این دومین مرتبه است که من با یکی از رسانه های استان خودم مصاحبه می کنم، در تلویزیون کرمانشاه برنامه های ورزشی وجود دارد اما حتی یک بار نیز از من دعوت نکرده اند که در این برنامه ها حضور پیدا کنم،به هر حال من همیشه گفته ام که کرمانشاه هیچ کاری برای رشد فوتبالی ام انجام نداده است و اگر من به این سطح از فوتبال رسیده ام به شهرهایی هم چون تهران، کرمان و تبریز مدیون هستم.
-غرب: شما با «محمد طالبی» ارتباط خاصی دارید.
به جرأت می توانم بگویم که آقای طالبی یک ارتباط ویژه و دوستانه با من و بقیه ورزشکاران کرمانشاه دارد. ایشان در تمام لحظات از ما حمایت می کند و این مسأله باعث دلگرمی مان می شود؛ البته جا دارد از مهدی حاتمی نیز تشکر کنم؛ وی بدون هیچ گونه چشم داشتی از من حمایت می کند.
-غرب: و آینده فوتبال کرمانشاه به کجا ختم خواهد شد؟
به نظرم اگر دنبال تغییر هستیم روند فعلی باید تغییر کند. با وضعیت فعلی نمی توان به آینده فوتبال کرمانشاه امیدوار بود. سرنوشت شیرین فراز را ببینید؛ اگر یک مدیریت خوب بر فوتبال وجود داشت این باشگاه هرگز منحل نمی شد.
8066 انتشاردهنده:علی مولوی

انتهای پیام /*

نظر شما