شناسهٔ خبر: 20523544 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

دو رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی درباره آزمون EPT

حفظ استانداردهای علمی، همراهی با دانشجویان

تعداد قابل توجهی از دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد که برای شرکت در آزمون جامع این دانشگاه با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند؛ این روزها با به راه انداختن کمپینی و جمع کردن امضا سعی در همراه کردن ظرفیت حداکثری دانشجویان دارند. همین مساله بهانه خوبی شد تا سراغ دانشجویان، استادان و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی برویم و درباره درست یا نادرست بودن این اعتراض به گفت‌وگو بپردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش فرهیختگان آنلاین، مدتی است تعداد قابل توجهی از دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی برای شرکت در آزمون جامع این دانشگاه با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند؛ این دانشجویان معتقدند ارائه آزمون EPT و حد نصاب رسیدن نمره آن به 40 درصد قبل از برگزاری آزمون جامع مشکلات زیادی برای آنها داشته است. جمعیتی که به گفته خودشان به 10 هزار نفر می‌رسد! و این روزها با به راه انداختن کمپینی و جمع کردن امضا سعی در همراه کردن ظرفیت حداکثری دانشجویان دارند. همین مساله بهانه خوبی شد تا سراغ دانشجویان، استادان و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی برویم و درباره درست یا نادرست بودن این اعتراض به گفت‌وگو بپردازیم.

 کمپین و اعتراض 2000 نفری

آغاز اعتراض‌ها به ارائه حد نصاب نمره زبان دانشگاه آزاد اسلامی (EPT)، قبل از برگزاری آزمون جامع را می‌توان از اردیبهشت سال 94 بازخوانی کرد. در آن ماه جمعی از دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی در بیانیه‌ای عنوان کردند که به بهانه نداشتن حدنصاب آزمون زبان، از انجام آزمون امتحان جامع محروم هستند. در آن بیانیه ضمن انتقاد به سخت بودن آزمونEPT ، پرداخت شهریه‌های میلیونی به دلیل عدم اجازه حضور در آزمون جامع را یکی دیگر از تبعات این قانون دانستند. در ادیبهشت سال جاری همین دانشجویان با راه‌اندازی کمپینی در نامه‌ای خطاب به سرپرست وقت دانشگاه آزاد اسلامی بار دیگر به این مساله پرداختند. در بخشی از نامه آمده است: «تعداد کثیری از دانشجویان دکتری به این مصوبه معترض هستند و اعتراض خود را در قالب کمپین ٢٠٠٠ نفری در فضای مجازی شکل داده‌اند. این تعداد را با جمعیت ١٠ هزار نفری دانشجویان دکتری که پشت سد آزمون زبان برای شرکت در آزمون جامع مانده‌اند در نظر بیاورید.»

 جیب دلالان پر می‌شود!

اما در این میان به سراغ چند دانشجوی این دانشگاه رفتیم و از خواسته آنها سوال کردیم؛ یکی از این دانشجویان به «فرهیختگان» گفت: «براساس بخشنامه جدید دانشگاه آزاد اسلامی که در دوسال اخیر ابلاغ شده، دانشجویان دکتری باید تا قبل از آزمون جامع نمره قبولی یا مشروطی زبان برای گذراندن آزمون جامع ارائه کنند، در حالی که براساس بخشنامه قدیمی ارائه مدرک زبان تا زمان دفاع از رساله بود. مضاف بر آنکه آزمون‌های زبان دیگری مانند ‌MSRT و تولیمو نیز برگزار می‌شود. مثلا نمره قبولی در MSRT، 65 است و نمره مشروطی 55 که این مساله به خودی خود باعث شائبه شده است. بنابراین دانشجویان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی باید از سد این آزمون بگذرند تا به آزمون جامع و دفاع برسند. این در حالی است که برخی دانشجوی دکتری به‌جای تحقیق و پژوهش در رشته تخصصی خود سرگرم یادگیری زبان و پر کردن جیب دلالان و موسسات آموزشی غیرمجاز هستند.»

 منکر مدرک زبان نیستیم

یکی دیگر از دانشجویان درباره مشکلات خود می‌گوید: «متاسفانه این یک طرف قضیه است، طرف دیگر قضیه سنوات آموزشی و هزینه‌کرد سنگین مالی دانشجویان است علاوه‌بر آنکه هر ماه دانشجویان باید70 هزارتومان بابت شرکت در آزمون  پرداخت کنند، هر ترم دانشجویان در ازای قبول نشدن در آزمون EPT باید مرخصی تحصیلی بگیرند و یک سوم شهریه را هم بپردازند که این مساله علاوه‌بر مشکلات مالی برای دانشجویان دکتری باعث مسائل روحی و روانی شده است. ما منکر زبان انگلیسی برای دانشجویان دکتری تخصصی نیستیم اما می‌خواهیم عدالت برقرار شود و دانشگاه آزاد اسلامی مانند دانشگاه‌های دولتی مدرک زبان را موقع دفاع بخواهد. در کل ما سه خواسته داریم، ۱) برداشتن شرط آزمون زبان برای آزمون جامع، ۲) تقلیل نمره آزمون برای دفاع، ۳) در نظر گرفتن حد نصاب نمره معقول و تقلیل برای آزمون‌های دیگر مانند تولیمو.

 در 10 سال گذشته همین روال بوده است

فرهاد حسین‌زاده‌لطفی، مشاور رئیس دانشگاه در امور آموزشی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «قبلا قوانین به این صورت بوده که ارائه نمره زبان قبل از امتحان جامع بوده است، درست نیست و حداقل در 10 سال گذشته چنین قانونی وجود نداشته است. البته طی یکی دو سال اخیر تسهیلات خوبی هم درمورد این مساله برای دانشجویان در نظر گرفته شده است.»

 نکته قابل تامل استاد زبان دانشگاه به دانشجویان

محمد مطیعی، مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و از استادان زبان در گفت‌وگویی با «فرهیختگان» درباره این موضوع گفت: «مساله این است که برای یک دانشجو نباید فرقی داشته باشد که قبل یا بعد از آزمون جامع نمره زبان و مدرکEPT را ارائه دهد. آزمون زبان EPT به این صورت نیست که طی یک یا دو هفته یا یک ماه و دو ماه خودتان را آماده کنید، بلکه باید یک دانشجو، روندی را در پیش بگیرد و در عرض 6 ماه زبان خود را کامل کند و ارتقا دهد. نکته دیگر این است که هر دانشجویی اگر آزمون جامع خودش را گذرانده باشد و آنجا بخواهد EPT را بگذراند بازهم اگر در درس زبان مشکل داشته باشد که حل نمی‌شود. چون زمانی که بین آزمون جامع تا دفاع وجود دارد نمی‌تواند برای هر دانشجو فرصت خوبی برای فراگیری زبان باشد.»

 سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی: نمی‌توانیم سطح استاندارد را در حد معلومات هر نفر تنزل دهیم

مجتبی علوی‌فاضل، ‌سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگویی با «فرهیختگان»، جزئیات کامل‌تری بیان کرد. او گفت: «دوره دکتری به‌عنوان بالاترین دوره آموزشی در کشور است، بنابراین لازم است دانشجویان با تلاش و کوشش از لحاظ علمی به جایی برسند که در آینده در مراکز تحقیقاتی، پژوهشی، آموزشی و دانشگاهی بتوانند به‌عنوان پیشروان علم و فناوری مطرح باشند. در این میان تسلط دانشجویان و دسترسی به منابع علمی دنیا و انتشار دستاوردهای علمی یک امر بدیهی است که براساس ضوابط دانشگاهی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی دارا بودن مدرک معتبر زبان برای این دانشجویان ضروری است. ارائه مدرک قبل از آزمون جامع برای این است که هر دانشجو در فرصت یک سال و نیمی که دارد بتواند پایه‌های زبان خود را تقویت کند. اینکه انتظار داشته باشیم کسانی که نمی‌توانند زبان خود را به سطح استاندارد برسانند، پس ما باید استاندارد را تنزل دهیم هیچ جا در فرهنگ دانشگاهی پذیرفته نیست. جالب است عده‌ای می‌گویند ما این آزمون را سخت برگزار می‌کنیم تا داوطلبان چندین بار هزینه آزمون را پرداخت کنند، اصلا این‌طور نیست و اگر کسی احساس می‌کند آزمون ما غیر عادی و سخت است، می‌تواند در دیگر آزمون‌های معتبر از جمله تافل، آیلتس و MSRT را شرکت کند و طبق نمره قبولی مدرک را ارائه دهد. در این میان تسهیلات خوبی ارائه داده‌ایم، از جمله اینکه واحدهای جبرانی زبان در نظر گرفته‌ایم. حتی گفتیم از 100 نمره، 50 هم بیاورند قبول می‌شوند، حتی گفتیم دانشجویی، نمره 40 هم بیاورد به صورت مشروط می‌تواند آزمون جامع دهد. علاوه‌بر این اگر دانشجویی به دلیل عدم ارائه مدرک زبان مجبور به تمدید ترم شود نیاز ندارد کل شهریه ثابت را پرداخت کند و فقط 25 درصد آن را پرداخت می‌کند.

* نویسنده : محمدرضا حیاتی جانشین دبیر گروه دانشگاه

نظر شما