شناسهٔ خبر: 20522804 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

برای معامله در فضای مجازی دقت کنید

سودجویان فضای سایبری در سال‌های اخیر خود را با پیشرفت‌های فناوری هماهنگ کرده‌ و با توجه به افزایش کاربران شبکه‌های اجتماعی، حجم کلاهبرداری‌های مالی‌شان را بالا برده‌اند.

صاحب‌خبر -

بخصوص در دو سال اخیر که تعداد پرونده‌های اقتصادی مربوط به شبکه‌های اجتماعی افزایشی چشمگیر داشته است.

مرور این پرونده‌ها نشان می‌دهد بزرگ‌ترین مشکل کاربران، اطمینان بیش از حد آنها به کانال‌ها، گروه‌ها، صفحات و ربات‌های موجود در این برنامه‌هاست و کلاهبرداران سایبری با زیرکی کامل نسبت به دادن وعده‌های واهی و تبلیغات فریبنده اقدام و با سوءاستفاده از اعتماد کاربران، آنها را طعمه‌ خود قرار می‌دهند.

کاربران برای خرید یک کالا در فضای مجازی، همیشه این مورد را در نظر داشته باشند که ممکن است تبلیغات انجام‌شده برای کالای مورد نظر، اصلا وجود خارجی نداشته باشد یا فاقد کیفیت مناسب باشد و مجرمان سایبری در پس این تبلیغات با هدایت کاربران به صفحات درگاه‌های بانکی جعلی، اقدام به اخذ اطلاعات کارت‌ بانک و خالی کردن حساب آنها کنند. کاربران باید در مراودات تجاری خود در فضای مجازی وسواس به خرج داده و به مواردی همچون فروش امتیاز وام، وعده شارژ رایگان، پیوستن به ربات شرکت‌های معتبر از جمله اپراتورهای تلفن همراه، ربات‌ پرداخت اینترنتی، فروش کالا با قیمت‌های غیرقابل ‌باور و ارزان‌تر از قیمت واقعی توجهی ویژه‌ کنند و خریدهای خود را از فروشگاه‌های مجازی معتبر انجام دهند و در صورت خرید از شبکه‌های مجازی، بعد از قرار گذاشتن حضوری در یک جای امن و مشاهده کالا، نسبت به پرداخت وجه اقدام کنند.

شهروندان باید توجه داشته باشند در سیستم بانکی، هیچ پرداختی از طریق شبکه‌های اجتماعی خارجی انجام نمی‌گیرد. همان‌طور که از اسم فضای مجازی هم پیداست همه‌ ارتباطات در این فضا نیز مجازی است. بنابراین شهروندان باید با رعایت نکات ایمنی از بروز و ظهور جرایم سایبری پیشگیری کنند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی، موضوع را به پلیس فتا از طریق نشانی اینترنتی www.Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری قسمت ثبت گزارش‌های مردمی اطلاع دهند. کاربران همچنین می‌توانند از سامانه‌ای به نشانی samandehi.ir برای ساماندهی سایت‌ها و وبلاگ‌هایی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بر مبنای اجرای تبصره ماده 21 قانون جرایم رایانه‌ای راه‌اندازی شده است، استفاده کنند.

سرهنگ حافظ شریفی - رئیس پلیس فتای اردبیل

نظر شما