شناسهٔ خبر: 20522766 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکنش ریاست جمهوری افغانستان نسبت به سخنان نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه

کابل - ایرنا - سرپرست سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به اظهارات نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان گفت که کشورهای منطقه باید مسئولیت پذیر باشند و در مبارزه با تروریسم سهیم شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «شاه حسین مرتضوی»، این مطلب را روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در باره سخنان «ضمیر کابلوف» مبنی بر اینکه اگر افغانستان و ناتو در مقابله با داعش ناکام یا بی تفاوت بمانند، بناچار مسکو به گزینه نظامی متوسل می شود، مطرح کرد.
سرپرست سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان افزود که این کشور در خط نخست مبارزه با 20 گروه تروریستی از کشورهای منطقه قرار دارد و
کشورهائی که تصور می کنند با سپر قراردادن طالبان می توانند با داعش مقابله کنند، در اشتباه بسر می برند.
به گفته وی، اگر گروه طالبان در افغانستان حضور نداشت، هیچ گروه تروریستی دیگری در این کشور قدرت ظهور و بروز پیدا نمی کرد.
مرتضوی افزود که گروه طالبان، چتری برای حضور دیگر گروه های تروریستی ایجاد کرده و کشورهای منطقه باید در امر مبارز با تروریسم سهیم شوند.
رسانه های افغانستان روز گذشته به نقل از ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان گزارش دادند که اگر دولت افغانستان و آمریکا در مبارزه با داعش ناکام شوند، روسیه به اقدام نظامی متوسل خواهد شد.
سرپرست سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در نشست روز دوشنبه همچنین گفت که «محمد اشرف غنی»، رئیس جمهوری، شب گذشته با اعضای ارشد جنبش روشنائی در کاخ ریاست جمهوری دیدار و از آنان بابت لغو تظاهرات امروز تشکر کرد.
مرتضوی گفت که رئیس جمهوری در این دیدار به رهبران جنبش روشنائی وعده داد که کمیسیونی را برای بررسی فنی انتقال برق 500 مگاواتی ترکمنستان از مسیر بامیان یا سالنگ، تعیین خواهد کرد.
اشرف غنی پس از اوج گیری اعتراضات جنبش روشنائی سال گذشته نیز کمیسیونی را به همین منظور تعیین کرده بود که این کمیسیون در پایان بررسی های خود انتقال برق از مسیر سالنگ را مقرون به صرفه دانست، اما جنبش روشنائی آن را نپذیرفت.
جنبش روشنائی خواستار انتقال برق وارداتی ترکمنستان از مسیر بامیان است.
سرپرست سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان همچنین گفت که بزودی در کاخ ریاست جمهوری افغانستان برای شهدای جنبش روشنائی 2 مرداد سال گذشته در میدان «دهمزنگ» با حضور خانواده شهدای این جنبش مراسم بزرگداشت برگزار خواهد کرد.
مرتضوی، در باره وضعیت امنیتی کشور و تصرف دو شهرستان توسط طالبان در روزهای گذشته گفت که نیروهای افغان در برابر تروریست ها سیاست تهاجمی را در پیش گرفته اند و بزودی شهرستان هائی که به دست طالبان سقوط کرده، از آنان بازپس گرفته خواهد شد.
به گفته مرتضوی، گروه طالبان روز گذشته پس از تصرف شهرستان «تیوره» در استان «غور»، به بیمارستان این شهر حمله کرده و 35 غیر نظامی را به قتل رسانده اند.
سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان همچنین از اعزام اولین گروه حجاج افغان از فرودگاه کابل به عربستان خبر داد و گفت که هزینه اعزام حجاج نسبت به سال گذشته برای هر یک از آنان، 30 درصد کاهش یافته است.
آساق*291*1610

انتهای پیام /*

نظر شما