چکیده
پژوهش حاضر به منظور طراحی پرسشنامة فرهنگ سازمانی سازمان های آموزشی و سنجش اعتبار و پایایی آن انجام گرفت. پرسشنامة اولیه با مطالعات نظری و براساس الگوی فرهنگ سازمان های آموزشی (EOCM)، که حاصل پژوهشی کیفی توسط پژوهشگر بوده است، با 66 گویه طراحی شد. در اجرای آزمایشی 5 گویه به دلایلی از جمله کمبودن ضریب همبستگی (قطع 0/2) حذف شد. در مرحلة نهایی، پرسشنامه با 61 گویه در جامعة آماری شامل 189 نفر کارکنان آموزشوپرورش استان خراسان جنوبی اجرا شد. مقدار KMO=0/798 و معناداربودن آزمون بارتلت P=0/0001 نشاندهندة توجیهپذیربودن اجرای تحلیل عاملی در این مطالعه بود. پایایی پرسشنامه با محاسبة آلفای کرونباخ با نرمافزار SPSS و نیکویی برازش ساختار پرسشنامه و زیرمؤلفه های آن به روش محاسبة ضرایب تحلیل عاملی تأییدی و با نرمافزار Amos18 انجام گرفت. در مرحلة نهایی ضرایب همبستگی گویه ها و ضرایب عاملی، معیارِ حذف گویه های نامناسب قرار گرفت. 5 گویه با ضریب همبستگی کمتر از 0/4 و 2 گویه بهدلیل کاهشیافتن تعداد گویه ها در شاخص و عدم کفایت برای تحلیل عوامل حذف شدند. یافته های مطالعة حاضر نشان داد پرسشنامه با 54 گویه با آلفای کرونباخ 0/97 پایایی خوبی دارد و تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان دهندة برازش خوب ساختار پرسشنامه و الگوی نهایی (0/895=GFI و RMSEA=0/098) بود.
کلیدواژه ها: فرهنگ سازمانی آموزشوپرورش؛ پرسشنامة فرهنگ سازمانی آموزشوپرورش
نویسندگان:
نرگس قدسیان: دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
محمد رضا اسدی یونسی: استادیار، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
هادی پور شافعی: دانشیار، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
محمد اسدالهی: کارشناس ارشد، مدیریت آموزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
مجله مدیریت فرهنگ سازمانی - دوره 15، شماره 1، بهار 1396.
∎
نظر شما