شناسهٔ خبر: 20522686 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نرگس قدسیان، محمد رضا اسدی، یونسی هادی پور شافعی، محمد اسدالهی

طراحی و اعتبار یابی پرسش نامه فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش (EOCQ)

پژوهش حاضر به ­منظور طراحی پرسشنامة فرهنگ سازمانی سازمان­ های آموزشی و سنجش اعتبار و پایایی آن انجام ­گرفت.

صاحب‌خبر -

چکیده

پژوهش حاضر به ­منظور طراحی پرسشنامة فرهنگ سازمانی سازمان­ های آموزشی و سنجش اعتبار و پایایی آن انجام ­گرفت. پرسشنامة اولیه با مطالعات نظری و براساس الگوی فرهنگ سازمان­ های آموزشی (EOCM)، که حاصل پژوهشی کیفی توسط پژوهشگر بوده است، با 66 گویه طراحی شد. در اجرای آزمایشی 5 گویه به دلایلی از جمله کم­بودن ضریب همبستگی (قطع 0/2) حذف­ شد. در مرحلة نهایی، پرسشنامه با 61 گویه در جامعة آماری شامل 189 نفر کارکنان آموزش‌وپرورش استان خراسان جنوبی اجرا­ شد. مقدار  KMO=0/798 و معناداربودن آزمون بارتلت  P=0/0001 نشان‌دهندة توجیه‌پذیربودن اجرای تحلیل عاملی در این مطالعه بود. پایایی پرسشنامه با محاسبة آلفای کرونباخ با نرم‌افزار SPSS  و نیکویی برازش ساختار پرسشنامه و زیر­مؤلفه­ های آن به روش محاسبة ضرایب تحلیل عاملی تأییدی و با نرم‌افزار Amos18 انجام­ گرفت. در مرحلة نهایی ضرایب همبستگی گویه­ ها و ضرایب عاملی، معیارِ حذف گویه ­ها­ی نامناسب قرار گرفت. 5 گویه با ضریب همبستگی کمتر از 0/4 و 2 گویه به‌دلیل کاهش‌یافتن تعداد گویه­ ها در شاخص و عدم کفایت برای تحلیل عوامل حذف­ شدند. یافته­ های مطالعة حاضر نشان ­داد پرسشنامه با 54 گویه با آلفای کرونباخ 0/97 پایایی خوبی دارد و تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان ­دهندة برازش خوب ساختار پرسشنامه و الگوی نهایی (0/895=GFI و  RMSEA=0/098) بود.

کلیدواژه ها: فرهنگ سازمانی آموزش‌وپرورش؛ پرسشنامة فرهنگ سازمانی آموزش‌وپرورش

نویسندگان:

نرگس قدسیان: دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران

محمد رضا اسدی یونسی: استادیار، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

 هادی پور شافعی: دانشیار، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

 محمد اسدالهی: کارشناس‌ ارشد، مدیریت آموزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران

مجله مدیریت فرهنگ سازمانی - دوره 15، شماره 1، بهار 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما