شناسهٔ خبر: 20522315 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رضا طهماسبی، داوود عباسی، مهدی فتاحی، مظاهر یوسفی امیری

بررسی تأثیر سازمانی رهبری خدمتگزار بر رفتار شغلی اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه

هدف اصلی این پژوهش بررسی اثر سازمانی رهبری خدمتگزار در دانشگاه زنجان است. در این تأثیر رهبری خدمتگزار بر هشت متغیر رفتاری اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه زنجان آزمون شده است.

صاحب‌خبر -

چکیده

رهبری خدمتگزار نوعی رهبری است که تمایلات و منافع شخصی خود را کنار می‌گذارد و در پی تحقق نیازهای فیزیکی، عاطفی و معنوی دیگران برمی‌آید. با توجه به این تعریف انتظار می‌رود رهبری خدمتگزار پیامدهایی مثبت ایجاد کند. هدف اصلی این پژوهش بررسی اثر سازمانی رهبری خدمتگزار در دانشگاه زنجان است. در این تأثیر رهبری خدمتگزار بر هشت متغیر رفتاری اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه زنجان آزمون شده است. بدین منظور پرسشنامه‌ای برای سنجش این متغیرها طراحی شد و پس از اطمینان از پایایی و روایی به‌وسیلة تحلیل عاملی تأییدی، در میان نمونه‌ای متشکل از 200 نفر از اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه زنجان که به‌طور تصادفی انتخاب شده بودند، توزیع شد. روش تحقیق توصیفی– همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که رهبری خدمتگزار اثر مثبت و معنادار بر بروز متغیرهای عجین‌شدن با شغل، امید، عزت نفس سازمانی، تعهد سازمانی و رفتارهای شهروندی سازمانی، و اثر منفی و معنادار بر قصد ترک خدمت اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه زنجان می‌گذارد.

کلیدواژه ها: رفتار سازمانی؛ رهبری خدمتگزار؛ مدل معادلات ساختاری

نویسندگان:

رضا طهماسبی: استادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران

 داوود عباسی: استادیار، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران

 مهدی فتاحی: دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

 مظاهر یوسفی امیری: دانشجوی دکتری مدیریت سازمان‌های دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران  

مجله مدیریت فرهنگ سازمانی - دوره 15، شماره 1، بهار 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما