شناسهٔ خبر: 20522277 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تسنیم گزارش می‌دهد

گلایه‌های هنرمند هندیجانی از برخی بی‌توجهی‌ها/خبرنگاران‌ در پیچ‌ و خم زندگی فراموش‌ شده‌اند‌

R41468/P1361/S6,57/CT7

در هندیجان توجه کمی به قشر زحمت‌کش هنرمند و خبرنگار می‌شود، و این قشر موثر و اهل قلم در پیچ‌وخم زندگی فراموش‌شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندر هندیجان، هندیجان از دیرباز مهد تمدن، شعر ادب، هنر بوده چنانکه بزرگان زیادی را در خود پرورش و در اختیار جامعه قرار داده است.

هنرمندان متعهد الگوی جوامع خود بوده، مردم از آن‌ها به نیکی یاد، سعی دارند خود را به آن‌ها نزدیک و معاشرت اجتماعی داشته باشند. هنرمندان در بین مردم چهره‌های شناخته‌شده و محبوبی هستند.

هنرها جلوه‌های زیادی دارند یکی از هنرها تصاویر و نوشته‌هایی هستند که خبرنگاران و نویسندگان خلق می‌کنند، خطاطی، نقاشی، مینیاتوریست و گرافیست نیز یکی دیگر از هنرها است که در جامعه خلق‌شده و زیبایی‌های دیگری را به مردم عرضه می‌کند.

حاکمان طاغوت به هنرمندان تعدی می‌کردند

در طول تاریخ هنرمندان زیادی وجود داشتند که مورد ظلم و تعدی حاکمان قرار می‌گرفتند در باطن همه هنرمندان استقلال از حکومت و سلطنت وجود دارد چراکه هنر با حکومت‌داری غیر متعهدانه سازگاری ندارد هنر متعلق به ذات اقدس الهی است و هر چه هنر به خالق اصلی نزدیک باشد زیباتر است.

بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران هنر و هنرمندان توانستند با حمایت انقلاب اسلامی هنر خود را به مردم فهیم و انقلابی ایران هدیه کنند. ما در همه آثار هنرمندان عزیز متعهد جلوه‌های زیبایی الهی و فرستادگان خداوند را می‌بینیم.

هنر آن‌قدر در نزد انقلاب ما جایگاه رفیع پیدا کرد که امام خامنه‌ای ولی امر مسلمین جهان هرساله جلسات مهمی را با هنرمندان در مناسبت‌های مختلف برگزار و از این عزیزان تقدیر و قدردانی می‌کنند. حمایت شخصیت اول یک حکومت از هنرمند جایگاه رفیع آن را به مردم نمایان می‌کند.

لذا با این تفاسیر هنرمندان طلایه‌داران عرصه مبارزه با انحرافات، مستکبرین، مشرکین، متوحشان بدون اینکه سلاح و مهمات جنگی داشته باشند، هنرمندان با قلم خود توانسته و می‌توانند بدون هیچ درگیری افکار ملتی را دگرگون کنند. انقلاب ایران توانست آزادی را به هنرمندان متعهد و دلسوز برگرداند.

اگر هنر برمدار حق و حقیقت ذات اقدس الهی نچرخد این را نمی‌توان یک هنر متعهدانه و دلسوزانه نامید لذا هنر باید در مدار خواسته‌های خداوند و اولیایی او باشد. چراکه هنرمند، نقاش، نویسنده، خبرنگار واقعی خداوند باری‌تعالی، رحمان و رحیم است که توانسته زیبایی‌ها را آفریند تا ما از آن نقل کنیم.

به مشکلات هنرمندان و خبرنگاران در هندیجان رسیدگی ‌شود

در همه جای دنیا از هنرمندان و زحمات آنان به‌خوبی قدردانی می‌شود اما این موضوع در هندیجان کم‌رنگ نمایان کرده و امیدواریم موردتوجه قرار گیرند.

هندیجان یک شهر فقیر و درآمدهایی آن از طریق صیادی و کشاورزی است لذا جایی برای هنرمندان و پرداخت هزینه‌های آنان نیست فقط مسئولان هستند که می‌توانند از هنرمندان حمایت مادی و معنوی کنند تا درراه خود استوار باشند.

اما مسئولان به دلایل متعدد تاکنون نتوانسته‌اند حق هنرمندان هندیجانی را ادا کنند، حتی شاید اطلاعی از هنرمندان که چه کسانی، کجایند، زندگی آنان به چه شکل اداره می‌شود، ندارند.

درنتیجه هنرمندان و خبرنگاران در هندیجان مورد بی‌مهری قرارگرفته‌اند و انتظار است مسئولان با درایت و متانت ضمن کسب اطلاع از زندگی و دیدار با آن‌ها از نزدیک در خصوص مسائل گفت‌وگو کنند.

هادی عطشانی خطاط، نقاش، مینیاتوریست و گرافیست هندیجانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بندر هندیجان، اظهار داشت: بنده با 20 سال سابقه فعالیت در عرصه فرهنگی و هنری هندیجان توانسته‌ام عناوین مختلفی را با حمایت‌های مردم محروم کسب کنم.

با حمایت مردم توانسته‌ام مقام‌های ملی و استانی را کسب کنم

وی افزود: ازجمله این عناوین می‌توان به مقام نخست ملی در مسابقات نقاشی مینیاتور مردادماه سال 1373 رده دانش آموزان مقطع متوسطه، کسب چهار مقام استانی در این رشته، رتبه‌ی نخست استانی در سال‌های 1370،71،72،73، دارنده دیپلم افتخار در رشته مینیاتور از سوی وزیر وقت آموزش‌وپرورش سال 1373 در مشهد مقدس، مقام نخست و برگزیده استان خوزستان در مینیاتور و تذهیب سال 1384 بهبهان، اشاره کرد.

رئیس انجمن هنرهای تجسمی اداره فرهنگ و ارشاد هندیجان بیان کرد: کسب مقام نخست رشته طراحی در اولین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) استان خوزستان در رده دانش آموزان راهنمایی سال 1369،20 سال سابقه تدریس نقاشی، طراحی در کتابخانه عمومی، مسجد جامع، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، اداره فرهنگ و ارشاد، هلال‌احمر و بسیاری از مدارس ازجمله اقدامات هنری این‌جانب است.

وی گفت: تاکنون دو بار مصاحبه ضبط‌شده در برنامه نخلستان، شب‌های کارون و یک‌بار مصاحبه زنده پخش تصویری از برنامه شب‌های کارون در مهرماه سال 1388 در صداوسیمای خوزستان داشته‌ام.

عطشانی عنوان کرد: اکنون 15 ماه است، براثر حادثه دل‌خراش رانندگی از ناحیه دو پا صدمه شدید دیده به‌طوری‌که قادر به انجام کار و امرارمعاش نیستم در این مدت مسئولان یادی از ما نکردند.

وی افزود: باوجود همکاری تمام‌وقت با بسیاری از نهادها، ادارات دولتی، مسئولان و انجام کارهای تبلیغاتی، هنری، بخصوص شهرداری هندیجان که سابقه همکاری بنده با شهرداری بیش از 15 سال است اما تاکنون سراغی از من نگرفته‌اند.

مورد کم‌لطفی مسئولان قرار گرفتم

رئیس انجمن هنرهای تجسمی اداره فرهنگ و ارشاد هندیجان بیان کرد: فعالیت‌ها و اقدامات هنری، تبلیغاتی ما در سطح شهر فراگیر، عمومی بود، همه مسئولان ادارات کارهای تبلیغاتی خود را به ما می‌سپردند، ولی متأسفانه بعد از تصادف دیگر هیچ‌کس از ما یادی نکرد انگار که ما وجود نداشتیم.

وی گفت: فعالیت‌های هنری ما گامی در جهت خدمت به مردم و پیشرفت هنری شهرستان بود، بر این خدمات افتخار داریم اما اکنون‌که 15 ماه از صحنه هنری خارج شدم انتظار این بود که مسئولان و خود مردم حداقل یادی از ما می‌کردند نه اینکه به فراموشی بسپارند.

عطشانی عنوان کرد: بنده در سه سال گذشته دروازه قرآن ورودی شهر هندیجان را به‌تنهایی رنگ‌آمیزی و خطاطی کرده همچنین بسیاری از مکان‌های دیگر را به سفارش شهرداری با کمترین هزینه زیباسازی و نقاشی کردم، اما هیچ‌کدام از متولیان عیادتی از ما نداشتند.

وی افزود: بنده در بسیاری از مراسم‌ها، مناسبت‌های ملی و مذهبی ازجمله نمایشگاه‌هایی که در ایام محرم، دفاع مقدس در سطح شهر برگزار می‌گشت با هزینه بسیار کم نقاشی، خطاطی، دکوراسیون انجام می‌دادم.

مینیاتوریست و گرافیست کار هندیجانی بیان کرد: در نمایشگاه‌های بزرگ حجاب، عفاف، یادبود شهدا و بسیاری از برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری تنها از بنده برای تبلیغات، خطاطی و نقاشی دعوت می‌شد اما اکنون می‌بینم دیگر هیچ عکس به یاد هنر، هنرمندان نیست.

هنرمندان به گردن همه ما حق‌دارند

حسین پور دوستعلی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هندیجان در گفت گو با خبرنگار تسنیم در بندر هندیجان، اظهار داشت: هادی عطشانی از اساتید و مربیان زحمت‌کش شهرستان بوده و به گردن همه حق بزرگی دارد.

وی افزود: عطشانی علاوه بر کارهای تبلیغاتی یک هنرمند متعهد، دلسوز، مردم‌دار و فعال است ما برای این بزرگوار متأسفیم که چنین حادثه دردناکی اتفاق افتاده، برای این عزیز آرزوی سلامتی داریم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد هندیجان بیان کرد: ضمن تشکر از شما خبرنگار محترم، پیگیر مشکلات و سوژه‌های خبری، انشالله به همراه حضرت‌عالی و دیگر دوستان از جناب عطشانی عیادت و سرکشی خواهیم کرد.

گزارش از محمدمهدی صادقی

انتهای پیام/

نظر شما