شناسهٔ خبر: 20522097 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

اسرائیل و عربستان علیه فلسطین

روزنامه صهیونیستی هاآرتص، عربستان سعودی را بهترین دوست اسرائیل تلقی کرد و نوشت: زمان آن فرا رسیده که مناسبات ریاض و تل‌آویو آشکار شود.

صاحب‌خبر -

در این‌که مناسبات پنهانی رژیم آل‌سعود و اسرائیل در طول شش سال گذشته همواره در مسیر عادی‌سازی حرکت کرده شکی در آن نیست اما پس از دیدار اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از ریاض این مناسبات شکل جدی‌تری به خود گرفت.

از ابتدای آغاز بحران سوریه در سال 2011 عربستان‌سعودی یک اتاق عملیات سیاسی مشترک را با رژیم صهیونیستی علیه محورمقاومت تشکیل داد تا شطرنج سیاسی و نظامی خاورمیانه را به سود اسرائیل تغییر دهد.

عادل الجبیر وزیرخارجه و سرلشکر انور عشقی از مقامات امنیتی عربستان و شاهزاده ترکی الفیصل رئیس سابق سازمان امنیت عربستان در طول دو سال گذشته حداقل شش‌بار از فلسطین اشغالی دیدن کردند.

در جریان این دیدارها عربستان سعودی تعهد داد تا زمینه فروپاشی محور مقاومت را فراهم و سفارتخانه‌های اسرائیل را در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس افتتاح کند. عربستان همچنین در سال‌های اخیر از طریق شرکت آمریکایی آرامکو روزانه 500هزار بشکه نفت با قیمتی پایین‌تر از سقف اوپک در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است. همچنین سرمایه‌گذاری مشترک اسرائیل و عربستان برای حفاری و استخراج نفت و گاز در حوزه‌های نفتی دریای مدیترانه بخشی از همکاری مستقیم ریاض و تل‌آویو تلقی می‌شود.

در جریان سفر اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به ریاض مقرر شد شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس مناسبات خود را با ایران قطع و به جای آن سفارتخانه‌های رژیم صهیونیستی را افتتاح کنند.

همچنین تشکیل یک جبهه عبری عربی علیه ایران و محور مقاومت بخشی از دستاوردهای سفر اخیر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان بود.

فشار عربستان و آمریکا به قطر و کویت برای کاهش یا قطع مناسبات با تهران برآیند این سفر بود هر چند که قطر در این خصوص مقاومت‌هایی از خود نشان داد اما کویت که بشدت از سیاست‌های ریاض پیروی می‌کند، سطح روابط خود را با ایران کاهش داد.

اقدام اخیر رژیم صهیونیستی در قرار دادن گیت‌های الکترونیکی در اطراف مسجدالاقصی و منع نمازگزاران فلسطینی از ورود به قبله اول مسلمانان برآیند سازشکاری‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با رژیم صهیونیستی است. در جریان درگیری‌های خونین اخیر فلسطینیان و نظامیان ارتش رژیم‌صهیونیستی، عربستان و سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نه‌تنها سکوت اختیار کردند بلکه از اقدامات اسرائیل حمایت کردند.

لذا به نظر می‌رسد که تحلیل اخیر روزنامه صهیونیستی هاآرتص مبنی بر ضرورت آشکار ساختن مناسبات تل‌آویو و ریاض مقدمه‌ای برای افتتاح سفارتخانه‌های اسرائیل در عربستان، کویت، بحرین و امارات تلقی می‌شود.

اگر سفارتخانه‌های اسرائیل در این کشورها افتتاح شود قطعا بحران فعلی خاورمیانه در آینده به حوزه خلیج فارس منتقل خواهد شد و این منطقه شاهد یک تنش سیاسی و نظامی طولانی خواهد بود.

دکتر حسن هانی‌زاده

کارشناس مسائل غرب آسیا

نظر شما