شناسهٔ خبر: 20522035 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رییس دانشگاه امیرکبیر تاکید کرد؛

تفاوت ۲۰ درصدی بودجه دانشگاه‌های داخلی با مراکز مشابه خارجی

71567

رییس دانشگاه امیرکبیر از عدم اختصاص بودجه دانشگاه‌های سطح یک برای ارتقاء در سطح جهانی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه بودجه دانشگاه‌های داخل کشور قابل مقایسه با دانشگاه‌های مشابه خارجی نیست و با وجود اینکه قول‌هایی برای اختصاص ردیف اعتباری به دانشگاه‌ها داده شده بود اما تاکنون این بودجه محقق نشده است.

صاحب‌خبر -

دکتر احمد معتمدی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این مطلب اظهار کرد: با وجود قول مساعد سازمان برنامه و بودجه کشور برای اختصاص بودجه به دانشگاه‌های سطح یک به منظور کمک به این دانشگاه‌ها در زمینه ارتقاء به رتبه‌های جهانی،‌ متاسفانه هنوز ردیف اعتباری و یا بودجه مشخصی از سوی این سازمان به دانشگاه‌ها اختصاص نیافته و ما همچنان منتظر این ردیف بودجه هستیم. در غیر این صورت روند ارتقاء دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی کندتر خواهد شد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اعتبار تخصیصی دانشگاه‌های داخلی ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر از دانشگاه‌های معتبر خارجی است، گفت: بودجه دانشگاه‌های خارجی به هیچ عنوان قابل مقایسه با دانشگاهای داخل کشور نیست به طوری که ما مقایسه‌ای در این زمینه انجام دادیم که در نهایت مشخص شد که بودجه دانشگاه‌های داخل ۱۰ تا۲۰ درصد کمتر از اعتبار دانشگاه‌های مشابه خارجی است. بنابراین نیاز است توجه بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

به گفته دکتر معتمدی، طبق بررسی‌های صورت گرفته ۱۰ دانشگاه برتر دنیا بودجه‌ای بیشتر از یک میلیارد دلار دارند و دانشگاه ام‌آی‌تی که برترین دانشگاه جهان است، در حال حاضر ۲.۵ میلیارد دلار بودجه دارد. این در حالی است که اعتبار دانشگاه‌های بزرگ صنعتی کشور حدود ۴۵ تا ۵۵ میلیون دلار است.

رییس دانشگاه‌ امیرکبیر تاکید کرد: دانشگاه‌های خارجی علاوه بر بودجه‌های بالای که دریافت می‌کنند درآمدهای اختصاصی بالایی نیز دارند این در حالی است که تنها حدود یک سوم بودجه‌های دانشگاه‌های داخل توسط درآمدهای داخلی دانشگاه‌ تامین می‌شود.

دکتر معتمدی در پایان خاطرنشان کرد: عمده‌ترین درآمده‌های دانشگاه‌ها از طریق جذب دانشجویان شهریه پرداز تامین می‌شود که ما اعتقاد داریم نباید درصد بالایی از این دانشجویان را جذب کنیم و دانشگاه‌های دولتی نباید به سمت خصوصی سازی حرکت کنند و باید تعادل در این زمینه حفظ شود. ضمن این که ما همواره تلاش می‌کنیم از طریق دانشجویان بین‌المللی و قراردادهای خارجی درآمدهای اختصاصی دانشگاه را افزایش دهیم.

انتهای پیام

نظر شما