شناسهٔ خبر: 20521998 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

در ديدار مشاور امنيت ملي رئيس‌جمهوري افغانستان با شمخاني تأكيد شد

امنيت ايران و افغانستان درهم‌تنيده است

صاحب‌خبر -

عصر روز دوشنبه، محمد حنيف اتمر، مشاور امنيت ملي رئيس‌جمهور افغانستان، با دريابان علي شمخاني، دبير شوراي‌عالي امنيت ملي ديدار كرد. تحولات امنيتي منطقه، روند همکاري‌هاي دوجانبه در زمينه‌ اقتصادي، امنيتي، آب‌هاي مرزي، مبارزه با مواد مخدر و مبارزه با تروريسم موضوع گفت‌وگوي آنها بود. شمخاني در ابتداي اين ديدار، ضمن محکوم‌کردن انفجار تروريستي روز دوشنبه در کابل که منجر به کشته و مجروح‌شدن تعدادي از مردم افغانستان شد اين واقعه را به خانواده‌هاي داغدار، دولت و مردم اين کشور تسليت گفت. او با اشاره به درهم‌تنيدگي و غيرقابل‌گسست‌بودن امنيت جمهوري اسلامي ايران و افغانستان گفت: «مقابله با شکل‌گيري و گسترش گروه‌هاي تروريستي و تکفيري نيازمند اقدامات منسجم و هماهنگ ميان کشورهاي همسايه است». شمخاني با ابراز نگراني نسبت به تداوم حمايت‌هاي مالي و اطلاعاتي و تسليح گروه‌هاي تکفيري و تروريستي از سوی برخي کشورهاي مرتجع منطقه با پوشش ايجاد مدارس ديني و مؤسسات اجتماعي افزود: «اين روند موجب گسترش ناامني، نزاع‌هاي فرقه‌اي و مذهبي و  مخدوش‌شدن اقدامات دولت افغانستان براي پيگيري فرايند توسعه و سازندگي در اين کشور مي‌شود». دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به سابقه تمدني و اشتراکات گسترده فرهنگي ميان دو کشور گفت: «تداوم رايزني‌ها و تبادل تجربيات براي مبارزه با ناامني موجب شکل‌گيري ثبات، آرامش و رفاه در مرزهاي ميان دو کشور و زمينه‌ساز بهره‌مندي از منافع پايدار و مشترک خواهد شد». دبير شوراي‌عالي امنيت ملي، با تأکيد بر ضرورت افزايش تحرک و فعاليت کميته‌هاي پنج‌گانه همکاري 
دو جانبه و رفع موانع موجود اظهار کرد: «عدم اهتمام کافي به فعاليت مؤثر ساختارهاي مورد توافق براي حل مشکلات موجود موجب کندشدن روند تحقق اراده سياسي رهبران دو کشور براي گام‌برداشتن در مسير مناسبات مبتني بر تأمين منافع مشترک خواهد شد». محمدحنيف اتمر مشاور امنيت ملي رئيس‌جمهور افغانستان نيز در اين ديدار با اشاره به همکاري‌هاي سازنده جمهوري اسلامي ايران در مسير تشکيل دولت وحدت ملي در افغانستان بر تداوم مسير مذاکره به منظور تقويت اقتدار و انسجام دولت وحدت ملي تأکيد کرد. او گفت: «افزايش بي‌ثباتي و تفرقه سياسي در افغانستان زمينه‌ساز تقويت و نفوذ تروريسم و شکل‌گيري ناامني قابل گسترش به ساير کشورهاي منطقه است». اتمر تصريح كرد: «نيروهاي نظامي و امنيتي افغانستان با بهره‌گيري از توانمندي‌هاي بومي، تلاش مستمر و مؤثري را براي ريشه‌کني تروريسم و مقابله با تحرکات اشرار به‌ويژه در مرزهاي مشترک دو کشور اعمال کرده‌اند».
نشست دوم کميته‌هاي پنج‌گانه ايران و افغانستان 
نشست بررسي کميسيون همکاري‌ها ميان ايران و افغانستان برگزار شد؛ در اين نشست که يكشنبه، با رياست صلاح‌الدين رباني وزير امورخارجه و با حضور رؤسا و نمايندگان کميته‌هاي پنج‌گانه اين کميسيون، در وزارت امورخارجه افغانستان برگزار شد، رؤسا و نمايندگان کميته‌هاي پنج‌گانه درباره سفر اخيرشان به تهران و نشست‌هايي که با طرف ايراني داشتند، به وزير امورخارجه گزارش دادند. آنها فعاليت‌هاي اين کميته‌ها در پنج مورد (امنيت، اقتصاد، آب، همکاري‌هاي فرهنگي و امور مهاجرين) گزارش دادند.

نظر شما