شناسهٔ خبر: 20521989 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

انفجار در کابل ده‌ها کشته و زخمي بر جاي گذاشت

شليك به دولت ضعيف «غني»

صاحب‌خبر -

پايتخت افغانستان سال‌ها امن‌ترين شهر کشوري بود خشونت‌زده. اما بمب‌گذاري‌ صبح روز گذشته در کنار انفجارهاي ماه‌هاي اخير نشان مي‌دهد که حالا کابل يکي از خطرناک‌ترين شهرهاي افغانستان است و اين يعني کشتار روزافزون غيرنظاميان و ضربه‌اي ديگر به دولت ضعيف و شکننده احمد غني. صبح روز گذشته و پيش از ساعت هفت به وقت محلي خودرويي انتحاري مملو از مواد منفجره با ضربه‌زدن به اتوبوس حامل کارمندان وزارت معدن افغانستان منفجر شد و دست‌کم 35 کشته و 40 زخمي بر جاي گذاشت که برخي از آنها کودک بوده‌اند. آن‌طور که پليس افغانستان گفته، حمله در بخش غربي کابل رخ داده و اکثر قربانيان هم از کارمندان وزارت معدن بوده‌اند. «ترافيک بود و مردم راهي مدرسه و محل‌ کارشان بودند. بسياري از مغازه‌ها تازه باز شده بودند»؛ اين توضيحات بصير مجاهد سخنگوي فرماندهي پليس کابل بود.
تنها ساعتي پس از حمله، گروه طالبان که روز پيش از آن دو ولايت افغانستان را تحت تصرف درآورده بود، با انتشار بيانيه‌اي مسئوليت حمله را پذيرفت و اعلام کرد هدف اين حمله اتوبوس حامل کارمندان آژانس اطلاعاتي دولت بوده است، هرچند دولت افغانستان گفت کارمندان اطلاعاتي دولت هرگز با اتوبوس جابه‌جا نمي‌شوند.
به باور برخي تحليلگران زمان اين حمله نشان مي‌دهد که طالبان به دنبال بالاترين تلفات جاني و خسارت مالي بوده است. از سوي ديگر تعداد بالاي کشته‌شدگان غيرنظامي هراسي به جان مردم ساکن کابل مي‌اندازد و ضعف دولت افغانستان را به رخ مي‌کشد که حتي نمي‌تواند پايتخت خود را از موج حملات طالبان ايمن نگه دارد.
به گفته بصير مجاهد اتوبوسي كه به آن حمله شده، کاملا منهدم شده و سه خودروي ديگر و چندين مغازه اطراف محل هم به‌طور جدي آسيب ديده‌اند. مقامات افغان مي‌گويند به علت وضعيت وخيم برخي مجروحان، تعداد قربانيان اين حادثه احتمالا افزايش مي‌يابد. باقر محمدي يکي از مغازه‌داران آن منطقه در گفت‌و‌گو با الجزيره از تخريب کامل مغازه‌اش خبر داد و گفت: «طالبان مردم بي‌گناه را هدف قرار داده است. چه کسي از کشتن مردم بي‌گناه سود مي‌برد؟».
حمله اخير درست در روزي اتفاق افتاد که جامعه هزاره افغانستان قصد داشت مراسمي براي سالگرد حملات خونين سال گذشته به پايتخت برگزار کند؛ حمله‌اي که 84 کشته و بيش از 300 زخمي بر جاي گذاشت و بيشتر قربانيان از قوم هزاره بودند. حمله سال گذشته اولين حمله داعش به اين کشور بود و پس از آن اين گروه تروريستي در چندين حمله ديگر شيعيان افغانستان را هدف قرار داد.  
بمب‌گذاري‌هاي بي‌امان ماه‌هاي اخير تنها در نيمه اول سال جاري ميلادي به کشته‌شدن هزارو 662 غيرنظامي و زخمي‌شدن سه‌هزارو 581 نفر منجر شد. در حمله ويرانگر ماه مي ‌کابل که آن هم در ساعات پرتردد صبحگاهي اتفاق افتاد، بيش از 150 نفر کشته و صدها نفر زخمي شدند، انفجاري که مرگ‌بارترين حمله به افغانستان از سال 2001 به اين سو بود.  قربانيان کابل در سال جاري حدود 20 درصد قربانيان کل افغانستان بوده‌اند و اين در حالي است که هنوز نيمي از سال باقي مانده است و اگر اقدامات امنيتي پيشگيرانه‌اي صورت نگيرد، بي‌شک کابل باز هم شاهد چنين حملات مرگ‌باري خواهد بود. بسياري سرعت افزايش حملات به کابل را تهديدي براي دولت، اقتصاد شکننده، آموزش و نهادهاي بي‌شماري مي‌دانند که مقر اصلي آنها در کابل است. قربانيان اصلي بيشتر اين حملات غيرنظاميان بوده‌اند چراکه تمرکز امنيتي بيشتر روي نهادهاي نظامي و دولتي کابل است.
سه سال از زماني که ديويد کامرون نخست‌وزير وقت بريتانيا اعلام کرد «مأموريت انجام شده» و باراک اوباما رئيس‌جمهوري وقت ايالات‌ متحده هم گفت «جنگ آمريکا در افغانستان به پايان رسيده» مي‌گذرد ولي کشتارهاي اخير کابل گوياي اين است که براي افغان‌ها جنگ و خشونت هيچ‌گاه متوقف نشده است. گرچه برخي ژنرال‌هاي غربي از افزايش شمار نيروهاي خود در افغانستان خبر مي‌دهند ولي تجربه نشان داده حضور نيروهاي خارجي براي افغانستان نه امنيت پايدار به ارمغان آورده و نه صلحي واقعي. اين البته به معني رهاگذاشتن افغانستان به حال خودش در موقعيت کنوني نيست ولي نشان‌دهنده ناکارآمدي غرب و دولت افغانستان در مهار طالبان و ديگر گروه‌هاي تندروي تروريستي منطقه است. 

انفجار مرگ‌بار در لاهور
پاکستان کشور همسايه افغانستان هم يکي ديگر از قربانيان گروه‌هاي تروريستي منطقه است. روز گذشته و ساعاتي پس از حمله کابل، انفجاري در شهر لاهور پاکستان به کشته‌شدن دست‌کم 25 نفر و زخمي‌شدن 53 نفر منجر شد. به گفته يکي از مقامات پليس پاکستان انفجار روز گذشته در نزديکي پارک تکنولوژي لاهور و بازار شلوغ سبزي‌فروشي روي داد و مقامات پليسي را هدف قرار داد که براي پاک‌سازي دست‌فروشان به منطقه اعزام شده بودند. با اين همه حيدر اشرف يکي از مقامات ارشد پليس گفت هم نظاميان و هم غيرنظاميان در اين حمله که احتمالا انتحاري بوده، کشته شده‌اند. يکي از سخنگويان استان پنجاب هم گفته مقامات دولتي در حال تلاش براي يافتن علت اين انفجار هستند. لاهور در سال جاري ميلادي چندين‌بار هدف حمله قرار گرفته اما يکي از مرگ‌بارترين حملات لاهور به سال گذشته بازمي‌گردد؛ وقتي حمله‌اي انتحاري در يکي از پارک‌هاي اين شهر بيش از 70 کشته بر جاي گذاشت که بسياري از آنها هم کودک بودند.

نظر شما