شناسهٔ خبر: 20521977 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

پنجمین جلسه دادگاه تجدید نظر پرونده فساد نفتی

متهم ردیف دوم: عقلم می‌رسید به ایران برنمی‌گشتم

صاحب‌خبر -

ایسنا: پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی، روز گذشته در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه و با حضور دو متهم پرونده، وکلای آنها، وکلای شرکت ملی نفت، وکلای سازمان تأمین اجتماعی و وکلای بانک مسکن برگزار شد. در ابتدای دادگاه، قاضی خطاب به «م. ش»، متهم ردیف دوم، گفت: تکلیف آن مبلغی را که به شما برای ارائه به پیمانکاران پارس جنوبی داده شد، روشن کنید. درباره محموله‌های نفتی که طبق اظهارات بابک زنجانی به شما داده شده، توضیح دهید. «م. ش»: کیفرخواستی که قرائت شد، گزینشی است، درحالی‌که دفاعیات من با مدرک است. این ادعانامه با احتساب قسمت خالی لیوان ایجاد شده. در ابتدای تشکیل این پرونده اگر عقلم می‌رسید نمی‌آمدم، اما برای همکاری آمدم. 

 قاضی: شما گفته بودید قراردادی با بابک زنجانی ندارید. 
«م.ش»: من با بابک زنجانی قرارداد کارگزاری داشتم. 
 قاضی: در تاریخ 15/9/91 با حضور شما و بابک زنجانی درباره برنامه‌ها و فسادهای سازمان‌یافته که پول‌ها در کجا صرف شود، جلسه‌ای برگزار شد. با توجه به پاسپورت ایرانی زنجانی و تابعیت انگلیسی شما قراردادی برای چگونگی تقسیم سهام «اونر ایر» بین شما و یک شخص ترکیه‌ای منعقد و مقرر می‌شود همه سهام‌داران به شمس اختیار دهند. باید بگویم که شما در همه حال با هم همکاری داشتید. متأسفانه مسئولان غفلت کردند و همین باعث شد شما هر کاری که دلتان می‌خواهد بکنید. شما می‌گویید کارگزار هستید و هیچ قراردادی منعقد نکرده‌اید، اما اسناد خلاف اظهارات شماست. 
«م. ش»: این حرف من با سند است. خانواده من به‌خاطر تحریم‌ها در انگلیس دچار مشکل شدند، منافع مادی زیادی هم نصیبم نشد. 
 قاضی: در تمام دنیا دو شخص را بیاورید که به این صورت اموالشان با هم تقسیم شده باشد و آن‌وقت بگویید که آن فرد کارگزار بوده است. آیا آن شرایط اضطراری که شما اشاره کرده بودید باعث می‌شود شما غارت کنید؟
«م.ش»: من به نیت یاری‌کردن آمدم. من برای کمک به نظام در کشور انگلستان مورد شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفتم. شرایط اقتصادی دولت دهم شرایط خاصی بود و ناشی از سوءمدیریت‌ها بود، اما اوضاع در دولت فعلی بهتر شد. 
 قاضی: این شرایط و صحبت‌ها ربطی به دادگاه ندارد. دولت قبلی مدیریت نداشت، چون شما پولش را بردید. اگر پول‌ها را به همان پارس جنوبی داده بودید، شرایط بهتر می‌شد و کشور توسعه پیدا می‌کرد. به ما ارتباطی ندارد که مدیریت دولت فعلی و قبلی چگونه بوده است. شما در تمام مراحل با بابک زنجانی همکاری داشتید و بند دوم قرارداد شما هم مربوط به خرید شش ایرباس 320، پنج هواپیمای RJ و چهار ایرباس 300 است. این مبالغ در کجاها صرف شده است. اصل قرارداد را قبول دارید؟ 
«م.ش»: قرارداد نبود، یک تفاهم‌نامه بود. من شریک نبودم و 80  درصد قرارداد انجام نشده بود. من قراردادی با نفت امضا نکردم. بابک زنجانی شش بار قبول کرد که بدهی‌اش را بدهد. من به‌دلیل کمک به نظام وارد شدم. شاید از دولت‌های قبل کم‌کاری‌هایی را که انجام شده به من نسبت می‌دهند. 
 قاضی: در شرایط تحریم از شما خواسته شده نفت بفروشید، البته جای تعجب هم هست که این همه انسان خوب در کشور وجود دارد و این کار را به شما دادند! 
«م. ش»: اینجا دیواری کوتاه‌تر از من پیدا نمی‌شود. به این دلیل از دولت‌های قبلی سخن می‌گویم که در آن زمان کشور در شرایط سختی بود. پنج درصد از سهام شرکت هواپیمایی «اونر ایر» برای من بوده که زیاد هم نیست که بخواهد این اختلال در نظام اقتصادی شامل حال من شود. زنجانی به من گفت برای اینکه معاملات در سیستم ثبت شود، قراردادی بنویسیم، درحالی‌که قراردادهای زنجانی با شرکت‌های خارجی قبل از قراردادهای بین من و زنجانی بود. تمام قراردادهای خرید در سال 90 و قبل از آن بود. این را که می‌گویند من در فروش نفت نقش داشته‌ام قبول ندارم. یک قرارداد بیاورید که من نفت فروختم و هر کاری خواستید انجام می‌دهم. 
 نجفی، نماینده دادستان: «م.ش» در دو حوزه مداخله داشته است؛ بحث تحویل میزانی از محموله‌های نفتی که نمی‌دانیم اینها را به «فال» داده یا به فرد دیگری که به ما ربطی ندارد. 402‌ میلیون دلار مربوط به موضوع اونر ایر می‌شود که پنج درصدش که نزدیک به 17‌ میلیون دلار است در اختیار ایشان قرار می‌گیرد. همچنین در بخشی از سخنان بابک زنجانی وجود دارد که بخشی از این ارزها در اختیار «م.ش» قرار گرفته است. درباره اتهام مشارکت در وقوع جرم هم مطابق قانون میزان این مشارکت در تعیین مجازات مؤثر است. قانون مجازات، شرکت‌کنندگان یک تا 99 درصد هم که باشد دارای مجازات مستقل می‌داند. اگر نقش شما اندازه بابک زنجانی نیست، ولی پا به پای او کمک کردید و پول بیت‌المال را به غارت بردید. این پول‌هایی که شما دریافت کردید سه ماه یارانه این کشور است. 
«م. ش»: اینهایی که نماینده دادستان مطرح می‌کند، حاشیه است! 
قاضی مقیسه در ادامه دادگاه به برخی از دریافتی‌های «م.ش» اشاره کرد. 
«م.ش»: به غیر از دو مورد از این موارد، تمامش اشتباه است. برخی از حسابرسی‌ها ناشیانه بوده، ابتدا یک مبلغ و در قسمتی دیگر از کیفرخواست یک مبلغ دیگر را می‌گویند. اینها نشان می‌دهد که این حسابرسی‌ها چگونه انجام شده است. مثلا به نامه‌های زنجانی به من اشاره می‌شود ولی به پاسخ‌های من به این نامه‌ها اشاره نمی‌شود. 
 قاضی: مبالغی که نسبت به آنها چک وجود دارد چیست؟ 
«م.ش»: فقط من دو تا از این موارد را قبول دارم. دیگر موارد اصلا وجود ندارد. مثلا چکی که از طرف سورینت مطرح شده به حساب خودشان واریز شده است. یکی از این چک‌ها مربوط به خرید هواپیما بود که به من مبلغی را دادند تا هواپیما بخرم. 
قاضی: پس دریافت کرده‌اید؟ شراکت یعنی همین. 
«م.ش»: من برای خودم مبلغی دریافت نکردم. 
قاضی: درباره پرداخت‌های دلاری چه می‌گویید؟ 
«م.ش»: مشکل این است که تمام مبالغی که فال به SCT پرداخت کرده، به نام من گذاشتند. زنجانی دستور می‌داد که این پرداخت‌ها انجام شود و من هیچ‌کاره بودم. فال از زنجانی دستور می‌گرفت که این پرداخت‌ها را انجام دهد. 
 قاضی: درباره آن مبلغی که به «و.م.م» پرداخت شده چه می‌گویید؟ 
«م.ش»: اینکه دیگر خودتان می‌گویید به نام او پرداخت شده؛ من او را نمی‌شناسم. 
قاضی: شما فقط می‌گویید فال، فال. 
«م.ش»: برای اینکه به غیر از آن دو چک، من موردی را قبول ندارم. 
قاضی: شما 15میلیون‌و 133‌هزارو 608 دلار در تاریخ‌های مختلف بابت خرید کشتی گرفته‌اید.
 «م.ش»: مواردی که برای کشتی بود، بانک اسلام پول داده است. من هیچ‌گونه وساطت مالی درباره فال نداشتم. 
قاضی: این چه فالی است، هم حین قرارداد بوده، هم قبل از قرارداد بوده و هم بعد از قرارداد. 
«م.ش»: من وساطت مالی نداشتم، به فال دستور می‌دادند و پول‌ها پرداخت می‌شد. 
رئیس شعبه 28 دادگاه انقلاب، زمان بعدی دادگاه متهمان پرونده موسوم به فساد نفتی را سوم مرداد (امروز) اعلام کرد. 

 

نظر شما