شناسهٔ خبر: 20521966 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

تیم زیر 23ساله‌های ایران به جام ملت‌ها نرسید

تیمی برای ناامیدبودن

صاحب‌خبر -

یکشنبه‌شب یک ناکامی بزرگ در کارنامه فدراسیون فوتبال ثبت شد. تیم امید (زیر 23ساله‌ها) ایران با یک برد و یک باخت از دو بازی خود در رقابت‌های مقدماتی قهرمانی آسیا، نتوانست مجوز حضور در مرحله نهایی را به دست بیاورد. 
این تیم که هدایتش را امیرحسین پیروانی، سرمربی سابق تیم جوانان ایران برعهده دارد عصر یکشنبه در دومین و آخرین دیدار خود در قرقیزستان با دو گل مغلوب عمان شد تا شانسی برای حضور در جمع شش تیم برتر تیم‌های دوم گروه‌ها نداشته باشد و از رسیدن به مرحله نهایی محروم شود. این در حالی است که علاوه بر ١٠ تیم صدرنشین گروه‌ها، شش تیم دوم هم راهی مرحله بعد می‌شدند. 
ایران به دلیل انصراف سریلانکا از حضور در مسابقات گروهی یک بازی کمتر نسبت به سایر رقبای خود انجام داده بود. تیم امید در نخستین بازی خود توانست قرقیزستان را ببرد اما در بازی دوم نمایش ضعیفی مقابل عمان داشت. 
مرحله نهایی رقابت‌های قهرمانی زیر ۲۳سال آسیا دی ماه در چین برگزار می‌شود. علاوه بر چینِ میزبان، 15 تیم عمان، عراق، عربستان، قطر، سوریه، ازبکستان، فلسطین، اردن، استرالیا، کره‌شمالی، مالزی، تایلند، کره‌جنوبی، ویتنام، ژاپن هم جواز حضور در این رقابت‌ها را کسب کردند. ایران در حالی در رسیدن به این مسابقات ناکام ماند که تیم‌هایی مثل فلسطین و مالزی به مسابقات صعود کردند. 
اسکلت اصلی تیم امید ایران را بازیکنان تیم جوانان تشکیل می‌دهند. بازیکنانی که چند هفته پیش در جام جهانی جوانان با هدایت امیرحسین پیروانی شرکت کردند. ایران در آن مسابقات با یک برد و دو باخت  از رسیدن به مرحله دوم بازماند. جوانان ایران در شرایطی به تیم‌های زامبیا و پرتغال باختند که ابتدا از این تیم‌ها پیش افتاده بودند. پس از آن مسابقات، اکثر رسانه‌ها به انتقاد از عملکرد امیرحسین پیروانی سرمربی تیم پرداختند و او را گزینه مناسبی برای تیم امید ندانستند. 
در آن‌سو اکثر مربیان ایرانی در یک اقدامی احساسی و جانبدارانه به دفاع از همکار هم‌وطن خود پرداختند. فدراسیون فوتبال هم تحت‌تأثیر این فضاسازی مربیان ایرانی و حمایت کارلوس کی‌روش از پیروانی او را برای تیم امید انتخاب کرد. 
پیروانی در اولین گام یک شکست بزرگ ثبت کرد. میدان مهم‌تر تیم امید، بازی‌های انتخابی المپیک 2020 توکیو است. فوتبال ایران 44 سال است به المپیک نرفته است و با این وضعیت نمی‌توان چندان به شکسته‌شدن این طلسم امیدوار بود. 
پیروانی البته مشکلات خاص خودش را داشت. دو باشگاه استقلال و تراکتورسازی بازیکنانشان را در اختیار او قرار ندادند و او زمان آماده‌سازی زیادی نداشت اما ناکامی در چنین رقابت سطح پایینی در قرقیزستان در شأن فوتبال ایران نیست. 
فدراسیون فوتبال در این چند ماه به این نکته بالیده که تیم‌های نوجوانان، جوانان، بزرگسالان، فوتسال و فوتبال ساحلی‌اش جهانی شده‌اند. اما تیم امید پاشنه آشیل فدراسیون مهدی تاج محسوب می‌شود و باید دید در آینده چه تصمیمی درباره این تیم گرفته می‌شود. 
جلال طالبی، کم‌بودن زمان برای آماده‌شدن تیم را دلیل ناکامی می‌داند. «تا زمانی که در فوتبال، ما در فاصله 20 روز تا یک ماه مانده به مسابقات، تازه به فکر تشکیل تیم می‌افتیم، به جایی نخواهیم رسید. درحال‌حاضر تمام حواس و تمرکز فدراسیون به تیم ملی بزرگسالان و حضور در جام جهانی معطوف شده است تا بهره تبلیغاتی را از آن داشته باشند. این در حالی است که در تمام دنیا اساس توجه فدراسیون‌ها به تیم‌های نوجوانان، جوانان و امید است و با برنامه‌ریزی درست در این زمینه حرکت می‌کنند».
قاعدتا نباید از تیمی که 2 بر صفر به عمان می‌بازد و در بین 16 تیم برتر آسیا قرار نمی‌گیرد، توقع صعود به المپیک را داشت. فدراسیون فوتبال هم نشان داده با سهل‌انگاری این تیم را پشتیبانی می‌کند. در شرایطی که دستمزد سالیانه کارلوس کی‌روش دو ‌میلیون یورو است، فدراسیون فوتبال حاضر نیست برای کادرفنی تیم امید یک‌دهم این مبلغ هزینه کند. 
فدراسیون فوتبال در رده‌های سنی به دنبال مربیان ارزان داخلی است و با ادامه همین روند، باید منتظر 48ساله‌شدن طلسم نرسیدن به المپیک بود. 

نظر شما