شناسهٔ خبر: 20521867 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

انتقاد مردم به عدم پرداخت افزایش وام زوجین/بخشنامه شورای پول واعتبار واضح است

جامعه > مشکلات مردم - بانکها مکلف به اجرای دستور شورای پول و اعتبار برای افزایش وام مسکن هستند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین اینطور که از سخنان مخاطبان سرویس مشکلات برمی آید، برخی از بانکهای عامل در راستای افزایش وام مسکن اولیها اقدام لازم را انجام نداده اند.

مخاطبی به نام سعید در این باره نوشته:

با سلام.تکلیف وام مسکن اولی بالاخره چطور شد؟چند ماه پیش بود که اعلام کردند سقف این وام افزایش پیدا کرده ولی وقتی به شعب بانک مسکن مراجعه می شود میگویند که هنوز بخشنامه آن به دستمان نرسیده است و طبق مبلغ قبلی پرداخت می شود.

در این رابطه با بررسی بخشنامه ای که شورای پول و اعتبار در انتهای اردیبهشت ماه امسال تصویب کرده باید افزایش وام برای مسکن اولیها با احراز ازدواج آنها صورت گیرد.

این مصوبه اینطور برای بانکها تعیین تکلیف کرده که:

سه راهی جدید ایجاد شده مقابل زوج‌های متقاضی خرید مسکن، شامل «وام بدون سپرده با سقف بالاتر از تسهیلات قبلی»، «وام اوراق با سقف اضافه اما هزینه کمتر» و همچنین «وام اولویت‌دار برای تعاونی‌ها» است که متقاضیان متناسب با شرایط اقتصادی خود و لحاظ مزایا و نقاط ضعف و قوت هر یک از مسیرهای سه گانه، می‌توانند یک مسیر را برای دریافت تسهیلات انتخاب کنند.

بانک‌های تجاری که از اردیبهشت سال 94 به دنبال رفع ممنوعیت پرداخت تسهیلات خرید مسکن در شبکه بانکی، مجاز به ارائه وام بدون سپرده خرید مسکن به همه متقاضیان –مجرد یا ازدواج کرده- در سه سقف 60، 50 و 40 میلیون تومانی (به ترتیب در تهران، شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها و همچنین شهرهای کوچک) شده بودند، هم‌اکنون با مصوبه جدید، اجازه دارند سقف این تسهیلات را فقط برای «زوجین»، به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش دهند.

کلیه بانک‌های تجاری دولتی و خصوصی از خردادماه و بعد از ابلاغ مصوبه اردیبهشت ماه پیش شورای پول و اعتبار به شبکه بانکی، مجاز هستند به زوجین متقاضی خرید مسکن در «تهران»، «مراکز استان و شهرهای بزرگ» و «شهرهای کوچک»، به ترتیب 100 میلیون، 80 میلیون و 60 میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن پرداخت کنند. این تسهیلات، به‌صورت نصف، به هر یک از زوجین –زن و شوهر- تعلق می‌گیرد و قابل پرداخت یکجا به یکی از آنها نیست.

در قالب مسیر دوم که صرفا در بانک مسکن ایجاد شده است، سقف «تسهیلات اوراق مسکن» زوجین، افزایش یافته است. در تهران پیش از اردیبهشت امسال، 110 میلیون تومان تسهیلات اوراق – تسهیلات خرید و تسهیلات جعاله- به زوجین پرداخت می‌شد، اما هم‌اکنون سقف این تسهیلات به 140 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. 20 میلیون تومان از وام جدید 140 میلیونی، بدون نیاز به شرط خرید اوراق، به زوجین پرداخت می‌شود که این نحوه پرداخت، با توجه به بهای خرید اوراق، قدرت واقعی تسهیلات اوراق را با هزینه کمتر، برای متقاضیان، افزایش می‌دهد.

لذا به نظر می رسد در صورت عدم اجرای مصوبه فوق، باید موضوع از طریق بازرسی بانک مربوطه دنبال شود.

46231

نظر شما