شناسهٔ خبر: 20521597 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

یادداشت

مسئول این شکست تلخ کیست؟

تیم فوتبال امید ایران یکشنبه و در دومین و آخرین بازی خود در مرحله اول رقابت‌های زیر 23 سال آسیا در برابر عمان شکست خورد تا از راهیابی به مرحله نهایی مسابقات زیر 23 سال آسیا در چین (دی‌ماه امسال) محروم شود.

صاحب‌خبر -

گرچه این مسابقات، برخلاف انتظار اهالی فوتبال، مسابقات مقدماتی المپیک نبود و سال 2019 باید در تورنمنت انتخابی المپیک شرکت کنیم؛ اما این ناکامی بزرگ، سید فوتبال ایران را در مسابقات مقدماتی بازی‌های آسیایی جاکارتا اندونزی (2018) و همین طور سید ایران را برای تورنمنت انتخابی المپیک بسیار پایین آورده است. شکست تلخ مقابل عمان باید موشکافانه مورد بررسی قرار بگیرد تا بدانیم دلیل این شکست چه بود؟

فدراسیون فوتبال

فدراسیون فوتبال 27 خردادماه امیرحسین پیروانی را به عنوان سرمربی تیم امید ایران انتخاب کرد. مشخص نیست در شرایطی که همه برنامه‌‌‌ها از قبل مشخص بود، چرا این همه زمان را از دست دادیم و تیم امید را بلاتکلیف کردیم؟ فدراسیون فوتبال همچنین در همراهی ملی‌پوشان با تیم ملی امید هم کوتاهی داشت و بعضی تیم‌ها یا بازیکن خود را خیلی دیر به مسابقات اعزام کردند و یا اصلا اعزام نکردند. این‌که تیم‌های ما آنقدر جسارت پیدا می‌کنند که خودسرانه درباره حضور یا عدم حضور بازیکنانشان در کنار تیم‌های ملی نظر می‌دهند، موردی است که تنها به دلیل قاطعیت یا عدم قاطعیت فدراسیون فوتبال به وجود می‌‌آید.

تراکتورسازی، استقلال یا علیرضا منصوریان؟

باشگاه استقلال 3 بازیکن امید خود را به تیم ملی امید نداد. تیم تراکتورسازی هم به دلیل مصدومیت بازیکنانش چنین تصمیمی گرفت. اگرچه کمیته انضباطی وعده داده با تیم‌ها و بازیکنان متخلف برخورد می‌کند؛ اما منصوریان گفته «فدراسیون فقط با استقلال برخورد می‌کند در حالی که تراکتورسازی هم مانند استقلال رفتار کرده و این تیم هم باید محروم شود». منصوریان که بعد از شکست 6 بر یک مقابل العین، از ریسمان سیاه و سفید هم می‌ترسد، برای آن‌که در داربی آلمان باز هم شرمنده هواداران تیمش نشود، به بازیکنان تیمش اجازه همراهی تیم ملی امید را نداد. گرچه ما برای حضور در المپیک فرصت داریم؛ اما آیا شیوه برخورد تیم‌های باشگاهی با تیم‌های ملی مناسب است؟ آیا این تقابل به جای تعامل، می‌تواند ما را به خوشبختی برساند؟

ما باید به مرزی از هماهنگی برسیم که هم تیم‌های باشگاهی و هم تیم‌های ملی، برنامه خود را از پیش بدانند و کاملا مطیع برنامه باشند. آیا ما چنین هماهنگی و برنامه‌ریزی دقیقی داریم؟ تیم امید، بسیار آسان از راهیابی به مرحله نهایی مسابقات قهرمانی امیدهای آسیا محروم شد و تصمیم‌های آینده فدراسیون فوتبال مشخص می‌کند این ناکامی تلخ، چقدر برای فوتبال ما مهم است.

رضا پورعالی

ورزش

نظر شما