شناسهٔ خبر: 20521515 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

تیم امید، در رقابت‌های زیر 23 سال آسیا تماشاگر است

ریسک؛ توجیه فدراسیون برای شکست

حذف تیم ملی فوتبال امید و همان جمله کلیشه‌ای از سوی سرمربی: «مسئولیت این شکست با من است!» امیرحسین پیروانی این جمله را زمانی به زبان آورد که با وجود شکست 2 بر صفر تیمش مقابل عمان، هنوز امیدوار است به عنوان یکی از 6 تیم دوم برتر راهی مرحله نهایی شود، اما وقتی آخرین بازی مرحله مقدماتی برگزار شد، آن کورسوی امید هم از بین رفت و تیم امید در عین ناباوری از راهیابی به مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا باز ماند تا جایی در میان 16 تیم برتر آسیا نداشته باشد.

صاحب‌خبر -

آخرین دیداری که یکشنبه‌شب در مرحله مقدماتی رقابت‌های زیر 23 سال آسیا برگزار شد، بازی عراق و عربستان بود که عراق باید با اختلاف 4 گل عربستان را شکست می‌داد تا تیم ما صعود کند، اما این بازی در نهایت با پیروزی 2 بر صفر عراق به پایان رسید تا کل قاره آسیا از حذف تیم امید ایران به عنوان بزرگ‌ترین شگفتی این رقابت‌ها یاد کنند. به این ترتیب تیم‌های چین (میزبان)، عمان، قطر، ازبکستان، فلسطین، استرالیا، کره‌شمالی، کره‌جنوبی، مالزی، سوریه، تایلند، ویتنام، اردن، ژاپن، عربستان و عراق، از اواسط دی‌ماه در مرحله نهایی رقابت‌های قهرمانی زیر 23 سال آسیا حاضر خواهند بود و تیم امید ایران هم بزرگ‌ترین تماشاگر این بازی‌هاست. شاید تنها خوشحالی ما این باشد که برخلاف 3 سال پیش، رقابت‌های مقدماتی زیر 23 سال آسیا حکم انتخابی المپیک را ندارد، وگرنه خیلی راحت 4 سال دیگر به حسرت حضور فوتبال ایران در رقابت‌های المپیک افزوده می‌شد. البته همین ناکامی هم می‌تواند راه ما را برای حضور در المپیک 2020 دشوار کند، چراکه حالا ایران در رقابت‌های انتخابی المپیک جایی در میان تیم‌های سرگروه نخواهد داشت و باید در سیدهای پائین‌تر قرار گیرد و انتظار حریفان گردن‌گلفت‌تری را بکشد.

کسی مقصر نیست!

اما مقصر اصلی در ناکامی تیم امید کیست؟! ظاهرا نباید دنبال مقصر گشت چراکه به گفته سرپرست دبیر کلی فدراسیون فوتبال، ریسک حضور تیم امید در مسابقات انتخابی قهرمانی زیر 23 سال را این فدراسیون پذیرفته بود. محمدرضا ساکت، رئیس سازمان تیم‌های ملی و سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال در این باره گفت: بر اساس یک برنامه‌ریزی میان مدت در کمیته فنی، مشورت با کی‌روش و همچنین طرح موضوع در هیات رئیسه فدراسیون، مقرر شد تا تیم زیر 20 سال ایران در مسابقات قرقیزستان حضور داشته باشد. وی ادامه داد: سیاست‌گذاری و هدف فدراسیون فوتبال حضور در المپیک 2020 توکیوست و تلاش فدراسیون فوتبال شکستن طلسم حضور در المپیک است. برای این کار نیاز به یک برنامه‌ریزی سه ساله داریم. بر همین اساس پس از طرح موضوع در کمیته فنی و توسعه فوتبال و مشورت با سرمربی تیم ملی فوتبال بزرگسالان، مقرر شد تا این تیم به رقابت‌های قرقیزستان اعزام شود. این موضوع نیز قبل از اعزام توسط فدراسیون مطرح و اعلام شد. علی‌رغم ریسک فنی با اندیشه راهبردی این تصمیم گرفته شده و خود را برای هر شرایطی آماده کرده است، به همین خاطر فکر می‌کنم نباید به هیچ‌وجه این تیم جوان مورد تخریب رسانه‌ها قرار بگیرد. در واقع فدراسیون فوتبال از ابتدا ریسک حضور این تیم در مسابقات فوق را پذیرفت و یک برنامه‌ریزی میان مدت و یک سازماندهی خوب برای المپیک 2020 در نظر گرفت. بدون شک این تیم مورد حمایت و توجه جدی فدراسیون تا المپیک 2020 خواهد بود و در واقع تیم ایران را در مسابقات پیش‌رو یاری می‌کنند.

رئیس سازمان تیم‌های ملی در ادامه گفت: برای این‌که بتوانیم طلسم چندین ساله را بشکنیم، نمی‌توانیم با یک کار شش ماهه یا یکساله برنامه‌ریزی کرده و به هدف خود برسیم. در همین راستا بازیکنان زیر 20 سال برای حضور در مسابقات قرقیزستان انتخاب شدند. در واقع این بازیکنان، همان ملی‌پوشانی هستند که در تیم فوتبال جوانان و در جام جهانی حضور داشته و به جز چهار بازیکن زیر 23 سال که به این تیم اضافه شدند، تیم کاملا جوانی به مسابقات اعزام شد و در واقع اعتقادی برای استفاده از سهیمه سه بازیکن بزرگسال خود در این مسابقات نبود و استفاده نشد.

ساکت در پایان گفت: این تیم کماکان به عنوان جامعه اصلی هدف فوتبال ما، در المپیک 2020 مورد توجه، حمایت و برنامه‌ریزی خواهد بود. بدون شک این سیاست فدراسیون فوتبال، سازمان تیم‌های ملی، کمیته فنی و توسعه فوتبال کشور است که به عنوان یک نگاه میان مدت و برنامه استراتژیک، حضور موفق تیم ملی امید را برای شرکت در المپیک 2020 توکیو فراهم کند.

نظر شما