شناسهٔ خبر: 20521436 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

مشاوره به قیمت آسیب پوست

جذابیت و زیبایی پوست جوان و شاداب قابل انکار نیست. فرقی نمی‌کند مرد باشیم یا زن. سلامت پوست و ضرورت مراقبت از آن درباره همه ما صدق می‌کند. فقط میزان این اهمیت بین زنان به‌واسطه شکنندگی بالای آن در مقایسه با مردان و حتی در هر گروه سنی متفاوت است. شاید هنوز بسیاری از ما نمی‌دانیم فرآیند پیری پوست از 25-20 سالگی آغاز می‌شود.

صاحب‌خبر -

موضوعی که هیچ انسانی بخصوص زنان آن را دوست ندارند، اما واقعیتی انکارناپذیر است. هیچ کاری برای متوقف کردن آن تاکنون از دست بشر برنیامده است جز، تبعیت از یک روش درست واستاندارد برای کند کردن روند پیری. مراقبت از پوست در برابر آفتاب، تغذیه سالم، خواب و استراحت کافی، استفاده از کرم‌های مناسب مرطوب‌کننده و ضد‌چروک از‌جمله توصیه‌های همیشگی متخصصان پوست و مو است، اما نکته‌ای که تقریبا بیشتر ما از آن غفلت می‌کنیم فرآیند تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی است. آیا هر محصولی که علامت استاندارد داشته باشد، مجاز به استفاده از آن هستیم؟ بهترین مرجع تشخیص و تعیین استفاده از این محصولات چه کسی است؟ آیا بیماری‌ها در تعیین نوع و میزان مصرف این محصولات نقشی دارند؟

احتمالا عده‌ای از شما در پاسخ به این پرسش‌ها بگویید هیچ محصول آرایشی و بهداشتی را خودسرانه مصرف نمی‌کنید و حتما تحت نظر پزشک از پوست خود مراقبت می‌کنید، اما عده‌ای دیگر مشاوران داروخانه‌ها را امین و مرجع خود معرفی کنند و اتفاقا از این کار خود نیز راضی باشند.

اگر جزو گروه دوم هستید، پرسش دیگری با شما در میان می‌گذارم. آیا شما مطلع هستید دانش پزشکی این مشاوران در چه سطح و مقیاسی قرار دارد؟ چه چیزی صلاحیت این افراد را برای ارزیابی پوست شما تعیین می‌کند؟

معیار مصرف محصولات

دکتر سید‌مسعود داوودی، متخصص پوست و مو درباره دریافت مشاوره از مشاوران داروخانه‌ها به جام‌جم می‌گوید: واقعیت این است که استفاده از محصولات بهداشتی و آرایشی باید مطابق تفاوت‌های فیزیولوژیکی و حتی بیماری‌های احتمالی فرد انجام بگیرد. گاهی فرد مشکلات وبیماری‌های داخلی‌ای دارد که مصرف فرآورده‌ها را برای او محدود می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: مشاوران پوست در داروخانه‌ها اغلب از کارشناسان شرکت‌های وارد کننده یا تولیدکننده محصولات آرایشی ـ بهداشتی هستند و از تحصیلات عالی در زمینه پزشکی و پوست برخوردار نیستند. پوست مراجعه‌کننده را صرفا بر اساس شرایط ظاهری ارزیابی و سپس محصول معرفی می‌کنند. در صورتی که ممکن است شخص به علت بیماری زمینه‌ای پوستش به آفتاب حساس باشد و استفاده از برخی محصولات باعث حساس‌تر شدن پوستش شود.

سود، تنها انگیزه

برخی بر این باورند که محصولات خارجی همیشه بهتر از تولیدات داخلی است. به همین دلیل بخش اعظم محصولات آرایشی ـ بهداشتی حاضر در داروخانه‌ها را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند و محصولات ایرانی در گوشه‌ای از قفسه‌ها قرار دارند تا اگر مراجعی توان خرید محصولات گرانقیمت خارجی را نداشت، محصولات جایگزین ایرانی به او عرضه شود. با این وجود بیشترین تلاش مشاوران، معرفی و فروش محصولات خارجی است.

دکتر داوودی نیز مهم‌ترین نکته مورد توجه از سوی فروشندگان محصولات آرایشی در داروخانه‌ها را سود حاصل از فروش آنها می‌داند و می‌گوید: مسلما سطح آگاهی این افراد از پوست بر اساس میزان آموزشی است که توسط شرکت مربوطه ارائه می‌شود. به همین دلیل ، همیشه نمی‌توانند محصول مناسب پوست یا موی مراجعان را دراختیار آنها بگذارند.

وی ادامه می‌دهد: این افراد معمولا در زمینه کارایی محصولات اغراق می‌کنند. با توجه به رویکرد حاکم برعملکرد مشاوران، در واقع این افراد مانند یک بازاریاب عمل می‌کنند و ممکن است اثرات مثبت یک محصول را بیشتر عنوان کنند و به اثرات منفی آنها هیچ اشاره‌ای نداشته باشند. مراجعانی دارم که بر اثر همین مشاوره‌ها هزینه‌های هنگفتی را برای خرید شامپو و پیشگیری از ریزش مو پرداخت کرده‌اند، اما حاصلی برای آنها نداشته است.

تبعات مراقبت‌های ناشیانه

با خانم 45 ساله‌ای صحبت می‌کردم که به‌خاطر از دست دادن سلامت پوست خود بسیار ناراحت بود. می گفت پوست بسیار زیبا، سالم و شفافی داشته است، اما به دلیل آشنا نبودن با روش‌های مراقبت درست، زیبایی پوستش را از دست داده است.

دکتر داوودی در ادامه اظهارات خود می‌گوید: با افرادی مواجه هستیم که معتقدند چون پوست سالمی دارند، بنابراین دریافت مشاوره از افراد حاضر در داروخانه‌ها مشکلی برای آنها ایجاد نمی‌کند و نیازی به دریافت اطلاعات از متخصصان پوست و مو ندارند.

وی تأکید می‌کند: همان‌گونه که اشاره کردید، هر پوست سالمی می‌تواند بر اثر مراقبت‌های نادرست بیمار و شکننده شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم سلامت پوست خود را با دریافت مشاوره‌های ضعیف به مخاطره نیندازید و حتما مراقبت‌ها را از نوجوانی و جوانی تحت نظر متخصصان پوست و مو آغاز کنید.

فروش در مطب‌ها

حتما شما هم مواقعی شاهد حضور ویزیتورها برای معرفی محصولات شرکت خود در مطب پزشکان با تخصص‌های مختلف از جمله پوست بوده‌اید. حضور مبلغان شرکت‌ها در مطب متخصصان پوست این نگرش را به وجود آورده است که برخی پزشکان خود به خاطر دریافت سود بیشتر، مروج برخی برندهای خاص هستند. این نگرش باعث بدگمانی میان برخی مردم شده است. آنچنان که دیگر حاضر نیستند به پزشک مراجعه کنند و معتقدند به جای پرداخت حق ویزیت می‌توانند با دریافت مشاوره رایگان از داروخانه ها، مشکل خود را رفع و محصول مورد نظر را تهیه کنند.

دکتر داوودی با ابراز تأسف نسبت به عملکرد برخی همکاران خود در این رابطه می‌گوید: نکته مورد تأکید ما استفاده از یک برند یا چند برند خاص یا فروش جنس نامرغوب نیست. ما معتقدیم یک پزشک بعد از 12 سال تحصیل و کسب تجربه طی سال‌ها طبابت بدون شک بهترین مرجع تشخیص و رفع مشکلات پوستی فرد با در نظر گرفتن با سایر بیماری‌های فرد است. مهارتی که مشاوران داروخانه‌ها به هیچ عنوان از آن برخوردار نیستند.

این متخصص پوست و مو ادامه می‌دهد: از نظر فرهنگی در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که به توصیه‌های دوست و آشنا و همسایه بیشتر توجه و اعتماد دارند تا پزشکان. ممکن است محصولی برای فردی مناسب اما برای فرد دیگر نامناسب باشد. از نظر پزشکی هیچ کس جز پزشک حق تجویز دارو ندارد.

وی به یکی دیگر از تجربه‌های مستقیم خود درباره دریافت مشاوره از داروساز یک داروخانه اشاره می‌کند و می‌گوید: خودم شاهد بودم مراجعی در داروخانه کف پا خود را به داروساز نشان داد و گفت، ضایعه پوستی دارم و خوب نمی‌شود. نزد هر پزشکی هم که رفتم خوب نشده است. داروساز هم گفت مشکل شما قارچ است. این دارو را مصرف کنید، خوب می‌شوید. ولی من که متخصص پوست هستم، دیدم این فرد به پسوریازیس مبتلاست. این بیماری در دنیا هیچ درمانی ندارد و هر دارویی که پزشک توصیه می‌کند، درمان موقت است. متاسفانه فرهنگ دور زدن پزشک در کشور ما باب شده است.

سهیلا فلاحی

دانش و سلامت

نظر شما